«خلیج فارس» و «مراقب» رونمایی شدند

سرویس سیاسی جوان آنلاین: صبح دیروز و با حضور امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش و فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا (ص) و امیر سرتیپ علیرضا صباحی‌فرد فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش، سامانه‌های راداری راهبردی خلیج فارس و مراقب رونمایی شد.
رادار برد بلند و راهبردی خلیج فارس با برد بیش از ۸۰۰ کیلومتر یک رادار آرایه فازی سه‌بعدی با فناوری نوین است که قادر است کلیه اهداف متعارف و رادارگریز و موشک‌های بالستیک را کشف کند. رادار مراقب هم یکی از رادار‌های دقیق کنترلی سه‌بعدی، آرایه فازی و پیشرفته در لبه فناوری روز جهان با برد ۴۰۰ کیلومتر است که می‌تواند اهداف هوایی را با دقت و تفکیک بسیار بالا شناسایی و انواع اهداف کوچک در ارتفاع پایین و متوسط و هواپیما‌های بدون سرنشین و رادارگریز را کشف کند. این رادار با هدف طراحی و ساخت رادار تاکتیکی مراقبت هوایی برد بلند در سازمان جهاد خودکفایی نیروی پدافند هوایی ارتش و توسط متخصصان این سازمان و با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان اجرا و تکمیل شده و هم‌اکنون آماده بهره‌برداری عملیاتی است.
آمادگی پاسخ به هر نوع شیطنت احتمالی‌
در ابتدای این آیین امیر سرتیپ علیرضا صباحی‌فرد فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش گفت: خداوند متعال را شاکریم که در سال «جهش تولید» شاهد رونمایی از دستاورد‌های ارزشمند و تأثیرگذاری توسط امیر فرماندهی کل ارتش جمهوری اسلامی ایران هستیم.


وی با بیان اینکه دستیابی به این پروژه‌ها قطعاً تأثیر بسیار زیادی در توان رزم پدافند هوایی ارتش خواهد داشت، افزود: نیروی پدافند هوایی ارتش با اقتدار تمام آماده پاسخگویی به هرگونه شیطنت‌های احتمالی بوده و خواهد بود.
پدافند هوایی باید قوی‌ترین شکل ممکن را داشته باشد
سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش و فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا (ص) در آیین رونمایی از سامانه‌های پدافندی «خلیج‌فارس» و «مراقب» نیروی پدافند هوایی ارتش با تبریک روز ارتش و بزرگداشت حماسه آفرینی‌های نیروی زمینی قهرمان، گفت: خداوند بزرگ را شاکر و سپاسگزاریم که سیر رشد و توسعه و پیشرفت پدافند هوایی با تدبیر فرماندهی معظم کل قوا مبنی بر تشکیل یک نیروی مستقل پدافند هوایی در جمع ارتش و نیرو‌های مسلح، سرعت، قوت و قدرت بیشتری گرفته است. به شکر و سپاس خداوند ما در این حدود یک سال از تشکیل نیروی پدافند هوایی، شاهد اتفاقات بسیار مبارکی در این نیرو بوده‌ایم و هر روز به توان و آمادگی پدافند هوایی کشور افزوده شده است.
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی کشور گفت: لازم می‌دانم از همه همرزمان عزیزم در بخش‌های مختلف نیروی پدافند هوایی ارتش که با تلاش، تفکر و اندیشه جهادی و مؤمنانه، شبانه‌روزی کار کرده‌اند تا این اتفاقات مبارک رقم بخورد تشکر و خداقوت عرض کنم. همچنین از همه خانواده‌های محترم این کارکنان که با پشتیبانی خود باعث شده‌اند این موفقیت‌ها رقم بخورد تشکر می‌کنم.
فرمانده کل ارتش در پایان با تأکید بر اینکه پدافند هوایی باید قوی‌ترین شکل ممکن را داشته باشد، خاطرنشان کرد: از دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع دفاعی که نیروی پدافند هوایی را کمک می‌کنند تا این اتفاقات مهم شکل بگیرد تشکر می‌کنم و امیدوارم هر روز بتوانیم گامی در راستای اجرای تدابیر فرماندهی معظم کل قوا مبنی بر اینکه «پدافند هوایی در خط مقدم است» برداریم. از درگاه خداوند متعال می‌خواهیم و دعا می‌کنیم که به ما توفیق دهد تا هر چه سریع‌تر به این اهداف مدنظر فرماندهی معظم کل قوا برسیم.
در ادامه این مراسم تعدادی از پروژه‌های عمرانی نیروی پدافند هوایی ارتش شامل مجموعه‌های مسکونی ۴۰ واحدی در شهرک شهید بهشتی به مساحت ۵ هزار و ۵۰۰ متر مربع، پروژه‌های مختلف خدماتی تجاری بانوان با نام کوثر، تکمیل و تجهیز ساختمان‌های خدماتی و رفاهی نیروی پدافند هوایی به مساحت ۲ هزار متر مربع و مراکز اداری امور شهدا، ایثارگران و جانبازان نیروی پدافند هوایی ارتش توسط فرمانده این نیرو افتتاح شد.
تجهیزات ما کاملاً بومی و با قیمت کمتر از نمونه خارجی است
امیر سرتیپ دوم ستاد صمد آقامحمدی مسئول سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی پدافند هوایی هم در بخش‌هایی از گفت‌وگویش با فارس در مورد این پروژه‌ها توضیحاتی ارائه داد. او گفت: خوشبختانه سال قبل سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی پدافند چند محصول خوب را ارائه داد که سامانه‌های معین و ناصر بودند؛ امسال هم بحث رونمایی از رادار‌های خلیج فارس و مراقب را داریم. همه تجهیزاتی که توسط پدافند استفاده می‌شود کاملاً بومی است و ما به‌عنوان جهاد تأمین‌کننده بخشی از این نیاز‌ها هستیم و این افتخار را داریم که در خیلی از حوزه‌های پدافندی هم به‌عنوان قطب محسوب می‌شویم و می‌توانیم این ادعا را داشته باشیم که در برخی حوزه‌های پدافندی در سطح منطقه و برخی هم در سطح دنیا به‌عنوان قطب محسوب می‌شویم؛ این را دشمنان به خوبی می‌دانند.
آقامحمدی در مورد نیازسنجی نیرو‌ها هم گفت: ما با قسمت‌های عملیاتی در ارتباط هستیم و کارکنانی هم که در جهاد حضور دارند، سبقه‌ای از عملیات در نیرو دارند، این سبقه باعث می‌شود که ما نیازمندی نیرو را به راحتی دریافت کنیم. به‌عنوان مثال یک استاد دانشگاه حتی در رده‌های علمی بالا، اگر بخواهد در حوزه‌ای مثل رادار یا سامانه‌های سلاح ورود پیدا کند، شاید بعضی مفاهیم برای او غریب باشد، اما حضور نفراتی که هم حوزه دانشگاهی و هم حوزه کار فنی و عملیاتی را در سرپنجه‌های نیرو لمس کرده‌اند، باعث می‌شود که به راحتی تبادل دانش اتفاق بیفتد و بیان نیاز به راحتی انجام شود.
یکی از مهم‌ترین وظایف ما این است که نیاز را به راحتی از سرپنجه‌های عملیاتی بگیریم و برای محققانی که در رده‌های علمی خیلی بالا هستند و شاید با امور نظامی آشنا نیستند، آن را بیان کنیم. در همه پروژه‌ها از اساتید خبره استفاده می‌کنیم که یکی از وظایف ماست. کارکنانی که اینجا هستند به واسطه اینکه سال‌ها با کار‌های عملیاتی و دانشی عجین شده‌اند، توانمندی خاصی پیدا کرده‌اند و بزرگ‌ترین سرمایه ما هستند.
این را با بررسی می‌گویم که خیلی از سامانه‌ها را ۱۱ تا ۱۲ برابر کمتر از قیمت‌هایی که در خارج کشور وجود دارد، تولید می‌کنیم. سامانه‌ای که شاید در سال ۲۰۱۵ با چندین میلیون دلار در خارج از کشور ساخته شده را ما با ۱۰ برابر کمتر از آن در مجموعه‌مان درست می‌کنیم و این به واسطه دانشی است که نفرات ما دارند. هم دانش را بومی کرده‌ایم و هم اینکه به راحتی نیازمندی‌های‌مان را رفع می‌کنیم. خوشبختانه در ساختار نیرو‌های مسلح چارچوبی وجود دارد تا تحقیقات هدایت شود تا هم موازی‌کاری نشود و هم در بیت‌المال صرفه‌جویی شود.