معدوم‌سازی جوجه‌های یک‌روزه ممنوع شد

سرویس اقتصادی جوان آنلاین: معدوم‌سازی جوجه‌های یک روزه در روز‌های گذشته با واکنش گسترده مردم، مسئولان و رسانه‌ها روبه‌رو شد. عده‌ای این اقدام را شرعاً حرام دانستند و عده‌ای دیگری با این استدلال که در اسفندماه به تولیدکنندگان هشدار داده شد و انجمن مربوط خواسته بود که تخم‌مرغ‌های نطفه‌دار در دستگاه‌های جوجه‌کشی قرار نگیرد تا از زیانشان جلوگیری شود، این اقدام تولیدکنندگان را محکوم کردند، اما نکته حائز اهمیت آن است که در صنعت پرسود و پرتقاضای مرغداری هم دولت و هم تولیدکنندگان شرایط بازار و تولید را در نظر نگرفته‌اند و در حالی که بانک مرکزی توان تأمین ارز مورد نیاز برای واردات نهاده‌های دامی و طیور را ندارد، تقاضا نیز برای مصرف مرغ کاهش یافته و متأسفانه تولیدکنندگان بر تولید و اخذ حمایت‌های بیشتر از دولت اصرار دارند و نتیجه آن می‌شود که جوجه‌های یک روزه یکجا معدوم شده و زیان مالی بسیاری بر بیت‌المال و تولیدکنندگان تحمیل می‌شود و احتمالاً چند ماه آینده نتیجه معدوم‌سازی امروز باعث کمبود مرغ و افزایش قیمت آن شده و مصرف‌کننده متضرر نهایی است.
در ادامه این اتفاقات اخیر و عدم همکاری مزارع تولید مرغ مادر با انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه در کاهش یا توقف تولید، روزگذشته این انجمن طی نامه‌ای به اعضای انجمن اعلام کرد، معدوم‌کردن جوجه‌های تولیدی ممنوع است. در این نامه آمده است: ضمن تقدیر و تشکر از همراهی مزارع مرغ مادر کشور در اجرای مصوبه انجمن جوجه یک‌روزه مبنی بر عدم تولید جوجه یک‌روزه در مورخ ۳۱ /۱ /۹۹ و ۳۰ /۱ /۹۹ که با حذف تخم‌مرغ در دستگاه ستر انجام شد، متأسفانه افرادی با دلایل سیاسی مغرضانه سعی در بهره‌برداری سیاسی از این موضوع را دارند و در شبکه‌های خارجی معاند موضوع را به عنوان معدوم کردن جوجه‌ها نمایش داده‌اند؛ لذا از این طریق به مزارع مرغ مادری که با مصوبه انجمن همکاری نکرده‌اند و اقدام به تولید جوجه یک‌روزه کرده‌اند، اطلاع داده می‌شود به هیچ عنوان مجاز به معدوم کردن جوجه‌های تولیدی نمی‌باشند و در صورت انجام این موضوع و به لحاظ حفظ حقوق حیوانات تمامی عواقب آن برعهده شرکت‌های خاطی می‌باشد. ضمناً شرکت‌های مذکور به دلیل تخطی از مصوبه انجمن پاسخگوی اعمال خود خواهند بود.
نابودی ۳۰ میلیارد تومان سرمایه ملی
رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان از نابودی ۳۰ میلیارد تومان سرمایه ملی خبر داده و می‌گوید: تولید هر جوجه یک‌روزه در ایران حدود ۲ هزار تومان هزینه دارد، بنابراین معدوم‌سازی ۱۵میلیون قطعه جوجه به معنای نابودی ۳۰میلیارد تومان سرمایه ملی است.


مجید موافق قدیری در واکنش به معدوم‌سازی حجم گسترده‌ای از جوجه‌های یک‌روزه در گفتگو با مهر می‌افزاید: شیوع ویروس کرونا باعث شده مشکلاتی که صنعت مرغداری از سال ۹۸ با آن مواجه شده بود، بیشتر شود و به بحرانی شدن شرایط صنعت بینجامد. برای شش ماهه اول سال ٩٩ پیش‌بینی متوسط تولید جوجه یک‌روزه ١٣٤ میلیون قطعه در ماه بود که همین میزان تولید در شرایط عادی ١٣میلیون قطعه مازاد دارد، چه برسد به الان که با شیوع کرونا و کاهش مصرف نیز مواجه هستیم.
وی با بیان اینکه طی سالیان متمادی، متوسط رشد مصرف ۵درصد بوده است، می‌گوید: سؤال اینجاست که چگونه میزان مصرف از سال ۹۷ تا ۹۹ بیش از ۱۸ درصد رشد داشته است؟
این فعال بخش خصوصی با اشاره به اینکه این میزان حذف و معدوم‌سازی جوجه یک‌روزه مشکلی را از صنعت حل نخواهد کرد، تأکید می‌کند: شیوع کرونا آسیب زیادی به تقاضا زده و مصرف حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است، بنابراین تولید جوجه یک‌روزه در شش ماهه اول امسال باید به حدود ۱۰۰میلیون قطعه در ماه کاهش یابد. وی ضمن انتقاد شدید از دخالت دولت در بازار جوجه یک‌روزه و مرغ می‌گوید: امروز تولید هر جوجه یک‌روزه در ایران حدود ۲ هزار تومان هزینه دارد، بنابراین معدوم‌سازی ۱۵ میلیون قطعه جوجه به معنای نابودی ۳۰ میلیارد تومان سرمایه ملی است که بیش از ۹۰درصد این سرمایه یارانه و ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به آن تخصیص داده شده است. عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران توضیح می‌دهد که در سال گذشته به رغم تذکرات متعدد و مکرر تشکل‌های مرتبط با صنعت طیور ایران، بر اساس تصمیم سیاستگذار اقتصادی مبنی بر افزایش غیراصولی تولید مرغ، روند افزایشی بین ۱۰ تا ۱۲ درصدی در سه ماهه سوم سال ۹۷ را شاهد بودیم که قیمت خرده‌فروشی مرغ زنده ۸ هزار و ۵۰۰ تومانی نشانگر آثار زیان‌بار این تصمیم غیرکارشناسی است.
وی می‌افزاید: با توجه به افزایش جوجه‌ریزی واحد‌های تولید مرغ مادر، در شش ماهه اول سال ۱۳۹۹ با افزایش ۱۶ درصدی تولید نسبت به شش ماهه اول سال گذشته - علاوه بر مازاد تولید ناشی از کرونا - مواجه خواهیم بود.   موافق قدیری تأکید می‌کند: پیش‌بینی می‌شود، این افزایش تولید در شرایط تحریم و کمبود دارو‌های دامپزشکی مورد نیاز و محدودیت تأمین ارز و مشکلات توزیع نهاده‌های دامی مورد نیاز صنعت طیور، تولیدکنندگان را در سالی که حسب فرمایش مقام معظم رهبری «سال جهش تولید» نامگذاری شده است، با مشکلات جدی مواجه کند.