کرونا در فاز فریبکاری؟!

گروه اجتماعی- شهرهای کشور از دیروز متفاوت ترین روز سال جدید را از این لحاظ پشت سرگذاشتند که تهران نیز به جمع بازگشایی ها پیوست و این تصور برای برخی پدید آمد که گویی محدودیت های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی تمام شده است. مشاهدات ما و برخی رسانه ها از روز گذشته حاکی از آن است که فعالیت در شهر برخلاف قواعد بهداشتی شیوع کرونا در عادی ترین شکل خود آغاز شد، ترافیک شدید در خیابان ها، بازگشایی مشاغل غیر ضروری و با ریسک متوسط همه مواردی بود که روز30فروردین را به متفاوت ترین و البته نگران کننده ترین روز تبدیل کرد.
چرا باید همچنان نگران باشیم؟
 تجربه جهانی

بی بی سی دیروز گزارش داد: «در آلمان شمار افراد جدید مبتلا به کرونا برای چهارمین روز متوالی افزایش یافته است. این درحالی بود که روز جمعه وزیر بهداشت آلمان اعلام کرده بود شیوع این ویروس در این کشور تحت کنترل درآمده است.» درواقع تجربه آلمان و  برخی دیگر از کشورها نشان می دهد، کرونا به شدت در حال غافلگیری است و حتی در چین نیز دو هفته پس از اعلام مهار این ویروس بازهم کرونا می تاخت. نخست وزیر کره جنوبی نیز دیروز شنبه از مردم کشورش خواست فعالیت در خارج از منزل را در تعطیلات پیش رو در این کشور به حداقل برسانند و به دستورالعمل‌های فاصله گذاری اجتماعی برای جلوگیری از کرونا پایبند بمانند. او گفت: من نگران به خطر افتادن کمپین فاصله گذاری اجتماعی هستم، اگر جابه‌جایی و ارتباط میان مردم همزمان با خطر گسترش بیماری بدون علامت افزایش یابد، ممکن است مجبور به پرداخت بهای سنگینی شویم.


 
هشدارها و آمارهای داخلی
دیروز معاون کل وزارت بهداشت در اظهاراتی هشدارآمیز اعلام کرد که تا شرایط تولید داروی موثر و واکسن، باید به زندگی با کرونا عادت کنیم و خطر شیوع شدید این ویروس همچنان وجود دارد. به این اظهارات آقای حریرچی، باید هشدارهای نگران کننده علی ماهر معاون ستاد کرونای تهران را هم اضافه کنیم که گفت: «مردم رعایت نکنند بیماری کرونا در تهران طغیان خواهد کرد.» وی آثار مثبت قرنطینه در روزهای 12 و 13 فروردین را این طور تشریح کرده است:
«شیوع ویروس کرونا در تهران با شناسایی برخی افراد علامت‌دار به طور رسمی از ۵ اسفند ماه آغاز شد و در ۲۴ و ۲۵ اسفند با شیوع گسترده ویروس کرونا و پیک بیماری در تهران مواجه شدیم و بیشترین مراجعات را هم در این بازه زمانی داشتیم اما با تشویق مردم به ماندن در خانه و تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها، ادارات و مشاغل پرخطر شیوع بیماری روبه کاهش گذاشت. خوشبختانه تأثیر شدید این فاصله‌گذاری اجتماعی در روز ۱۲ و ۱۳ فروردین خودش را نشان داد و نتیجه آن موجب شد امروز در پذیرش بیماران شیب کاهشی داشته باشیم به‌طوری که میزان فوتی‌ها در تهران و پذیرش بیماران در بخش‌های ویژه تقریباً به ثبات رسیده، البته آمار فوتی‌ها و بیماران بدحال در تهران کاهش قابل ملاحظه‌ای نداشته است.»
عجله برای عادی سازی شرایط
یکی دیگر از عواملی که ما را نگران می کند، نشانه ها و خبرهایی است که از نوعی عجله برای عادی سازی شرایط حکایت می کند. برای نمونه، دیروز رئیس جمهور  از وزیر بهداشت خواست پروتکل بهداشتی مشاغل با ریسک متوسط تهیه شود. از سوی دیگر از دیروز ساعت کار جدید بانک های خصوصی اعلام شد و از امروز 31 فروردین  قرار است کارمندان بانک‌ها و موسسات در طول ایام هفته از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۴:۳۰ در بانک حضور یابند و مشتریان از ساعت ۸ تا ۱۴ می‌توانند برای انجام امور بانکی مراجعه کنند.  در واقع این ابلاغیه ها که دورکاری و کاستن از کارمندان در محل کار را لغو می کند، به نوعی حرکت یا عجله به سوی عادی سازی شرایط است، در شرایطی که آمار روزانه مبتلایان جدید تغییر معناداری با قبل نکرده است.با این همه این روزها قصه، قصه جان و نان است اما آیا نمی توان با وجود «نان» جان را هم حفظ کرد؟