فاصله گذاری اجتماعی قربانی سیم کارت!

محمد جواد رنجبر/ ازدحام مردم در برخی شهرها برای دریافت سیم کارت رایگان به منظور نام نویسی دریافت تسهیلات یک میلیون تومانی به طور کلی طرح فاصله گذاری اجتماعی را زیر سوال برد.
به گزارش خراسان، طبق اعلام ستاد تسهیلات حمایتی کرونا در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، یکی از شروط دریافت تسهیلات یک میلیون تومانی داشتن سیم کارت به نام سرپرست خانوار و ارسال شماره ملی از طریق آن سیم کارت به شماره اعلامی است.
در این میان برخی سرپرستان خانوار که سیم کارت به نام خود ندارند، باید برای دریافت سیم کارت به نام خود اقدام کنند. وزارت رفاه جز ارسال پیامک  هیچ مسیر دیگری برای ثبت تقاضا در نظر نگرفته است.
این موضوع باعث ایجاد ازدحام در دفاتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی غیر دولتی و نیز نمایندگی های فروش سیم کارت اپراتورهای تلفن همراه شد.
تصاویر منتشر شده از شهرهای مختلف حاکی از عرضه رایگان سیم کارت تلفن همراه توسط برخی اپراتورها و در پی آن، تشکیل صفوف مردم برای دریافت آن بدون رعایت نکات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی است و خطر گسترش ویروس کرونا را افزایش داده است.
در واقع می توان گفت در این موضوع خود سیستم های دولتی عامل شلوغی و رعایت نشدن فاصله گذاری اجتماعی توسط مردم شدند.
فروش فوری سیم‌کارت ممنوع
در همین حال به گزارش باشگاه خبرنگاران، سخنگوی تسهیلات حمایتی کرونا در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دیروز گفت: طبق هماهنگی انجام شده با اپراتور‌ها و وزارت ارتباطات فروش فوری سیم‌کارت ممنوع است و به صورت اینترنتی در منزل انجام می شود.
وزارت تعاون، کارو رفاه اجتماعی نیز دیروز در اطلاعیه ای اعلام کرد: آن دسته از سرپرستان خانواری که تاکنون نتوانسته اند سیم کارت تهیه و به شماره ۶۳۶۹ پیامک ارسال کنند، تا یک شنبه هفته آینده مورخ 99.02.07  فرصت دارند در این زمینه اقدام کنند. درخواست می شود برای تهیه سیم کارت از تجمع غیر ضروری در مراکز مربوط خودداری شود. زمان واریز برای افرادی که در بازه زمانی ۲ تا ۷ اردیبهشت پیامک ارسال می کنند، متعاقبا اعلام می شود.
 
گزارش میدانی خراسان رضوی از شلوغی دفاتر پیشخوان دولت برای دریافت سیم کارت‌ وام یک میلیونی
فاصله گذاری  اجتماعی  قربانی معیشت


رئیس انجمن صنفی دفاتر پیشخوان دولت استان: مردم عجله نکنند تا هفتم وقت دارند
 
زنده روحیان،حمیدی- در روزهایی که فاصله‌گذاری اجتماعی یکی از مهم‌ترین دستورالعمل‌های اجباری برای قطع زنجیره شیوع کرونا بود با اعلام خبر عرضه بخشی از سهام عدالت به مردم و اعلام شرط داشتن سیم‌کارت به نام برای دریافت تسهیلات یک‌میلیونی، دفاتر پیشخوان خدمات الکترونیک دولت مشهد با ازدحام بی‌سابقه جمعیت روبه رو شده است.به گزارش خراسان رضوی، با اعلام خبر عرضه بخشی از سهام عدالت به مردم، در روزهای اخیر دفاتر پیشخوان دولت برای ارائه‌ خدمات سجام
( سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان) از یک‌سو و شرط داشتن سیم‌کارت به نام سرپرست خانوار برای دریافت وام یک‌میلیونی، یارانه بگیران، در مشهد با ازدحام جمعیت بالایی روبه رو شده است. این در حالی است که روی کاغذ دستورالعمل‌های سخت گیرانه‌ای برای فرایند کاری دستگاه‌های دولتی و خصوصی اعمال‌شده بود که گزارش میدانی خراسان رضوی از دفاتر پیشخوان دولت حاکی از رعایت نکردن طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در این مراکز است.
یک باجه و چندین مراجعه‌کننده
بررسی میدانی از چند دفتر به‌صورت تصادفی در سطح شهر مشهد نشان داد که در بیشتر این دفاتر هیچ‌گونه فرایند حفاظتی برای سلامت مراجعه‌کنندگان صورت نگرفته بود.یکی از دفاتر ارائه‌دهنده سجام در بولوار وکیل‌آباد که از دفاتر پرتردد در مشهد است مقابل تمامی باجه‌ها پلاستیک ضخیمی کشیده بود که تعامل مشتریان با کارکنان دفتر را نیز با مشکل مواجه کرده بود اما در آن‌سوی باجه هیچ کنترلی وجود نداشته و مقابل باجه خدمات سجام حدود 10 نفر با کمترین فاصله ممکن در کنار هم قرارگرفته بودند و نه از سیستم نوبت‌دهی الکترونیکی خبری بود و نه حتی صندلی به‌اندازه کافی برای نشستن افراد.در دفتر دیگری در بولوار پیروزی در یک زیرزمین کوچک حدود 15 نفر مقابل یک باجه حضور داشتند. این دفتر هم ظاهراً به تنها شکل رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی بسنده و فقط از پلاستیک برای ایجاد حفاظ بین مردم و کارکنان استفاده کرده بود. نکته بسیار مهم در این دفتر وجود یک فروشگاه عرضه لوازم جانبی موبایل بود که خود نیز مشتریان خاص خود را داشت و باوجود باجه‌های خدمات مختلف در این دفتر، این فروشگاه به همراه باجه‌ای برای کارهای تایپ و تکثیر در یک مساحت کمتر از 50 متری حدود 25 نفر را همزمان در کنار هم قرار می‌داد. دفاتر دیگری نیز بررسی شد که شرایط مشابه آن‌چه گفته‌شده داشت و نه از ضدعفونی و کنترل مراجعه‌کنندگان در آن خبری بود، نه سیستم نوبت‌دهی الکترونیک و ازدحام جمعیت نیز به همین شکل با شدت وجود داشت.
وقتی معیشت مهم تر از سلامت می شود
این شلوغی به موضوع  خرید کد ارزی و سامانه سجام ختم نمی‌شود و از روز گذشته با اعلام این‌که بناست وام‌های قرض‌الحسنه در مرحله اول تنها به‌حساب سرپرستان خانوارهایی واریز شود که یک سیم‌کارت به نام خود داشته باشند، متأسفانه این شلوغی دوچندان شده و ازدحام دفاتر پیشخوان دولت برای خرید سیم‌کارت به‌حداعلا رسیده است. نمونه یکی از دفاتر پیشخوان بولوار شهید صادقی مشهد است که تعداد زیادی از مردم برای دریافت سیم‌کارت بیرون دفتر صف‌کشیده‌اند و داخل دفتر جای سوزن انداختن هم نیست. گویی مسئله حفظ سلامت و ترس از کرونا به دومین نگرانی مردم تبدیل‌شده و نگرانی اقتصادی و معیشتی نگرانی اول مردم شده است.یکی از شهروندان که برای دریافت سیم‌کارت بدون حتی به همراه داشتن ماسک در میان جمعیت منتظر است تا در خلوتی جلوی پیشخوان برود و سیم‌کارت خریداری کند گفت: بنده موبایل دارم اما سیم‌کارتی که استفاده می‌کنم متعلق به پسرم است. دولت هم گفته که باید سیم‌کارت به نام خود فرد باشد به دلیل همین مجبور شدم برای تهیه سیم کارت توی این شلوغی حضور پیدا کنم.شهروند دیگری نیز گفت: چرا دولت همه تصمیماتش دقیقه 90 است؟ چرا این برنامه‌ریزی‌ها را از هفته‌ها قبل اعلام نمی‌کنند تا این‌گونه شاهد ازدحام جمعیت برای خرید سیم‌کارت نباشیم. اگر کسی میان این جمعیت مریض باشد و بقیه را مبتلا کند چه کسی پاسخ‌گو خواهد بود؟
همه پروتکل‌ها رعایت می‌شود
مهدی ایرانمنش، رئیس انجمن صنفی دفاتر پیشخوان دولت استان در این خصوص به خراسان رضوی گفت: خوشحالیم که بالاخره باوجود مشکلات بسیار زیادی که در سال‌های قبل در دفاتر پیشخوان دولت داشتیم حالا سامانه سجام و حواشی آن باعث شده که از ما سراغی گرفته شود.وی ادامه داد: متأسفانه سامانه سجام سرعت پایین و فرایندی زمان‌بر دارد که پس از پیش ثبت‌نام، مردم برای احراز هویت باید به دفاتر مراجعه کنند و آن فرایند را حضوری انجام دهند که همین امر باعث شلوغی دفاتر ارائه‌دهنده این خدمات شده است.ایرانمنش همچنین گفت: دستورالعمل‌های خاص ستاد ملی کرونا برای بازگشایی دفاتر به ما نیز ابلاغ‌شده و ما از طریق انجمن تمامی آنان را در اختیار مدیران دفاتر قراردادیم و آنان نیز ملزم به رعایت هستند و با هماهنگی پلیس نظارت بر اماکن هر دفتری که این پروتکل‌ها را رعایت نکند قطعاً با آن برخورد و دفتر نیز پلمب می شود.
انتقاد از تصمیمات بدون هماهنگی دولت
مهدی ایرانمنش تصریح کرد: با تصمیمی که از سوی مدیران استانی گرفته شد، احراز هویت و ثبت‌نام در سامانه سجام از طریق دفاتر پیشخوان دولت از چهارشنبه‌شب تا روز شنبه (روز گذشته) مسدود شده بود اما بازهم دولت با یک تصمیم بدون هماهنگی این شلوغی را دوچندان کرد.
وضعیت موجود سلامت مردم را تهدید می کند
وی گفت: از شنبه با مطرح‌شدن عرضه وام قرض‌الحسنه به سرپرستان خانوار به‌شرط دارا بودن سیم‌کارت به نام فرد، شاهد ازدحام و شلوغی طاقت‌فرسا در دفاتر پیشخوان هستیم. درواقع جمعیت به حدی زیاد است که ما هرچند تلاش کنیم که پروتکل‌های فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنیم امکان‌پذیر نیست و این وضعیت، سلامت مردم و کارکنان دفاتر پیشخوان را تهدید می‌کند.رئیس انجمن صنفی دفاتر پیشخوان دولت استان افزود: در این شرایط که ما شاهد پیک بی‌سابقه حضور مردم در دفاتر پیشخوان و اپراتورهای فروش سیم‌کارت هستیم،متأسفانه سرعت اینترنت بسیار پایین است و مدام شبکه از دسترس خارج می‌شود و مشکلات زیادی ایجادشده است.وی تصریح کرد: تقاضای ما از مردم این است که با توجه به تمدید شدن مهلت دریافت این تسهیلات تا 7 اردیبهشت از مراجعه به دفاتر در این شرایط خودداری کنند تا سلامتی‌شان به خطر نیفتد و در روزهای آینده که دفاتر خلوت‌تر شد مراجعه کنند.
 
عرضه سیم‌کارت ممنوع؛ سیم‌کارت‌ها در منزل تحویل داده می‌شوند
به همین دلیل وزیر ارتباطات در صفحه توئیتر خود با انتقاد از این شرایط نوشت: «آقای اپراتور! مردم نباید برای تهیه سیم کارت رایگان در این شرایط کرونا‌یی در دفاتر ارتباطی صف بکشند.همین الان باید این فرایند متوقف شود، از مردم آنلاین ثبت نام کنید و با پست سیم کارت را به منازل آن‌ها برسانید. خدمت رسانی خود به مردم باید با دستورالعمل وزارت بهداشت باشد.»حسین میرزایی سخنگوی تسهیلات حمایتی کرونای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در صفحه شخصی خود اعلام کرد: «طبق هماهنگی انجام شده با اپراتور‌ها و وزارت ارتباطات فروش فوری سیم‌کارت ممنوع و به صورت اینترنتی در منزل انجام خواهد شد.»