تحویل انبوه 3 پهپاد شناسایی و رزمی ‌به نیروی هوایی و پدافند ارتش


همزمان با ۲۹ فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و با ‌حضور امیر سرتیپ حاتمی‌وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، امیر سرتیپ صباحی‌فرد فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش، امیر سرتیپ نصیرزاده فرمانده نیروی هوایی ارتش و امیر سرتیپ دوم خواجه فرد مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع مراسم تحویل‌دهی انبوه هواپیماهای بدون سرنشین چندمنظوره، رزمی، شناسایی و هدف همزمان در سازمان صنایع هوایی و صنایع هسای اصفهان برگزار شد.
وزیر دفاع در این مراسم، بومی‌سازی و ارتقاء مجموعه پهپادی کشور و دستیابی به فناوری طراحی و ساخت هواپیماهای جت بدون سرنشین چندمنظوره با سرعت و ارتفاع بالا با قابلیت حمل انواع محموله‌ها را یک دستاورد مهم برشمرد و تصریح کرد: حفظ آمادگی در حوزه مأموریت‌های نیروی پدافند هوایی شامل آزمایش کلیه سامانه‌های پدافندی کوتاه‌برد و دوربرد توپخانه‌ای و موشکی و همچنین دستیابی به سامانه‌های سلاح ایجاد اختلال و فریب در شبکه پدافندی دشمن از مهم‌ترین اهداف این اقدام بوده است.
امیر سرتیپ حاتمی ‌در تشریح مشخصات فنی هواپیماهای جت بدون سرنشین چندمنظوره، خاطرنشان ساخت: این پهپادها با وزنی بالغ بر ۴۷۰ کیلوگرم و ۹۰۰ کیلومتر بر ساعت سرعت پروازی قابلیت اوج‌گیری و انجام عملیات در ارتفاع ۴۰ هزار پا را دارا می‌باشد.
وزیر دفاع افزود: این پهپاد‌ها با برد ۱۰۰۰ کیلومتر و مداومت پرواز ۱۸۰ دقیقه است.


در این مراسم همزمان با ارتباط ویدئوکنفرانسی با صنایع هسای اصفهان حجم انبوهی از هواپیماهای بدون سرنشین ابابیل ۳ و کرار که توسط متخصصان صنایع هوایی وزارت دفاع تولید شده  است به نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تحویل شد.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در تشریح قابلیت‌های پهپادهای ابابیل ۳ گفت: این پهپاد‌ها یک پرنده شناسایی رزمی‌ میان برد با قابلیت حمل محموله‌های مختلف الکترواپتیکی و رزمی‌ می‌بوده که  مأموریت اصلی آنها جمع‌آوری و ارسال داده‌های مأموریتی تصویری اپتیکی در مناطق مختلف کشور و همچنین انجام عملیات تهاجمی ‌رزمی ‌علیه اهداف مورد نظر در شعاع عملیاتی ۱۵۰ کیلومتری می‌باشد.
امیر سرتیپ حاتمی‌ درخصوص قابلیت‌های پهپادهای کرار تصریح کرد:  پهپاد کرار پهپادی رزمی‌و استراتژیک است که قابلیت حمل و رهاسازی محموله‌هایی در کلاس هواپیماهای با سرنشین بوده و به توانمندی‌های رزمی‌ و انتحاری مجهز شده است.
وزیر دفاع پهپاد رزمی‌کرار را پهپادی نقطه‌زن دانست که با موتور توربو جت به منظور مأموریت رزمی‌علیه اهداف سطحی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اظهار امیدواری کرد؛ وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح متعهد است تا نیروهای مسلح مقتدر جمهوری اسلامی ایران را در حوزه‌های رزم زمینی، هوایی، دریایی، موشکی، الکترونیک و... تقویت کرده و از هیچ تلاش و کوششی در راستای ارتقاء توان رزم نیروهای مسلح فروگذار نکند.
ارتقای قدرت رزم، شناسایی
و اجرای مأموریت هوایی
امیر سرتیپ عزیز نصیرزاده فرمانده نیروی هوایی ارتش در مراسم تحویل‌دهی انبوه هواپیماهای بدون سرنشین رزمی‌ شناسایی و هدف به ارتش جمهوری اسلامی ایران که با حضور وزیر دفاع در سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع انجام شد، با تبریک روز ارتش و آرزوی سلامتی برای مدافعین سلامت کشور اظهار داشت: راهبرد امروز نیروی هوایی ارتش به‌کارگیری و گسترش استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین در کنار هواپیماهای با سرنشین است.
وی با تقدیر از تلاش متخصصان صنعت هوایی وزارت دفاع و کشور که در سال جهش تولید گام مهمی‌در اعتلای قدرت بازدارندگی هوایی کشور برداشتند، افزود: ارتقا، بومی‌سازی و تولید هواپیماهای بدون سرنشین یک دستاورد مهم و مؤثر در حوزه هوایی به شمار می‌رود و این هواپیماها در حمل، قدرت شناسایی، رزمی، اتولندینگ و اتوتیکاف بسیار پیشرفته و به‌روز هستند.
فرمانده نیروی هوایی ارتش تصریح کرد: دستاوردهای هوایی در حوزه هواپیماهای بدون سرنشین و پهپاد، توان رزم و انجام مأموریت‌های ما را به‌شدت افزایش خواهد داد.