واکنش دولت و قوه قضاییه به سرنوشت نامعلوم 4.8 میلیارد دلار در بودجه97

رئیس جمهور و رئیس کل بانک مرکزی به گزارش دیوان محاسبات درباره 4.8 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی رفع تعهد نشده در تفریغ بودجه 97 واکنش نشان دادند. روحانی این گزارش را صد در صد غلط خواند. همتی نیز با ارائه توضیحاتی اعلام کرد که فقط 1.5 میلیارد دلار از این رقم در مرحله بررسی تعزیرات و دستگاه قضایی قرار داردو بقیه مبالغ یا رفع تعهد شده یا در حال انجام فرایند واردات است. در همین حال، رئیس قوه قضاییه نیز از دادستان تهران خواست، موضوع مطرح شده درباره 4.8 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی را پیگیری کند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی در جلسه هیئت دولت، با تاکید بر اهمیت فعالیت دستگاه های نظارتی از جمله دیوان محاسبات و لزوم نظارت بر عملکرد و بودجه همه دستگاه‌ها، قوا و نهادهای انقلابی و فرهنگی گفت: من بخش ارز را که شنیدم، صد درصد غلط و به دلیل بی‌اطلاعی محض از مقررات و قوانین کشور بود. این بسیار بد است که یک مقام حرفی را بزند اما با قوانین کشور منطبق نباشد. خواهش می‌کنم همه عزیزان پاسخ لازم را بدهند. این پاسخ به خاطر دفاع از دولت نباشد بلکه به خاطر دفاع از حقیقت است تا همه دستگاه‌ها مراقبت کنند و بدانند بدون توجه به مقررات نمی‌توان مسئله‌ای را بیان کرد.
همچنین عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در برنامه گفت و گوی ویژه خبری سه شنبه شب، درخصوص گزارش دیوان محاسبات درباره تفاوت 4.8 میلیارد دلار بین ارز تخصیص داده شده 4200 تومانی با کالاهای وارد شده به کشور در سال 97 گفت: اولا این گزارش آن گونه که اعلام کرده‌اند 12 آذر 98 تهیه و در همان فاصله 1.8 میلیارد دلار آن رفع تعهد شده است، پس الان این مابه‌التفاوت سه میلیارد دلار است. دلیل این سه میلیارد دلار هم گم شدن پول نیست بلکه واردکننده به دلیل شرایط تحریمی نتوانسته رفع تعهد کند، کالا ممکن است هنوز در راه مانده باشد چون ما برای برخی کالاها مانند ماشین آلات صنعتی تا 12 ماه فرصت می‌دهیم وارد کنند و همچنین ممکن است تفاوت محاسبات در گمرک باشد. پس همه این عوامل وجود دارد.
رئیس کل بانک مرکزی افزود: از این سه میلیارد دلار، 1.5 میلیارد دلار را که به نظر ما واردکننده به تعهداتش عمل نکرده است، اسامی‌شان را به سازمان تعزیرات داده‌ایم. این تعهدی است که ایفا نشده اما ممکن است ایفا شود. ضمنا چند صد میلیارد دلاری هست که به مرحله کیفری رسیده و قوه قضاییه هم در حال پیگیری آن است و افراد و عاملانشان در زندان هستند.در همین حال خبرگزاری میزان به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه گزارش داد: طی ارسال گزارشی در خصوص «تامین ارز به نرخ دولتی ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالا‌های اساسی و غیراساسی در سال ۹۷» به دفتر رئیس قوه قضاییه، آیت ا... رئیسی به دادستانی تهران دستور داد موضوع به صورت ویژه در یک شعبه اختصاصی بررسی قرار بگیرد.