4 رکورد تاریخی بورس با شستا

دیروز با وجود انجام بزرگ ترین عرضه اولیه تاریخ بازار سرمایه کشور به ارزش حدود هفت هزار میلیارد تومان، شاخص کل بورس حدود 20 هزار واحد دیگر صعود کرد و بر قله تاریخی 645 هزار واحد ایستاد. علاوه بر ثبت رکوردهای جدید در شاخص های کل بورس و فرابورس، رکورد ارزش روزانه معاملات، بیشترین ارزش عرضه اولیه و بیشترین مشارکت در عرضه اولیه نیز شکسته شد تا در کنار ثبت رکورد بیشترین تقاضای ورود به بورس (ثبت نام در سامانه سجام) روزهایی تاریخی برای بازار سرمایه ثبت شود.به این ترتیب روز گذشته شش  رکورد تاریخی برای بورس ثبت شد که چهار مورد آن مرتبط با عرضه سهام شستا بود .
رشد تاریخی شاخص ها همزمان با یک عرضه اولیه تاریخی، نشان داد همچنان نقدینگی موجود در بازار سرمایه بسیار بیشتر از ظرفیت این بازار است و عرضه هفت هزار میلیاردی در یک روز هم نمی تواند موجب فشار فروش در بقیه بازار شود.گفتنی است، طبق گزارش سنا (پایگاه خبری بازار سرمایه) رکورد ثبت نام افراد در سامانه سجام برای ورود هم این هفته شکسته شده است. موضوعی که نشان می دهد جریان ورود پول جدید و علاقه برای حضور در بازار سرمایه همچنان فزاینده است. میزان ثبت نام در سامانه سجام روز دوشنبه 25 فروردین به 100 هزار و 339 نفر رسید که یک رکورد تاریخی است. میزان ثبت نام در این سامانه در 25 روز ابتدایی امسال نسبت به سال گذشته 18 برابر شده است.
در عرضه اولیه دیروز مربوط به نماد شستا نیز رکورد حضور در عرضه اولیه ها با حضور دو میلیون و 70 هزار نفر شکسته شد. در عرضه اولیه قبلی کمتر از دو میلیون نفر شرکت کرده بودند. به گزارش سنا، دیروز شستا در 860 تومان کشف قیمت شد و به هر کد معاملاتی 3637 سهم معادل حدود سه میلیون و 100 هزار تومان رسید. این در حالی است که در اطلاعیه عرضه سقف سفارش 10 هزار سهم اعلام شده بود. رکورد دیگری که با عرضه شستا شکسته شد، حجم معاملات روزانه بازار سرمایه بود که از 13 هزار میلیارد تومان فراتر رفت.وزیر اقتصاد دیروز در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران ضمن اشاره به این عرضه اولیه تاریخی گفت: عرضه سهام شستا اولین مورد نبوده و آخرین مورد هم نخواهد بود و از این پس با هماهنگی وزارت صمت و دیگر نهادها، هلدینگ‌های بزرگ در بازار سرمایه عرضه خواهند شد.
بازدهی بورس در 27 روز به 26 درصد رسید!
همزمان شاخص کل بورس که در روزهای دوشنبه و سه شنبه این هفته تحت تاثیر واگذاری شستا متعادل شده بود، دوباره با قدرت به مدار صعودی بازگشت و با رشد 19 هزار و 300 واحدی از سطح 645 هزار واحد عبور کرد. به این ترتیب رشد شاخص کل بورس از ابتدای امسال تا انتهای معاملات 27 فروردین، به  133 هزار واحد معادل 26 درصد رسید. این در حالی است که اثر رشد قیمتی شستا بر شاخص از روز شنبه محاسبه خواهد شد. شاخص کل فرابورس هم با رشد 186 واحدی برای اولین بار از هشت هزار و 100 واحد فراتر رفت تا بازدهی این شاخص نیز طی امسال به 24 درصد برسد.