تاراج پاداش های تیم ملی!

 اواسط سال 97 و پیش از جام ملت‌های آسیا 2019‌، مسعود شجاعی، کاپیتان تیم ملی و بازیکن مورد اعتماد کارلوس کی‌روش، سوالی مطرح کرد که «20 میلیون دلار پاداش صعود تیم ملی به 2 جام‌جهانی چه شده است؟» سوالی که از همان ابتدا خبرگزاری تسنیم به‌دنبال آن رفت و در اولین گزارش با عنوان «پاداش‌‌ صعود تیم ملی فوتبال به جام‌های‌جهانی چه شده است؟» از زبان علی سلیمانی، خزانه‌دار فدراسیون پاسخ این سوال را منتشر کرد. به‌گزارش تسنیم صحبت‌های سربسته و کلی خزانه‌دار فدراسیون پاسخ روشنی به این سوال نداد، اما به‌نوعی سرنخ ماجرا بود تا پس از چندین بار پیگیری‌ تسنیم تناقضاتی میان اطلاعیه‌ها و صحبت‌های مسئولان فدراسیون آشکار شود، تناقضاتی که هر روز ما را به پاسخ این سوال که «پاداش صعود تیم ملی به جام‌جهانی چه شده است؟»، نزدیک‌تر کرد.
     
ماجرا از این قرار بود که فدراسیون فوتبال در قسمتی از پاسخ‌های خود اعلام کرد که بخشی از این پول، هزینه آماده‌سازی تیم ملی در جام‌جهانی شده، بخشی به کارلوس کی‌روش و دستیارانش تعلق گرفته و بخشی را هم فیفا بابت جرایم و بدهی‌ها کسر کرده، با این‌حال، سرمربی تیم ملی چراغ دیگری را روشن کرد؛ آنجایی که کارلوس کی‌روش اعلام کرده بود از مهدی تاج بپرسید پاداش تیم ملی کجا هزینه شده است.
     


مسئولان فدراسیون فوتبال بارها و در دفعات متفاوت و اعداد متناقض اعلام کردند که ‌8،7 و حتی 10 میلیون دلار از فیفا طلبکار هستند، پولی که به‌علت تحریم‌ها به حساب فدراسیون فوتبال واریز نمی‌شود. هرچند این ادعای بزرگی بود، اما فیفا نیز از پاسخ‌ روشن دادن به این مسئله طفره می‌رفت که در نهایت در پاسخ به پیگیری‌های متعدد‌ تسنیم، فیفا اعلام کرد حساب ایران نزد فیفا 7.9 میلیون دلار است که 5.7 میلیون بابت پروژه‌ها و کمک‌های مالی فیفاست و فقط 2.2 میلیون از پاداش جام جهانی باقی مانده که آن هم مربوط به باشگاه‌هاست و مربوط به 8 میلیون دلار پاداش صعود تیم ملی به جام‌جهانی نمی‌شود. موضوعی که پس از انتشار در تاریخ 27 مردادماه 98، واکنش علی سلیمانی، خزانه‌دار فدراسیون را به‌دنبال داشت و وی با هماهنگی روابط عمومی اعلام کرد به‌زودی در نشست خبری در این رابطه توضیح خواهد داد، اما با گذشت 8 ماه، هنوز این «به‌زودی» فرا نرسیده‌، هرچند با انتشار اسناد مالی فدراسیون نزد فیفا، دیگر نیازی به برگزاری این نشست خبری نیست!
     
مجموع دریافتی فوتبال ایران از فیفا بابت جام‌جهانی 2018 روسیه 9.3 میلیون دلار بود که 8 میلیون دلار به‌عنوان پاداش و 1.3 میلیون دلار کمک‌هزینه آماده‌سازی برای حضور در جام جهانی بوده‌، مبالغی که تا امروز سرنوشتی نامعلوم داشت و حالا فیفا به کمک آن‌هایی آمده‌ که در این خصوص سوالات متعددی داشتند. در اسناد مالی فیفا‌ اعداد و ارقام جالبی به چشم می‌خورد، از جمله پاداش یک میلیون و 617 هزار و 252 دلاری کی‌روش از پاداش 8 میلیون دلاری حضور تیم ملی در جام‌جهانی 2018 روسیه که متعلق به فوتبال ایران بود، اما او بیش از 20 درصد این مبلغ را فقط به‌عنوان پاداش و نه حقوق دریافت کرده و مبالغ دیگری نیز به حساب او واریز شده‌، از جمله 412 یورو، 503 هزار و 745 یورو و 61 هزار و 809 یورو که در مجموع 565 هزار و 966 یورو (660 هزار و 766 دلار) می‌شود. زیرمجموعه حساب‌های کی‌روش یک بازگشت یا کسر مبلغ 50 هزار دلاری نیز وجود دارد که علت آن مشخص نیست. با در نظر گرفتن کسر 50 هزار دلار، در مجموع 2 میلیون و 228 هزار و 18 دلار مبلغی بود که از پاداش 8 میلیون دلاری تیم ملی در جام جهانی 2018 فقط به حساب کارلوس کی‌روش واریز شده است. نکته جالب‌توجه این است که افراد مختلف در کادر او، پاداش‌های مختلفی از این پول دریافت کرده‌اند که این مبالغ به این شرح است: اوسیانو کروز: 31 هزار و 973 یورو، مارکار آقاجانیان: 26 هزار و 399 یورو، دیه‌گو گیاچینو: 23 هزار و 72 یورو، آرین قاسمی: 19‌هزار و‌180 یورو، الکساندر لوپز: 16 هزار و 418 یورو، میک مک‌درموت: 12 هزار و 7 یورو، میکائیل هامبرتو: 11 هزار و 341 یورو، سباستین مندز: 11 هزار و 341 یورو و فیلیپه دوسانتوس: 7 هزار و 628 یورو.
     
 مجموع این ارقام پرداختی به افراد حاضر در کادر سرمربی سابق تیم ملی که به‌عنوان پاداش دریافت شده، 159 هزار و 359 یورو (186 هزار و 52 دلار) است. این ارقام با ارقام دریافتی از سوی کی‌روش به 2‌میلیون و 414 هزار و 70 دلار می‌رسد. فقط در همین یک صورت‌حساب در‌حالی بیش از یک‌چهارم پاداش فوتبال ایران در جام‌جهانی 2018 روسیه به حساب سرمربی پرتغالی و اطرافیانش واریز شده ‌که طبق قرارداد، پاداش او فقط‌10 درصد از این مبلغ بود که معادل‌800 هزار دلار می‌شود، اما چگونه فدراسیون فوتبال دستور واریز بیش از 20 درصد به حساب کی‌روش و در مجموع 25 درصد با احتساب دریافتی اطرافیانش را صادر کرده است؟  
     
با این صورت‌حساب که تا تاریخ 22 جولای 2019 محاسبه و در تاریخ 9 اکتبر 2019 از سوی فیفا برای فدراسیون فوتبال ارسال شده‌، باقی‌مانده حساب ایران نزد فیفا 2 میلیون و 262 هزار و 43 دلار است که از این مبلغ 2 میلیون و 254 هزار و 95 دلار پاداش باشگاه‌ها بوده که مربوط به فدراسیون فوتبال نمی‌شود، یعنی باقی‌مانده حساب فدراسیون با کسر این مبلغ تنها 7 هزار و 948 دلار بوده است.
 
 
 
2.5 میلیارد تومان برای بازی با تیم 92 جهان
24 آبان سال 97 بود که تیم کشورمان در یک بازی دوستانه به مصاف تیم ملی ترینیداد‌و توباگو رفت. این بازی در ورزشگاه آزادی برگزار شد و بعد از همان بازی بود که خبرگزاری‌‌‌ها‌ با توجه به کیفیت پایین تیم میهمان از فدراسیون فوتبال انتقاد کردند. در همان مقطع فدراسیون فوتبال مصرانه مدعی شد که برای این بازی هیچ هزینه‌‌‌‌ای پرداخت نکرده و به اصطلاح برگزاری این بازی دوستانه حکایت سنگ مفت و گنجشک مفت بوده‌. اما حالا با توجه به اسنادی که فیفا منتشر کرده، جالب است بدانید که این سنگ مفت برای فوتبال ایران 143 هزار و 501 یورو هزینه داشته است. دو و نیم میلیارد تومان هزینه برای بازی مقابل تیمی که در آن زمان در رنکینگ فیفا در جایگاه نود‌و دوم قرار داشت از شاهکارهای فدراسیون تاج است که شاید بتوان آن را در‌کنار قراردادهای ننگین تاریخ کشور نوشت! جالب‌ است بدانید تاج و دوستان برای بازی دوستانه مقابل ونزوئلا هم حسابی دست به جیب شده‌اند و طبق اسناد فیفا 92 هزار و 41 یورو برای این بازی پرداخت کرده‌اند. گفتنی است پیش از این 2 بازی دوستانه، کی‌روش اشاره‌ای به همکاری اسرارآمیز با شرکت «ایوول اسپورت» به‌عنوان شریک خودش در انجام بازی‌های دوستانه تیم ملی کرده بود و به این ترتیب چندان سخت نیست که متوجه شویم سرنوشت این پول‌ها چه شده است!

300 میلیون پاداش برای رازداری!
در بین لیست پاداش‌‌های تیم ملی نام آرین قاسمی هم به چشم می‌خورد و مسلما دریافت پاداش 19 هزار و 180 یورویی آرین قاسمی، به‌عنوان مترجم تیم ملی هم بحث‌برانگیز است. کی‌روش در‌حالی که زبان اولش پرتغالی بوده و سپس به زبان‌های اسپانیایی، فرانسوی و ایتالیایی تسلط دارد و زبان انگلیسی به‌نوعی زبان پنجم اوست، در ایران هم با مترجم انگلیسی‌زبان فعالیت می‌کرد و حالا مترجم زبان پنجم او بیش از‌300 میلیون تومان فقط به‌عنوان پاداش ارزی دریافت کرده‌، آن هم در‌شرایطی که صحبت کردن این زبان از سوی کی‌روش به‌صورت محاوره و ترجمه فارسی آن، گاهی اوقات جنجال‌های رسانه‌ای ایجاد می‌کرد. البته چندان دور از ذهن نیست که این رقم برای چه و به چه منظوری برای مترجم امین کی‌روش در نظر گرفته شده است. به‌هر حال نباید فراموش کنیم که در دوران حضور 8 ساله کی‌روش در تیم ملی و فوتبال ایران حتی یک خبر هم از جلسات او با مسئولان فدراسیون به بیرون درز پیدا نکرد و مسلما این رازداری از سوی آقای مترجم هم از دید کی‌روش و هم از دید مسئولان فدراسیون فوتبال مستحق چنین پاداش خوبی بوده است!

تناقض در صورت‌حساب فیفا و ادعای فدراسیون
ابهام دیگری که در این صورت‌حساب وجود دارد، دو موضوعی است که از سوی خزانه‌دار فدراسیون فوتبال اعلام شده بود و در این صورت‌حساب دیده نمی‌شود‌. سلیمانی در مصاحبه با تسنیم اعلام کرده بود 2.5 میلیون دلار از پاداش 8 میلیون دلاری هزینه کمپ تیم ملی و رفت‌وآمدها در روسیه شده‌، چنین مبلغی در این صورت‌حساب دیده نمی‌شود یا حداقل با چنین عنوانی وجود ندارد و به‌نظر بخش بزرگی از این مبلغ قبلا‌ یا از محل دیگری و خارج از این صورت‌حساب پرداخت شده است. مسئله دیگر این بود که خزانه‌دار فدراسیون اعلام کرد 1.5 میلیون فرانک هم بابت جرایم از حساب کسر شده که بعدها مشخص شد جرایم ایران در فیفا حدود‌200 هزار فرانک است تا فدراسیون در اطلاعیه‌ای اعلام کند جرایم آن‌ها از سال 2012 تا 2018 محاسبه و کسر شده‌ که این ادعا هم با صورت‌حساب موجود فاصله زیادی دارد.