تحلیل وضعیت شیوع کرونا در 31 استان

گروه اجتماعی- از سه هفته قبل که وزارت بهداشت تصمیم گرفت در ارائه آمار روزانه کرونا، جزئیات وضعیت استان‌ها ‌‌ را حذف کند تا امروز نوعی کنجکاوی در میان برخی پدید آمده است و علاقه‌مندند بدانند وضعیت کرونایی استان‌ها هریک چگونه است. خبرگزاری ایسنا دیروز  پیمایش وتحلیلی را از وضعیت منحنی شیوع کرونا در کشور منتشر کرده است که به این کنجکاوی پاسخ می دهد.(جدول روبه رو)
 


 روند نزولی مرگ ها و ابتلاها
در میان این پیمایش البته خبر خوشی هم به چشم می‌‌‌خورد این‌که: «تا روز ۲۳فروردین، روند تغییرات مرگ و ابتلا به این بیماری در روزهای اخیر در کل کشور روندی نزولی داشته است».اگرچه در مورد سه استان به نظر می رسد موج جدید اپیدمی شروع شده است. سه استان روند صعودی در مرگ و ابتلا داشتند و چهار استان هم به تازگی پیک اپیدمی را تجربه کرده‌اند. به طور کلی در جهان کشورهای آمریکا، اسپانیا، ایتالیا، فرانسه و آلمان رتبه‌های اول تا پنجم ابتلا به بیماری کووید۱۹ را به خود اختصاص داده اند و ایران نیز در رتبه هشتم ابتلا قرار دارد.در عین حال برای ارزیابی روند گسترش بیماری کووید۱۹ در استان‌های مختلف از تحلیل روند تغییرات اتفاق افتاده برای موارد ابتلا و مرگ گزارش شده روزانه استفاده شده است که با توجه به روند تغییرات مرگ و ابتلا تا روز ۲۳ فروردین، در کلِ کشور روند نزولی در روزهای اخیر دیده می شود. اگرچه در مورد سه استان به نظر می رسد موج جدید اپیدمی شروع شده است. سه استان روند صعودی در مرگ و ابتلا داشتند و چهار استان اخیرا پیک اپیدمی را تجربه کرده‌اند. در مورد هفت استان هم ناسازگاری داده اجازه تحلیل درست نمی‌دهد. باید مدنظر داشت که یک استان می تواند چندین پیک منحنی اپیدمی داشته باشد. البته باید کم شماری موارد و ثبت با تاخیر بیماران به صورت جدی پیگیری شود. وزارت بهداشت البته نام این استان ها را به صورت جزئی ذکر نکرده است.
 یک سوم جهان در قرنطینه اجباری اند


با پاندمی کرونا، برای سه میلیارد نفر(بیش از یک سوم جمعیت 8/7میلیارد نفری جهان)، ممنوعیت اجباری خروج از منزل به دلیل گسترش ویروس کرونا اعمال شده است. هم اکنون مواردی از این نوع کنترل در هر قاره (به جز قطب جنوب) و تقریباً در هر کشور گزارش شده است؛ چرا که موارد ابتلا همچنان در حال افزایش است. اما کشورهای مختلف رویکردهای بسیار متفاوتی را اتخاذ کرده اند؛ از هند که برای ۳ /۱ میلیارد نفر ممنوعیت خروج از منزل اعمال کرده است تا آمریکا که رئیس جمهور آن دونالد ترامپ  گفته است این کشور تا عید پاک به شرایط عادی باز خواهد گشت. چین، از بین بردن محدودیت‌ها را در ووهان آغاز کرده و امیدوار است که پایان بحران در انتظارش باشد.