3 مصوبه کرونایی شورای شهر مشهد

محمد حسام مسلمی /اعضای شورای شهر مشهد روز گذشته در هشتاد و هشتمین جلسه علنی، با سه مصوبه کرونایی فعالیت خود را آغاز کردند، بر این اساس با ادامه تعطیلی قطار شهری و فعالیت محدود برخی خطوط اتوبوسرانی از اول اردیبهشت ماه موافقت کردند، همچنین ایجاد بانک اطلاعات برای اقشار آسیب پذیر جامعه با قید دو فوریت و کمک 2.5 میلیاردی برای راه اندازی واحد تشخیص مولکولی نیز از دیگر مصوبات کرونایی روز گذشته شورا بود.
رویکرد مدیریت شهری، ترجیح سلامت بر معیشت و اقتصاد
به گزارش «خراسان رضوی»، محمدرضا حیدری رئیس شورای شهر مشهد در ابتدای جلسه، با بیان این که سلامت شهروندان، اولویت نخست ماست گفت:  فارغ از هرگونه مصلحت‌اندیشی، تصمیمات لازم را هم در این زمینه گرفته‌ایم و امیدواریم شهروندان نیز با خودکنترلی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی مانع از شیوع ویروس کرونا شوند. وی با تاکید بر این که رویکرد مدیریت شهری مشهد، همچنان ترجیح سلامت شهروندان به معیشت و اقتصاد است، اظهارکرد: تحمل رنج و مشقت برخی از اقشار ضعیف هرچند برای یک تا دو ماه، که با کمک خیران کمرنگ شده، بهتر از این است که خانواده‌ای سرپرست خود را از دست بدهد، خسارت فقدان یکی از اعضای خانواده قابل قیاس با از بین رفتن چند شغل نیست. وی شرایط با ثبات امروز مبتلایان را ثمره دوهفته اجرای شبه قرنطینه و رعایت مردم بیان کرد و گفت: آزادسازی صورت گرفته و حضور فراگیر مردم در شهر و برقراری ترددهای بین شهری و استانی موجب افزایش نگرانی‌ها شده ولی در عین حال امیدواریم این خوش‌بینی مدیران عالی کشور محقق شود. رئیس شورای شهر مشهد در ادامه با تشکر و قدردانی از همراهی ستاد مبارزه با کرونای استان به مسئولیت استاندار، تصریح کرد: از عالمان دینی، فقها و تولیت آستان قدس رضوی نیز تشکر می‌کنیم که با درایت، مطابق نظرات حوزه بهداشتی عمل کردند. وی با بیان این که توجه به اقشار آسیب‌پذیر یکی از دغدغه‌های جدی مدیریت شهری است، تصریح کرد: خوشبختانه شهرداری مشهد با تاکید شورای شهر در این زمینه پیشقدم شد و طرح تهیه 300 هزار بسته معیشتی در دستورکار قرار گرفت که با همراهی بخش‌های مختلف همراه شده است.
 حیدری همچنین از ابتلای شهناز رمارم عضو هیئت رئیسه شورای شهر مشهد به کرونا خبرداد و گفت: اطلاع یافتیم که همکار پرتلاش ما سرکار خانم رمارم به دلیل کرونا در بیمارستان بستری هستند که برای سلامتی وی دعا می کنیم.


ارتش همچون گذشته در کنار مردم
 امیر سرتیپ دوم رضا آذریان فرمانده قرارگاه شمال‌شرق نیروی زمینی ارتش که به مناسبت روز ارتش در جلسه شورا حضور یافته بود، در سخنانی با بیان این که قرارگاه شمال شرق در 6 استان فعال است و 700 کیلومتر مرز تحت پوشش دارد که اجازه پیش آمدن کوچک ترین مشکلی در این نواحی را نمی‌دهیم، تصریح کرد: علاوه بر این اقدامات، ارتش در بحران‌های مختلفی همچون سیل، زلزله، کرونا و ... در کنار مردم بوده و هست. آذریان از همراهی شورای شهر مشهد و مدیریت شهری تقدیر و تشکر کرد و افزود: شورای پنجم شهر مشهد در بحث‌های مختلف فرهنگی، عمرانی و ... در کنار ارتش بوده است، شهردار محترم نیز به خوبی همراهی و تعامل داشته که قدردان آن هستیم.شایان ذکر است، به مناسبت روز ارتش با حضور شهردار مشهد از امیر آذریان با اهدای لوحی تقدیر شد.
احمد نوروزی، رئیس کمیسیون اقتصادی شورا نیز که  ناطق پیش از دستور هشتاد و هشتمین جلسه علنی شورا بود به بحران کرونا اشاره کرد و گفت: اقتصاد شهر مشهد  بیش از همه کشور از بحران کرونا آسیب دید چون محور توسعه شهر مشهد گردشگری است و پایه اقتصاد شهر مشهد زائر و زیارت و ارائه خدمات است که با محدودیت تردد و مسافرت همه تعطیل شده‌اند، به‌ویژه برای فعالان حوزه گردشگری که تقریبا در تعطیلی صد درصد هستند. وی در بخش دیگری از نطق خود خطاب به استاندار گفت: جناب آقای استاندار ما برای عبور از رکود اقتصادی و ایجاد رونق پس از کرونا به شدت نیازمند تعیین تکلیف طرح بافت پیرامون حرم با رعایت حقوق مکتسبه قانونی سرمایه‌گذاران هستیم تا از رکود سرمایه های سنگین انجام شده جلوگیری شود، همچنین  از وزیر محترم راه و شهرسازی تقاضا دارم که آسیب شناسی کنند چرا طرح جامع شهر مشهد بعد از 13 سال هنوز تکمیل نشده و مطالعات پهنه بندی حریم شهر مشهد و طرح بلند مرتبه سازی انجام نشده و هنوز در تعیین محدوده شهر مشهد دچار اختلاف است.
تذکر عضو شورا به شهردار
در ادامه حیدری رئیس شورای شهر گفت:  آقای حاجیان شهری رئیس کمیسیون خدمات شهری شورا به آقای شهردار مبنی بر عدم اجرای کامل مصوبه در موضوع راه اندازی سامانه جامع معاملات شهرداری مشهد تذکری دادند که آقای شهردار پاسخ آن را خواهند داد، همچنین سوالی را در خصوص عدم تهیه پیوست های زیست محیطی پروژه های عمرانی و عدم پاسخ مناسب و غیر قابل قبول از سوی شهردار مطرح کردند که به آقای شهردار ارسال خواهد شد.
در ادامه اعضای شورای شهر وارد اولین دستور کار خود یعنی بررسی نحوه فعالیت خطوط حمل و نقل همگانی از ابتدای اردیبهشت ۹۹ به بعد شدند که در قالب طرح دو فوریتی از سوی شهردار مطرح شده بود. پس از بحث و بررسی حدود یک ساعته این لایحه، در نهایت با رای اعضای شورا تصویب شد و بر اساس آن شهرداری مشهد مکلف است، به منظور جلوگیری حداکثری از شیوع ویروس کرونا و ضرورت سرویس‌دهی به صاحبان مشاغل و اصنافی که حضور آنان در محل کار اجتناب ناپذیر است ، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حوزه حمل و نقل عمومی(که باید به تایید کمیسیون خدمات شهری برسد)، بر اساس بندها و تبصره‌های مطرح شده اقدام کند. خطوط اتوبوسرانی از تاریخ اول اردیبهشت تا 15 اردیبهشت صرفاً در خطوط محوری و BRT (تعداد ۲۷ خط از خطوط روزانه) و خطوط حومه در دو نوبت صبح (از ساعت ۶:۳۰ تا۸:۳۰) و عصر (از ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۹) سرویس‌دهی کند. تصمیم‌گیری در خصوص کاهش یا تغییر خطوط و ساعات فعالیت ناوگان در مدت یاد شده، به عهده شهردار مشهد خواهد بود. همچنین سرویس‌دهی ناوگان در روزهای تعطیل (جمعه و سایر تعطیلات رسمی) صورت نخواهد گرفت. ضمن این که شهرداری مکلف است، به‌منظور تصمیم‌گیری در خصوص ادامه تعطیلی قطار شهری و همچنین تعیین تکلیف وضعیت سرویس‌دهی اتوبوسرانی بعد از 15 اردیبهشت، پس از تهیه نظرسنجی مردمی، با در نظر گرفتن شرایط روز و آخرین گزارش ستاد مقابله با کرونا، نسبت به ارائه لایحه پیشنهادی به شورا اقدام کند.
تصویب طرح ایجاد بانک اطلاعات اقشار آسیب پذیر
تصویب طرح ایجاد بانک اطلاعات برای اقشار آسیب پذیر با قید دو فوریت دومین دستور کار اعضای شورا بود که به تصویب رسید. بر اساس این مصوبه «شهرداری مشهد  مکلف است، به منظور فعالیت هدفمند در زمان بحران های اجتماعی مانند شیوع کرونا ویروس، بلایای طبیعی احتمالی و کمک به اقشار آسیب پذیر در دوره بحران مانند کارگران روزمزد، دست فروشان و غیره، بانک اطلاعات شهروندان را با اولویت اقشار آسیب پذیر و کارگران ساختمانی، کارگران روزمزد و زنان سرپرست خانوار با استفاده از بانک اطلاعات دیگر نهادها، شورای اجتماعی محلات، خیریه ها و غیره ایجاد کند.»تصویب لایحه واگذاری بلوک‌های شماره ۱ و ۲ پروژه یاس واقع در بولوار توس، بین توس ۵۱ و۵۳ به قرارگاه منطقه‌ای  شمال شرق نزاجا در ازای بخشی از مطالبات قرارگاه نیز در این جلسه به  تصویب رسید.
اختصاص 2.5 میلیارد تومان طرح راه‌اندازی واحد تشخیص مولکولی
آخرین دستور کار نیز راه‌اندازی واحد تشخیص مولکولی SARS-CoV-2بود که به تصویب رسید. بر این اساس «به شهرداری اجازه داده می شود، به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در شهر مشهد از طریق راه اندازی واحد تشخیص مولکولی SARS-CoV-2 توسط سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی، نسبت به هزینه کرد جمعا تا مبلغ 25 میلیارد ریال در سال ۱۳۹۹، اقدام کند.