بهار عرضه سهام در بورس

عصر دیروز، معاون شرکت بورس تهران اعلام کرد که 12 درصد از سهام شستا روز چهارشنبه (۲۷ فروردین) در بورس عرضه می‌شود. همچنین هفته آینده نیز نخستین بخش از عرضه سهام دولتی در قالب عرضه سهام دولت در چند بانک و بیمه برای عموم مردم اجرایی می شود.به گزارش خراسان مدت هاست که اهالی بورس و بسیاری از کارشناسان اقتصادی منتظر تحقق وعده رئیس جمهور و عرضه اولیه شستا هستند. عصر دیروز اگرچه خبر قطعی شدن عرضه اولیه شستا رسانه ای شد اما جزئیات مربوط به ارزش کل شرکت و قیمت عرضه اعلام نشد.محمود گودرزی، معاون بورس تهران، دیروز (دوشنبه) در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: قیمت هر سهم اکنون نامشخص است که تا دو ساعت آینده تعیین و بر اساس انتشار اطلاعیه اعلام خواهد شد.
ارزش شستا و قیمت هر سهم چقدر خواهد بود؟
گفتنی است تعداد سهام شستا 80 میلیارد سهم اعلام شده است که با واگذاری 12 درصد از آن 9 میلیارد و 600 سهم عرضه خواهد شد. درباره ارزش کل شستا اعداد متفاوتی اعلام شده است؛ از 90 تا 160 هزار میلیارد تومان. محل اختلاف ارزش گذاری ها، شرکت های غیربورسی زیرمجموعه شستاست که قیمت شفافی ندارند. از هفت هلدینگ بزرگ زیرمجموعه شستا دو هلدینگ سرمایه گذاری سیمان و صنایع عمومی غیربورسی هستند. شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) شرکت هلدینگ سرمایه‌گذاری متعلق به سازمان تأمین اجتماعی است که در زمینه مدیریت سرمایه‌گذاری، تجارت و بازرگانی، مدیریت دارایی و مبادلات سهام شرکت‌ها، فعالیت می‌کند. علاوه بر سرمایه گذاری سیمان و صنایع عمومی، صباتامین، صدرتامین، دارویی تامین، تاپیکو و کشتیرانی جمهوری اسلامی از دیگر زیرمجموعه های این شرکت بزرگ سرمایه گذاری است.
چرا عرضه اولیه شستا مهم است؟


عرضه اولیه شستا از جهات مختلفی حائز اهمیت است. اولا یک عرضه اولیه تاریخی در بورس است زیرا چنان چه هر سهم در قیمت 600 تومان هم عرضه شود، ارزش عرضه اولیه حدود 5.5 هزار میلیارد تومان خواهد بود .علاوه بر آن بورسی شدن شستا به معنی شفاف شدن این غول سرمایه گذاری و موظف شدن مدیران به پاسخ گویی شفاف در خصوص بازدهی دارایی هاست. دارایی هایی که عمدتا مربوط به بازنشستگان است. علاوه بر آن عرضه اولیه شستا به معنی مغلوب شدن مدیرانی است که مدت ها در برابر بورسی شدن این شرکت و شفاف شدن آن مقاومت
 می کردند.
 
آغاز واگذاری سهام دولتی به مردم  از هفته آینده
رئیس سازمان خصوصی سازی با اشاره به  واگذاری بزرگ سهام به مردم درباره روند انجام این کار توضیح داد و ضمن تاکید بر این که از هفته آینده تاسیس صندوق ها آغاز می شود، از اولویت  صندوق مربوط به بانک ها در واگذاری خبر داد.به گزارش مهر علیرضا صالح، رئیس سازمان خصوصی‌سازی درباره واگذاری شرکت‌های دولتی به روش صندوق‌های قابل معامله بورسی موسوم به (ETF) گفت که ابتدا باید قیمت گذاری انجام و صندوق های قابل معامله تاسیس و پذیرش شود و بلوک مدیریتی این شرکت‌ها از طریق بورس واگذار می‌شود.صالح خبر داد: اولین ETF قابل واگذاری مربوط به صندوق بانکی و مالی است که در این صندوق باقی مانده سهام دولت در سه بانک ملت، صادرات و تجارت و نیز صندوق مالی شامل باقی مانده سهام دولت در بیمه البرز و بیمه اتکای امین در اولین فرصت از طریق بورس به عامه مردم واگذار می‌شود.صالح گفت: به هر فرد ایرانی برای خرید تا سقف ۲ میلیون تومان تخفیف ۲۰ درصد از قیمت تابلوی بورس قائل می‌شویم و خرید بیش از این رقم بدون تخفیف و بر اساس قیمت تابلوی بورس خواهد بود. وی گفت: تخفیف ۲۰ درصدی فقط برای اشخاص حقیقی است و این تخفیف به شرکت‌ها و اشخاص حقوقی تعلق نمی‌گیرد.