چشم‏انداز بازار سرمایه با اتفاقات اخیر همچنان مثبت است؟ فرصت تاریخی بورس برای اقتصاد

بورس تهران در شرایط بی سابقه ای در تاریخ قرار گرفته است.حجم نقدینگی در آن رکورد عجیبی زده است و این می‏تواند مانند یک تیغ دو لبه عمل کند.عمق بخشی به نقدینگی بورس می‏تواند نوید شرایط بهتری در اقتصاد داشته باشد و البته حبابی شدن آن و یا خروج به یکباره آن از بازار می‏تواند هر بازار دیگری را با تلاطم منفی روبه‏رو کند.
برخی کارشناسان معتقدند این یک فرصت تاریخی پیش روی بازار سرمایه است. فرصتی که البته رئیس سابق سازمان بورس یعنی شاپور محمدی را علی‏رغم عملکرد نسبتاً مثبتش ترساند و سعی کرد با دستورالعمل‏هایی جلوی رشد فزاینده شاخص بازار را بگیرد. مسئله‏ای که گفته می شود باعث بروز اختلاف اش با مسئولین رده بالاتر شد و در نهایت منجر به استعفای وی از این سمت شد.
سه سال و ۸ ماه پیش وقتی شاپور محمدی بر صندلی ریاست سازمان بورس نشست، رسیدن شاخص کل بازار به قله ۱۰۰ هزار واحدی اگر نگوییم یک رویا، اما یک هدف بزرگ بود و اکنون محمدی در حالی سازمان بورس را ترک می‌کند که شاخص رکورد ۶۰۰ هزار واحدی را پشت سرگذاشته است و همچنان به پیش می‌تازد.
از چه باید ترسید؟


حسین خزلی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‏وگو با اقتصاد ۲۴ در این خصوص می‌گوید: موضوع رشد شاخص بورس بحث برانگیز و چالشی است، اما کلیت بازار مناسب با رشد قیمت دلار و تورم جلو رفته است. اگر بخواهیم ارزش جایگزینی شرکت‌ها و کارخانه‌ها را در نظر بگیریم هنوز خیلی تفاوت وجود دارد.
وی می‌افزاید: اما آنچه باعث نگرانی همه در بازار سرمایه شده است مربوط به شرکت‌های کوچک و زیان‌ده است.برای مثال شرکت زیان‌دهی در بازار بوده که ۱۰ برابر سرمایه خود زیان داده است و بیش از ۲۰ برابر قیمت سهم آن رشد کرده است.
خزلی با بیان اینکه حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد شرکت‌ها در بورس کوچک هستند، ادامه می‌دهد: از این تعداد حدود ۲۰ درصد آن‌ها ممکن است زیان ده باشند، اما حدود ۶۰ درصد شرکت‌های بورسی، بزرگ و معتبر هستند که حدود ۸۰ درصد سود بورس را این شرکت‌ها تامین می‌کنند.
این کارشناس بازار سرمایه تصریح می‌کند: بنابراین نمی‌توان درخصوص همه شرکت‌ها حکم کلی صادر کرد که حباب اتفاق افتاده است و نمی‌توان کلیت بازار را با این اجزا کوچک بررسی و قضاوت کرد.
فرصت تاریخی‌ای که اقتصاد باید از آن استفاده کند
خزلی در ادامه می‌گوید: این یک فرصت تاریخی و بی‏نظیر بوده است که مردم و عموم سرمایه گذاران پول خود را به بورس می‌آورند. سال ۹۶ حجم معاملات ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان بود در حالی که این روز‌ها حجم معاملات روزانه تا ۱۰ هزار میلیارد تومان هم می‌رسد. از این پدیده باید حداکثر استفاده را برای اقتصاد ببریم.
این کارشناس بازار سرمایه می‌افزاید: بسیاری از شرکت‌ها بیرون بورس ایستاده اند که یا متعلق به دولت و یا متعلق به نهاد‌های عمومی مانند آستان ها، بنیاد‌ها و بانک‌ها هستند و همچنین شرکت‌های بخش خصوصی خوبی که هنوز در بورس نیامده اند.
وی یادآور می‌شود: باید از این فرصت استفاده کرد و این دارایی‌ها را به مردم بفروشیم. فلسفه اصلی بورس که تامین مالی برای رشد اقتصاد است را بیشتر از گذشته محقق کنیم.
عملکرد شاپور محمدی مثبت بود
خزلی همچنین با اشاره به اقدامات شاپور محمدی می‌گوید: عملکرد آقای شاپور محمدی در سازمان بورس در مجموع مثبت و دارای نمره قبولی است. هرچند نسبت به عملکرد هر مدیری انتقاد‌هایی وجود دارد، اما اگر بخواهیم جمع جبری بین نقاط مثبت و منفی دکتر محمدی بگیریم، نقاط مثبت ایشان خیلی بیشتر بوده است.
وی می‌افزاید: بازار سرمایه باید از این به بعد یک وزنه مهم در اقتصاد ایران باشد.مجموع ارزش بورس و فرابورس ایران حدود ۲۷۰۰ هزار میلیارد تومان است که به اندازه نقدیندگی کل کشور است بنابراین مدیریت بازار بورس ایران مدیریت اقتصاد کشور است بنابراین باید افرادی بر سرکار باشند که به اندازه مدیریت اقتصاد کشور توان داشته باشند.
پیش‌بینی بازدهی بورس در سال جاری
همچنین یک تحلیل‌گر بازار سرمایه ضمن بیان اینکه سال گذشته بورس بالاترین بازدهی را نسبت به بازارهای موازی داشته است، گفت: امسال هم این بازار از نظر بازدهی، مطلوب پیش‌بینی می‌شود اما باید انتظار معقولی از این بازار داشت.مردم نباید امسال انتظار بازدهی بازار بورس همانند سال گذشته را داشته باشند.
به گزارش ایسنا، پیمان حدادی درباره آینده بازار بورس در سال جاری، با اشاره به اینکه امسال بازار سرمایه از سایر بازارهای موازی بازدهی بیشتری دارد، اظهار کرد: بازدهی بازار سرمایه بیشتر از نرخ تورم است و مانند هر بازار دیگری برای سرمایه‌گذاری در آن باید دانش لازم را داشت.
وی به مردم توصیه کرد که با سرمایه های مازاد خود در این بازار سرمایه‌گذاری کنند و البته قبل از ورود به بازار بورس، آموزش‌های لازم را بگذرانند.
حدادی که در برنامه پایش سخن می‌گفت، اظهار کرد: بهترین راه حل برای سرمایه‌گذاری مردم استفاده از صندوق‌های سرمایه‏گذاری و شرکت‌های سبد گردانی است.
این کارشناس اقتصادی، بازار سرمایه ۱۳۹۹ را از نظر بازدهی، مطلوب ارزیابی کرد و گفت: باید انتظار معقولی از این بازار داشت.مردم نباید امسال انتظار بازدهی بازار بورس همانند سال گذشته را داشته باشند.
وی در خصوص عملکرد سازمان بورس اوراق بهادار نیز افزود: سیاستگذاری‏های این سازمان خوب بوده اما به تصمیمات هر مدیر انتقاداتی وجود دارد. تغییرات در قوانین بازار بورس در چندماه اخیر زیاد شده که این امر نادرست بوده و باعث بدبینی سرمایه‏گذاران می‏شود.
حدادی با بیان اینکه سازمان بورس باید به سمت اصلاح سیستم و معاملاتی برود، گفت: فعالان بازار سرمایه از هسته معاملات به شدت ناراضی هستند، چرا که با افزایش حجم معاملات این هسته کشش لازم را ندارد و مداوم سیستم معاملاتی بورس کشور مختل می‏شود.
این کارشناس اقتصادی افزود: مردم باید با دانش به بازار سرمایه وارد شوند و از نظرات کارشناسان دارای مجوز استفاده کنند، چراکه ممکن است در آینده با استفاده از کارشنان غیر رسمی متضرر شوند.
واگذاری از طریق صندوق‌های سرمایه گذاری؛ اقدامی که تجربه نشده است
یکی از اقدامات اخیر دولت که در قانون بودجه ۹۹ هم آمده است طرح واگذاری سهام برخی از شرکت‌های دولتی در بورس است که البته همه مردم حتی با کد ملی هم می‌توانند سهامدار این شرکت‌ها باشند.
اما آیا این اقدام می‌تواند یک روی دیگر هم داشته باشد؟ ورود این حجم از نقدیندگی به بازار سرمایه در چه صورت می‌تواند زیان بار باشد؟
سعید اسلامی بیدگلی، کارشناس بازار سرمایه و عضو شورای عالی بورس در گفت‏وگو با اقتصاد ۲۴ می‌گوید: در قانون بودجه واگذاری سهام دولت از طریق بازار سرمایه آمده است.تبصره ۲ قانون بودجه سال ۹۹ می‌گوید که وزارت اقتصاد مجاز است که تمام یا بخشی از سهام و دارایی‌های دولت و دستگاه‌های زیر مجموعه قوه مجریه که مشمول واگذاری قانون اصل ۴۴ هستند را در قالب صندوق‌های سرمایه گذاری معامله در بورس واگذار کند.
وی می‌افزاید: در حال حاضر صحبت از واگذاری سهام از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) است و طبیعتاً این سهام شبیه ساز و کار‌های عرضه اولیه به مردم واگذار خواهد شد و در سران سه قوه ساز و کار‌های آن به تصویب رسیده و تخفیف‌هایی برای خریداران حقیقی پیش‏بینی شده است.
اسلامی با بیان اینکه این نوع واگذاری از طریق ETF جدید است، اظهار می‌کند: نکته کلیدی که خوشبختانه با پیشنهاد کارشناسان در تبصره ۲ هم گنجانده شده این است که دولت در نهایت تا پایان برنامه ششم توسعه مدیریت این‌ها را بر عهده خواهد داشت بعد از آن باید تصدی‏گری را رها کند.
سایر اخبار این روزنامه
نسخه آخرین فیلم حاتمی‌کیا پس از اکران اینترنتی، به صورت قاچاق منتشر شد رویای ناتمام سینمای آنلاین جلال خوش‌چهره مصلحت‌های مشروط در عراق وزارت راه و شهرسازی منتشر کرد جزئیات مشوق‌های دولت به بخش خصوصی در اجرای طرح مسکن ملی در پشت پرده سکوت اغلب منتخبان مجلس یازدهم چه می‌گذرد؟ از جنگ سرد ریاست تا مسئولیت‌گریزی چشم‏انداز بازار سرمایه با اتفاقات اخیر همچنان مثبت است؟ فرصت تاریخی بورس برای اقتصاد چرا توافق تاریخی اوپک پلاس انتظارات را برآورده نکرد؟ چالش جهانی برای نجات بازار نفت فهم جدید دانش آموزان از مدارس در ایام تعطیلی کرونایی مدرسه وقت تلف کردن است! رئیس قوه قضائیه: جهش تولید نسخه شفابخش اقتصاد کشور در پساکروناست معاون اول رئیس‌جمهوری: نمایش انسان‌دوستی جامعه پزشکی در بحران کرونا در تاریخ ثبت خواهد شد روحانی در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر بهداشت: مردم در پایبندی به شعار «در خانه ماندن» اقناع شوند معاون اول رئیس‌جمهوری: نمایش انسان‌دوستی جامعه پزشکی در بحران کرونا در تاریخ ثبت خواهد شد رئیس پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا: فعالیت اصناف کم‌خطر منوط به اخذ مجوز از سامانه سلامت است