شیب افول کرونا در ۲۴ استان

سرویس جامعه جوان آنلاین: وزیر بهداشت هم تدابیر در نظر گرفته شده بهداشتی برای مقابله با ویروس کرونا را به بازی شطرنج با این ویروس تعبیر کرد زیرا رفتار‌های بعدی این ویروس قابل پیش بینی نیست و احتمال دارد با موج سهمگین این بیماری در پاییز و زمستان مواجه شویم. وی در عین حال امیدوار است تا پایان اردیبهشت و خرداد این ویروس را مهار کنیم. با تمام اینها، اما مبارزه ایران با ویروس کرونا آن هم در شرایط جنگی و تحریم موجب شده تا کشورمان در تمام دنیا از منظر مبارزه با این ویروس جایگاهی ستودنی بیابد.
کرونا همچنان یکه تازی می‌کند. تاکنون ۷۳ هزار و ۳۰۳ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۱۱۱ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، موارد فوت ناشی از این ویروس به ۴ هزارو ۵۸۵ نفر رسیده است. تاکنون ۴۵ هزار و ۹۸۳ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند و ۳ هزارو۸۷۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.
با تمام این‌ها روند ابتلا به ویروس کرونا نسبت به روز‌های گذشته و به خصوص طی هفته‌های گذشته نزولی است، این مسئله در برخی استان‌ها بیشتر دیده می‌شود.
راهبرد‌های سه‌گانه وزارت بهداشت برای مهار کرونا


به گفته ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشتی در شش استان نیز روند ابتلای به کرونا سیر صعودی تدریجی داشته و در برخی استان‌ها از جمله اصفهان سیر صعودی یا نزولی چشمگیری نداشته و در یک خط صاف حرکت کرده است.
وی با تأکید بر راهبرد‌های سه گانه وزارت بهداشت برای مدیریت بیماری کرونا اجرای حداکثری طرح فاصله گذاری اجتماعی هوشمند یا همان اولویت در خانه ماندن را نخستین راهبرد دانست. حریرچی با بیان اینکه ۸۰ درصد افراد آلوده، افراد کم‌علامت و بی‌علامتی هستند که می‌توانند با جابه‌جایی این ویروس را در جامعه منتشر کنند، شناسایی این افراد را دومین راهبرد وزارت بهداشت عنوان کرد. سومین راهبرد هم شناسایی و جداسازی افرادی است که با بیماران و افراد ناقل مرتبط بوده‌اند.
شطرنج با ویروس تاجدار
از نگاه وزیر بهداشت در حال بازی شطرنج با ویروس کرونا هستیم. رفتار‌های بعدی این ویروس قابل پیش بینی نیست و احتمال اینکه با موج سهمگین این بیماری در پاییز و زمستان مواجه شویم وجود دارد.
سعید نمکی با بیان اینکه تعداد تخت‌های بیمارستانی کشور در خوشبینانه‌ترین حالت ۶/ ۱ هزار نفر است و از همه کشور‌های اروپایی مثل فرانسه با ۶/۶ تخت به ازای هزار نفر جمعیت کمتر است، غربالگری بیماران را کلید موفقیت در کنترل و مدیریت بیماری کرونا دانست و تأکید کرد: در غیر این صورت بیمارستان‌ها زیر بار کرونا له می‌شدند.
آمادگی برای روز‌های سخت‌تر
وزیر بهداشت با تأکید بر جدید و ناشناخته بودن ویروس کرونا درباره زمان مهار این ویروس گفت: امیدواریم اواخر اردیبهشت یا در خرداد موج اول این اپیدمی را مهار کنیم، اما ممکن است موج جدید این اپیدمی را در پاییز و زمستان داشته باشیم و باید خودمان را برای روز‌های به مراتب سخت‌تر آماده کنیم.
نمکی با تأکید بر اینکه واکسن کرونا دو سال دیگر به ما نمی‌رسد، افزود: در نیمه دوم امسال کرونا را همچنان خواهیم داشت، شاید کرونایی نجیب‌تر و آرام‌تر از ویروس فعلی، اما همزمان آنفلوآنزا را هم خواهیم داشت. درآمد نفتی هم کم شده است. احتمال تغییر ویروس هم هست، بنابراین باید برای سخت‌ترین شرایط آماده باشیم.
به گفته وی، بیمه کردن بیماران کووید ۱۹ در تخت بیمارستان برای کاهش هزینه‌های آن‌ها نیز انجام و در ستاد ملی کرونا مصوب شد، بیمارانی که در قرنطینه هستند نیز تحت حمایت یک بیمارستان قرار گیرند و هزینه‌های آن‌ها تحت پوشش بیمه باشد.
کرونا همچنان دارو ندارد
کیانوش جهانپور سخنگوی ستاد مقابله با کرونا هم با تأکید بر اینکه استراتژی وزارت بهداشت حرکت به سمت ایمنی گروهی نیست، افزود: شاید حداکثر تا ۱۵درصد جمعیت کشور به این ویروس مبتلا شوند و همه تلاش‌ها برای شناسایی افراد مبتلا و اقداماتی مثل فاصله گذاری اجتماعی و آموزش‌ها و اعمال محدودیت‌ها و نظارت‌ها برای این است که به سمت ابتلای بخش زیادی از جامعه نرویم.
به گفته وی هر دارویی که در زمینه کرونا در دنیا در حال مطالعه است، در ایران هم در حال کارآزمایی بالینی است. همچنان هیچ دارویی اثربخشی قطعی ندارد. امید‌ها این است که حداقل بین ۹ ماه تا ۵/ ۱ سال آینده واکسنی برای کرونا داشته باشیم و، اما این هم یک احتمال است و قطعی نیست.
پنجره واحد خدمات حمایتی برای ساماندهی کمک نهاد‌های عمومی
علی ربیعی سخنگوی دولت هم با بیان اینکه ما باید از جان مردم در مقابل کرونا و در مقابل تبعات ناشی از فشار و سنگینی کرونا بر اقتصاد محافظت کنیم، از ایجاد پنجره واحد خدمات حمایتی برای ساماندهی کمک نهاد‌های عمومی به قشر‌های آسیب پذیر با حفظ هویت سازمانی این نهاد‌ها در کشور خبر داد.
به گفته وی در این چارچوب وزارت ارتباطات نیز تمهیداتی اندیشیده است تا با استفاده از ظرفیت‌های دولت الکترونیک، امکان اتصال افرادی که می‌توانند کمک کنند به افرادی که می‌خواهند کمک بگیرند، فراهم شود و پیوستن به این سامانه می‌تواند کمک زیادی کند تا در کمک‌های اجتماع همپوشانی نداشته باشیم و کمک‌ها بیشتر به هدف بنشیند و پایگاه رفاه ایرانیان نیز داده‌های لازم را در اختیار این سامانه قرار داده است.
ربیعی با تأکید بر اینکه هیچ عجله و برنامه‌ای برای بازگشایی مدارس نداریم، افزود: ما کلاً آموزش را تعطیل نکردیم و فقط ساختار حضور فیزیکی تعطیل شد. به گفته محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش نیز بیش از ۹۰درصد دانش‌آموزان و معلمان دوره ابتدایی در شبکه شاد ثبت نام کرده‌اند و ۲۵۰ هزار کلاس درس تشکیل شده است. دانشگاه‌ها نیز همچنان فعالیت فیزیکی ندارند و برخی دانشگاه‌ها اقدام به برگزاری کلاس‌های مجازی کرده‌اند.
امریکا صدرنشین ابتلا به کرونا
طبق آخرین آمار جهانی تاکنون یک میلیون و ۸۵۳هزار و ۴۳۵ نفر در جهان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.
از مجموع تعداد مبتلایان در جهان، تاکنون ۴۲۳ هزار و ۷۲۱ نفر بهبود یافته و توانسته‌اند با این بیماری مبارزه کنند.
کشور امریکا با بیشترین تعداد مبتلایان در جهان، با افزایش ۲۷ هزار و ۵۵۴ مبتلا در ۲۴ ساعت گذشته، به مجموع ۵۶۰ هزار و ۴۳۳ مبتلا رسیده است، تاکنون ۲۲ هزار و ۱۱۵ مبتلا در این کشور جان خود را از دست داده‌اند.
اسپانیا که بعد از امریکا در رده دوم جهان قرار دارد، با افزایش ۳ هزار و ۸۰۴ مبتلا در ۲۴ ساعت گذشته، به مجموع ۱۶۶ هزار و ۸۳۱ مبتلا رسیده است، در این کشور تعداد ۱۷ هزار و ۲۰۹ نفر جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌اند.
کشور ایتالیا به عنوان سومین کشور جهان، با افزایش ۴ هزار و ۹۲ مبتلا در ۲۴ ساعت گذشته، به مجموع ۱۵۶ هزار و ۳۶۳ مبتلا رسیده است، تاکنون ۱۹ هزار و ۸۹۹ ایتالیایی جان خود را از دست داده‌اند. کشور‌های فرانسه، آلمان و انگلیس در رده‌های چهارم تا ششم جهان قرار گرفته‌اند.
استفاده از لوله پولیکا برای تنفس مصنوعی به بیماران
در امریکا انتقادات از ترامپ به دلیل عملکرد نامناسب خود در مهار بیماری کرونا بالا گرفته است. اسکای نیوز از ابتلای هزارو ۳۰۰ نفر از زندانیان و افسران شاغل در زندان‌های امریکا به کرونا و جان باختن ۳۲ نفر از کارکنان زندان‌ها خبر داد. شیوع کرونا در زندان‌ها باعث افزایش ساعت کار و خودکشی برخی از افسران شاغل در زندان‌ها شده است. به نوشته سی‌ان‌ان دست‌کم ۵ هزارو۶۹۵ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا طی شبانه‌روز گذشته در شهر نیویورک شناسایی شده و به این ترتیب تعداد مبتلایان به کرونا در این شهر به بیش از ۱۰۴ هزار نفر رسیده است. تاکنون دست کم ۶ هزار و ۱۸۲ نفر نیویورکی بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ جان باخته‌اند. بر اساس آمار منتشر شده تا قبل از بیماری کووید ۱۹ در نیویورک روزانه ۲۰ تا ۲۵ نفر در خانه به علت ابتلا به بیماری‌های مختلف فوت می‌کردند، اما پس از شروع کرونا شمار موارد فوتی در خانه به بیش از ۲۰۰ نفر رسیده است. وضعیت بیمارستان‌ها در امریکا هم بسیار چالش برانگیز است؛ امکانات درمانی آنچنان کم شده که پزشکان برای دادن تنفس مصنوعی به بیماران کرونایی ناگزیر از لوله پولیکا استفاده می‌کنند. با تمام این‌ها پزشکان و کادر درمانی حق انتقاد از دولت را ندارند. نیویورک تایمز نوشت: دونالد ترامپ خواستار برکناری دکتر فائو چی متخصص ارشد بیماری‌های عفونی امریکا شد. فائوچی از واکنش دولت فدرال به بحران کرونا انتقاد کرده بود. پیتر ناوارو مشاور امور تجاری دونالد ترامپ در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌سی سی‌بی‌اس گفت: اگر ما تولید داخلی دارو‌های اساسی و وسایل و تجهیزات پزشکی مانند ماسک و دستگاه تنفس مصنوعی و اقدامات متقابل پزشکی داشتیم، با این مشکلات روبه‌رو نمی‌شدیم. آسوشیتدپرس هم از مرگ ۳ هزار و ۶۰۰ نفر در خانه‌های سالمندان کرونا زده امریکا خبر داد. کارشناسان معتقدند شماره واقعی تلفات احتمالاً به مراتب از این تعداد بیشتر است.