چرا سینماگران نامه آزادی امامی‌را شماتت می‌کنند ؟

آفتاب یزد - گروه سیاسی : سرباز ایران، مایه احترام ایران و جهان، کارآفرین، خلاق، نام آور، دیندار و با آبرو... هریک از این القاب کافی است تا در وصف چهره ای گفته شودوآن فرد را به اسطوره ای بی همتا و خدمتگزاری بی مثل تبدیل کند کسی که فخر ملی است.
اما تصور می‌کنید این القاب برای کدام یک از اسطوره های ایرانی به کار رفته است ؟ نامش محمد امامی‌است. از متهمان بانک سرمایه و البته دوستان هادی رضوی تهیه کننده مشهور که هردو این روزها به اتهام فساد در زندان به سر می‌برند. حال آنکه در چنین شرایطی جمعی از هنرپیشگان ، تصمیم به آن گرفتند تا در نامه ای پر طمطراق و سرشار از صفات مملو از تعاریف و تشکر از او، خواهان آزادی وی به منظور رهایی از موضوع کرونا باشند .
>او کیست ؟
او در سال‌های اخیر چند باری به اتهام فساد کلان اقتصادی بازداشت شد. یکبارهم از شخصی که علیه وی به واسطه شفاف نبودن منشاء سرمایه‌اش کمپین تشکیل داده بود شکایت کردبعدهم مهمان دانشگاه تورنتو شد و کارگاه آموزشی تهیه‌کنندگی را برگزار کرد! با این حال مدتی پس از بازگشت به ایران مجدداً بازداشت شد ولی این بار دیگر ماجرا خیلی جدی تر از قبل بودو به زندان بازگشت.امامی‌در حالی حاضر نیز در زندان به سر می‌برد، اتهام او فساد در صندوق ذخیره فرهنگیان بانک سرمایه است. امامی‌از سال ۱۳۹۶ با شکایت مدعی‌العموم در زندان است. امامی‌از تهیه کنندگان مشهور سینمایی ست و جالب آنکه مشهورترین و محبوب ترین سریال ها و فیلم های سینمایی نیز با نام او گره خورده اند «ابد و یک روز» سعید روستایی، «خوب بد جلف» پیمان قاسم‌خانی و «کاناپه» کیانوش عیاری با سرمایه او ساخته شده اند. حتی «تابو» خسرو معصومی‌.


در ساخت سریال محبوب "شهرزاد" به کارگردانی حسن فتحی و صد البته سریال شاهگوش سید داود میرباقری نیز به عنوان تهیه کننده فعالیت داشت. هادی رضوی هم که از محکومان پرونده فساد در بانک سرمایه وصندوق ذخیره فرهنگیان است، تهیه کننده دیگر شهرزاد بود. رضوی به خاطر این پرونده به بیست سال حبس محکوم شد، اما هنوز کسی از حکم امامی‌چیزی نمیداند.
با اینکه حدود ۲۶ ماه پیش محمد امامی‌به دستور مقام قضایی بازداشت و روانه زندان شده است، اما ظاهرا چون پرونده بانک سرمایه با تعداد زیادی از متهمان مواجه است و قصه اش سر دراز دارد، هنوز جلسات رسیدگی به اتهامات محمد امامی‌در این پرونده برگزار نشده.
>عجیب نیست اما...
اما مطمئنا با عنایت به عجین شدن نام وی به عنوان تهیه کننده بسیاری از فیلم ها و سریال های فاخر و پربیننده و همکاری اش با بسیاری از کارگردانان مشهور ایرانی و بازیگران نباید تعجب کنیم که امروز عده ای از آن ها با توجه به شیوع بیماری کرونا دست به قلم شوند و دراین راستا در نامه ای خواستار آزادی او باشند .
ولی تا به امروز قوه قضاییه به این درخواست توجهی نکرده است و برای این کار نیز برای خود ادله دارد. پس از شیوع بیماری کرونا رئیس دستگاه قضا مصوبه‌ای را ابلاغ کرد که بر اساس آن یکصد هزار نفر به مرخصی آمدند، اما آن دسته از زندانیانی که با قرار بازداشت موقت در زندان هستند، نمی‌توانند از این مرخصی استفاده کنند و از آنجایی که هنوز جلسات دادگاه امامی‌تشکیل نشده است و حکمی‌برای او صادر نشده، نباید به مرخصی بیاید.به عبارتی دیگر قوه قضاییه معتقد است که هنوز کیفرخواستی برای محمد امامی‌صادر نشده و از منظر حقوقی وی متهم به شمار می‌رود و بر اساس قانون، فردی که قرار بازداشت داشته باشد، مشمول مرخصی نخواهد بود.
غلامحسین اسماعیلی سخنگوی دستگاه قضا هم پیشتر به موضوع چگونگی اعطای مرخصی به زندانیان اشاره کرد و در نشست خبری خود اعلام کرد که آن دسته از زندانیانی که هنوز حکم نگرفتند شامل مرخصی نمی‌شوند. در پای نامه درخواست آزادی امامی‌توسط هنرپیشگان ، اسامی‌46 نفر از نویسندگان ، بازیگران و یا کارگردانان به چشم می‌خورد: مجید رجبی معمار، کیانوش عیاری، نرگس آبیار، محمد حسین مهدویان، علی سرتیپی، جواد نوروزبیگی، روح الله حجازی، پیمان قاسم خانی، احمد مهرانفر، مهدی کرم پور، تینا پاکروان، سعید قطبی زاده، خسرو نقیبی و .... دراین میان البته چند تن از سایر هنرپیشگان وجود نام خود در پای این نامه را تکذیب کردند .
مثلا مهران احمدی در این باره اظهار کرد: «نامه را برای من فرستادند و من گفتم اگر بحث کرونا است، این بحث‌های فرهنگی و این‌ها چیست؟ قرار شد متن نامه را تغییر دهند و بیاورند تا نظر بدهم. نیاوردند و اسم من را سرخود ذیل نام قرار دادند. اگر من امضایی کردم بیاورند. تکذیب می‌کنم. من نامه‌ای برای محمد امامی‌امضا نکرده‌ام.»
چهره هایی مانند محسن تنابنده و روح الله حجازی هم تلاش کردند تا به نوعی این ماجرا را از سر خود باز کنند و به تکذیب امضایشان پای این نامه بپردازند . اما دراین میان بودند چهره هایی که محکم پای کاری که انجام دادند، ایستادند و به دفاع از آن پرداخته اند. یکی از این افراد کارگردانی نیست جز کیانوش عیاری، کسی که نخواست نمک خورده و نمکدان بشکند و با توجه به سابقه همکاری اش با امامی‌هدف از امضای این کار را اقدامی‌اخلاقی برشمرد و گفت: امضای این نامه صرفا با نیت انسان دوستانه و با هدف فراهم شدن شرایط آزادی موقت یکی از تهیه کنندگان سینما و نمایش خانگی نوشته شده بود.
عیاری البته این نکته را نیز اضافه کرد که «بر همگان واضح و مبرهن است که نه ما در مقام قضاوت ننشسته ایم و نه کسانی که بدون هیچ سند و مدرکی و تنها بر اساس شنیده هایشان اصرار بر گناهکار بودن وی دارند. بنابر این واقفیم تشخیص این امر تنها بر عهده قوه‌ی قضاییه است و بس. » خسرو نقیبی هم در توئیتی از امضای نامه اش دفاع کرد و نوشته است: «سن‌ من از جنگیدن و جواب پس دادن به هر کس و ناکس گذشته. خدا را شکر حساب بانکی‌ام حاصل ۲۰سال جان‌کندن است و ریالی از کسی نگرفته‌ام که نگران فاش‌شدن‌ش باشم.» حسن فتحی کارگردان هم خیلی قبل تر ازاین نامه ، خود به تنهایی نامه ای نوشته بود و در آن به دفاع از امامی‌و البته سریال شهرزاد پرداخت و اظهار داشت:هیچ رابطه ای میان اختلاس در «صندوق ذخیره فرهنگیان» و «شهرزاد» وجود ندارد.
>چند پرسش
اما نوشتن این نامه از سوی برخی سینماگران در حالی صورت می‌گیرد که اکنون این موضوع با پرسش های فراوانی روبه روست، نخست اینکه بر چه مبنایی چنین نامه ای نوشته شده و از چه روی برای درخواست آزادی یک زندانی که می‌تواند درخواست به حقی هم باشد به ویژه با شیوع بیماری کرونا، باید تا این حد با بهره گیری از القاب چاپلوسانه و اغراق آمیز از او یاد کرد کسی که اکنون به عنوان متهم به فساد مالی در زندان به سر می‌برد، بی تردید این رویه عده ای را به این اشتباه وا می‌دارد که نکند این عده از سینماگران که البته تعدادشان زیادهم نیست به واسطه برخی بده بستان ها ی گذشته و یا صرفا براساس اینکه نفعشان به این حمایت است از وی دفاع می‌کنند . کما اینکه کم نبودند هنر پیشگانی که به دلیل مشکلات مختلف در زندان به سر می‌بردند، اما در آن هنگام هیچ یک از سینماگران در قبال این موضوع از خود واکنشی نشان نداد و از آن هنرپیشه دفاع نکردند و یا برای آزادی اش نامه ای ننوشته اند ، هنوز هم تنهایی کسانی مانند رامین پرچمی‌که بنا به دلایل مختلفی بخشی از سال های خود را در زندان به سر برد حس می‌شود، شخصیتی که حتی یکی از این سینماگران حال او را درآن زمان ها نپرسید. شاید چون هنرپیشگانی مانند پرچمی‌هیچ وقت آه در بساط نداشتند . البته ضمن تمامی‌انتقادهایی که این روزها به سمت هنرپیشگان مطرح می‌شود، یک نگاه دیگر نیز دراین زمینه وجود دارد و آن تکذیبیه های برخی از این سینماگران با ادعای این مطلب است که آن ها از متن نامه خبردار حال آنکه پای نامه اسم آن ها آمده است . شاید با قبول اینکه این ادعا می‌تواند صحت داشته باشد، رد پای نوعی فریب نوین از سینماگران نیز بتوان دید.
>چرا سینماگران این نامه را باید شماتت کرد
بی تردید سینماگران این نامه را در قبال سرمایه های مشکوک نمی‌توان متهم ساخت، نمی‌توان گفت که مثلا چرا حسن فتحی سریال خود را با فلان تهیه کننده ساخته است، بنا نیست که کارگردانان یا هنرپیشگان ، منبع پول تهیه کنندگان را تفتیش کنند و یا حرام آن را بسنجند، در ثانی ممکن است قضاوت کردن در مورد کسب مال این تهیه کنندگان نیز هنوز زود باشد و حتی تهیه کننده مذکور نیز آنچنان که گفته می‌شود دچار فساد و جرم نباشد ، که اگر هم باشد و مانند رضوی به 20 سال زندان محکوم شود ، بازهم این موضوع به سینماگران و هنرپیشگان و کارگردانان نامه باز نمی‌گردد و نباید این سلبریتی ها را شماتت و سرزنش کرد،چون همان طور که گفته شد سینماگر مسئول کشف منشاء پول نیست. بی تردید حتی نوشتن نامه برای آزادی محمد امامی‌وانگهی مجرم هم باشد، در راستای اهداف بشردوستانه با توجه به شیوع کرونا هم اتفاق بدی نیست و چه بسا قابل تقدیراست. اما اتفاق بد دراین میان دو چیز است ، نخست یک بام و دوهوای این سینماگران در نامه نوشتن برای آزادی یکی از همکاران خود است، چرا که همانطور که گفته شد این سینماگران در قبال هنرپیشه های زندانی مشابه سکوت اختیار کرده بودند و دوم ، استفاده از القاب و تعاریف و تمجید و اسطوره سازی از محمد امامی‌است که لا اقل تا به اینجا به عنوان یک فاسد اقتصادی شناخته میشود و همین امر باعث تشدید فشارها به امضا کنندگان این نامه از سوی افکار عمومی‌شده است . مثلا آنجایی که در متن این نامه آورده اند :«26ماه از بازداشت بی سرانجام یکی از فعالترین و موثرترین چهره های فرهنگ و هنر کشور در سالیان اخیر،آقای سیدمحمد امامی، میگذرد. جنجال وحاشیه سازی های زرد رسانه ای در حذف یک چهره خلاق و موفق، نه تنها موجب شگفتی شد بلکه مانع از ورود و اظهار نظر اهالی سینما به موضوع بود.نمیتوانیم دلنگرانی خویش نسبت به سرنوشت و سلامتی این چهره خلاق را پنهان کنیم.» خود قضاوت کنید که دراین دو خط تا چه اندازه صفت در وصف و تشویق عملکرد امامی‌آورده شده است بی آنکه موضوع تقاضا برای آزادی وی مطرح شود. مطمئنا برای خیلی ها به کار بردن این همه تعریف برای امامی‌شگفت انگیز خواهد بود .