بی‌‎برنامگی اقتصادی ویران کننده‌تر از کروناست

‌هرچند اقتصاد ایران طی سال‌های اخیر روز خوشی به خود ندیده بود، اما طی این دو ماه اخیر تلخ‌ترین شرایط را می‌گذراند و به گفته رئیس اتحادیه دارندگان رستوران و سلف سرویس، هنوز برنامه‌ای برای کنترل افسار گسیخته این بحران در اقتصاد از سوی متولیان به صاحبان شغل ارائه نشده است و این بی برنامگی ویران کننده‌تر از کروناست.
کرونا کاسبی صنوف مختلف را به‌هم ریخته است و اوضاع اقتصادی فروشندگان و مشاغل خرد طی این دو ماه قابل وصف نیست چراکه اقتصاددانان معتقدند این تعطیلی و افزایش بی‌قراری‌های عمومی برای ویروس کرونا، پیشران رکود بسیار شدید در فعالیت‌های اقتصادی بوده و هست .
از آن‌جایی که رستوران‌ها، فروشگاه‌ها، ایرلاین‌ها و کارخانه‌ها در سراسر جهان از نیویورک تا پاریس و مادرید بسته شده‌اند؛ اقتصاددانان هشدار می‌دهد که رکود جهانی دیگر یک تهدید مبهم نیست؛ رکود شدید اقتصادی شروع شده‌ است.
دولت‌ها در سراسر جهان اقدامات جدی را برای کنترل همه‌گیری کرونا آغاز کرده‌اند و با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی برخی مغازه‌ها، باید دید که دولت در فاز حمایت از صنوف چه اقدامی می‌کند؟


حالا که تمام صنوف و بخش های اقتصادی درگیر شیوع بیماری کووید- 19 شده‌اند، دولت موظف است که در راستای تقویت و هدایت بنگاه های اقتصادی و مشاغل خرد برنامه های کاربردی خود را نمایان کند چرا که همواره دولت ها باید برای مقابله با یک بحران مالی، ابتدا هدف بحران را ریشه یابی کنند و تضمین حمایت های همه جانبه را به فعالان مختلف اقتصادی ارائه دهند، هرچند انتقادات زیادی به نحوه حمایت دولت از اقشار مختلف جامعه وارد است.
با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی برخی مغازه‌ها، باید دید دولت در فاز حمایت از اصناف چه اقداماتی را در دستور کار خود قرار می‌دهد.
امروز پس از تعطیلی طولانی مدت رستوران ها، حالا نوبت به کار این صنف رسیده به شرط اینکه فقط غذای بیرون‌بر تهیه و پخش کنند و از پذیرش مشتریان در رستوران ها جلوگیری می شود اما این روش نیز نمی تواند پاسخگوی نیاز اقتصادی این صنف بزرگ باشد.
سیدعلی اصغر میرابراهیمی، رئیس اتحادیه دارندگان رستوران و سلف سرویس در همین رابطه به خبرنگار اقتصاد۲۴ گفت: از زمان شیوع کرونا، کسب‌وکارهای اعضای این اتحادیه آسیب جدی دیده است، به‌گونه‌ای که واحدهای زیادی تا آستانه تعطیلی پیش رفتند.
به گفته میر ابراهیمی، به‌رغم اطلاع رسانی های انجام شده درباره بکار رستوران‌ها به صورت غذاب بیرون‌بر، اما هنوز بسیاری از مردم رغبتی برای مصرف غذای پخت شده در بیرون از منزلشان با وجود رعایت مسائل بهداشتی در تهیه غذا توسط رستوران داران ندارند و سعی می‌کنند کمتر غذای بیرون سفارش دهند و متاسفانه این ریزش شدید مشتریان از آستانه شب عید آغاز شد و تا بعد از ماه رمضان نیز ادامه خواهد داشت.
رئیس اتحادیه دارندگان رستوران و سلف سرویس تاکید کرد: با شیوع بیماری تمایل افراد به غذای آماده به شدت کاهش یافته است و به دنبال آن بسیاری از صنوف به ویژه رستوران داران تعطیل شده اند.
وی تصریح کرد: حدود 850 رستوران جوازدار و 350 رستوران در دست اقدام کسب جواز در تهران وجود دارد که این تعداد رستوران‌ها هزاران کارگر را اشتغال زایی کرده اند، اما متاسفانه با شرایط به وجود آمده امروز بیشتر کارگران بیکار شده اند و این به معنی فاجعه بزرگ بیکاری و اقتصادی است. رئیس اتحادیه دارندگان رستوران و سلف سرویس در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون از سوی متولیان، طرح یا برنامه ای برای کنترل خسارت به این صنف ارائه شده است؟ گفت: هنوز هیچ دستور العمل یا برنامه ای در راستای چگونگی حفظ نیروهای شاغل و همچنین اقدامی در راستای کاهش تبعات کرونایی بر این صنوف ارائه نشده است و این بی توجهی نگرانی صاحبان مشاغل را بیشتر کرده است.میر ابراهیمی ادامه داد: از این‌رو طبق وظیفه ذاتی، اتحادیه به دنبال جمع آوری میزان خسارت های وارد شده به واحدهای صنفی زیر مجموعه خود است که در نهایت با تهیه جدول خسارت بتواند میزان لطمات وارد شده به رستوران داران و سلف سرویس ها به دولت ارائه شود تا حداقل راهکاری جهت پساکرونا
اتخاذ شود.