یک بام و دو هوای بازگشایی بوستان‌های شهر

کرونا پارک‌ها را در عید تعطیل کرد. اما چند روزی است که دوباره پارک‌ها باز شدند. برخی مدیران به جد بازگشایی مجدد را انکار کرده و برخی هم می‌گویند به دنبال استعلام هستیم . توپ بازگشایی پارک‌ها بین مدیران شهری و ستاد کرونا در حال پاسکاری است و معلوم نیست چه کسی باید در این باره تصمیم بگیرد.
> پارک‌های نوارپیچ
به گزارش فارس، تمامی‌چراغ‌های پارک را خاموش کرده بود و نوارهای زرد در شب نمایان بود.به چند پارک دیگر رفتم تمام آنها هم نوارپیچ شده بودند. تک تک برخی مناطق اعلام کردند که پارک‌ها را تعطیل کرده‌اند چرا که کرونا آمده و احتمال دارد در روز طبیعت شیوع این بیماری به خاطر حضور مردم در این مکان‌ها بیشتر شود.چند روزی از داستان تعطیلی پارک‌ها می‌گذشت. دیروز گذرم به پارک محل افتاد و دیدم که نوارهای زرد در برخی نقاط پاره شده و مردم در داخل پارک هستند. در حالی که مدیران شهری پارک‌ها را به دلیل شیوع کرونا تعطیل کرده‌ بودند حالا بعد از گذشت مدتی بسیاری از پارک‌ها دوباره باز و به محل تجمع شهروندان تبدیل شده است.
> از 30 فروردین تمام پارک‌ها باز می‌شوند


ناهید خداکرمی‌رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران در این باره گفت:« قرار است از 30 فروردین تمام پارک‌های تهران باز شوند به هر حال شهروندان مشکلات ناشی از استرس کرونا‌ویروس و خانه ماندن را دارند به خصوص خانواده‌هایی که فرزند کوچکی دارند.باید با فاصله‌گذاری اجتماعی این افراد در مکان‌های که قرار است حضور داشته باشند رعایت شود و مردم هم باید رعایت کنند.»
وی با بیان اینکه برخی از این خانواده‌ها بچه کوچک دارند و لازم است برای تخلیه انرژی‌شان آنها را به پارک ببرند، گفت:‌«الان برخی از پارک‌ها باز شده است و قرار است پارک‌های کوچک محلات هم با کمک شورایاری‌ها هدفمند باز شده و نظارت بر آنها صورت گیرد تا شهروندان بتوانند یک ساعتی در آنجا ورزش کنند.مردم باید برای حضور در پارک ماسک بزنند و باید این اقدام اجباری شود و اگر رعایت فاصله اجتماعی صورت گیرد مشکلی پیش نخواهد آمد.
بازگشایی پارک‌ها و بوستان‌ها به صورت مشروط
برخی اعضای شورا معتقدند که بازگشایی پارک‌ها باید مشروط و همراه با نظارت و رعایت کامل اصول بهداشتی باشد تا بتواند در کاهش اثرات روانی قرنطینه تاثیرگذار باشد.
محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در این باره گفت:‌ «درست است که مردم خودشان باید محدودیت‌ها را رعایت کنند اما ما از ستاد مقابله با کرونای استان تهران درخواست داریم نسبت به ایجاد برخی محدودیت‌ها اقدام کند.
وی بر بازگشایی پارک‌ها و بوستان‌ها به صورت مشروط تاکید کرد و گفت:« با توجه به اینکه شرایط قرنطینه می‌تواند اثرات روانی برای شهروندان داشته باشد بازگشایی مشروط و همراه با نظارت بوستان‌ها می‌تواند در کاهش اثرات روانی وضعیت فعلی موثر باشد.» به گفته عضو شورای شهر تهران این اقدام باید با افزایش سرویس‌های بهداشتی استاندارد و ضدعفونی کردن مداوم آنها در کنار رعایت اصول بهداشتی، ضدعفونی کردن نیمکت‌ها و رویکرد عدم تمرکز جمعیت همراه باشد.
> مسوولان دولتی: تداوم تعطیلی پارک‌ها
چند روز پیش مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران خبر از بازگشایی بوستان‌ها بر اساس بخشنامه مدیریت بحران شهرداری خبر داد و بلافاصله این خبر از روی خروجی برداشته شد. این در حالی بود که کمیته اجتماعی انتظامی‌ستاد ملی کرونا مستقر در وزارت کشور طیاطلاعیه ای بر تداوم تعطیلی بوستان‌ها و تفرجگاه‌های پایتخت تاکید کرده بود.
> پارک‌ها باز شدند اما آقای مدیر همچنان انکار می‌کند
با توجه به اینکه بسیاری از پارک‌های شهر تهران باز شده است اما مدیرعامل سازمان پارک‌ها تاکید دارد که تمامی‌پارک‌ها بسته است و در هیچ کجا پارکی باز نشده است.
علی‌محمد مختاری گفت: همه پارک‌ها بسته است و اگر پارکی باز باشد حتما برخورد می‌کنیم.از چند هفته پیش پارک‌ها تعطیل شده‌اند و اگر خلافی صورت گرفته حتما برخورد می‌شود.
> ستاد کرونا باید در خصوص باز و بسته بودن پارک‌ها
تصمیم بگیرد
اصغر عطایی مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران در این باره گفت:‌ «برخی از پارک‌ها باز است گزارشی در شورای شهر ارائه شد برخی معتقدند که پارک‌ها باید باز و برخی تاکید دارند که پارک‌ها باید بسته باشد اما بایددر این زمینه ستاد ملی کرونا تصمیم بگیرد و به صورت قاطع اعلام کند که پارک‌ها باز یا بسته باشد و یا اینکه چه پروتکلی برای آنها در نظر گرفته شود.
وی با بیان اینکه برخی از پارک‌ها باز هستند گفت: «برای روز سیزدهم فروردین ستاد کرونای شهر تهران اعلام کرد که پارک‌ها باید بسته باشند ما هم 12، 13، 14 و 15 فروردین پارک‌ها را بستیم اما بعد از آن کسی به ما نگفت که پارک باز باشد یا بسته باشد و باید در این زمینه از ستاد کرونا استعلام گرفته شود تا برای این شرایط تصمیماتی اتخاذ شود.»
> حناچی: تابع نظرات کارشناسی هستیم
البته شهردار تهران هم درباره تصمیمات در خصوص کرونا کنترل شیوع بیماری کرونا در صفحه شخصی خود در توئیتر اعلام کرده است که تابع نظرات کارشناسی است و همچنین برای صیانت از جان مردم در تصمیم و اقدامات شهرداری پیشتاز بوده است.بر اساس این گزارش، شنبه 23 فروردین دو سوم کارمندان به محل کار خود بازگشتند بسیاری از شهروندان می‌گویند که وقتی ادارات باز شده دیگر نیازی به تعطیلی پارک‌ها نیست ما هم به همین دلیل به پارک آمده‌ایم.
چه کسی باید در خصوص تعطیلی بوستان‌ها تصمیم بگیرد؟
دکتر زالی رئیس ستاد مقابله با کرونای شهر تهران در خصوص بازگشایی بوستان‌های تهران گفته است:« از شورای شهر خواستار استمرار تعطیلی بوستان‌ها شده‌ایم.» این در حالی است که مسئولان شهری معتقدند که باید در این باره ستاد کرونا تصمیم‌گیری کند.حال بسیاری از بوستان‌های شهر تهران باز شده‌اند و با توجه به شیوع کرونا و عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی احتمال شیوع این ویروس در پارک‌ها افزایشیافته است. ایندر حالی است که برخی از مسئولان باز شدن بوستان‌ها را تایید و برخی رد می‌کنند اما گزارشها از بوستان‌های سطح شهر حاکی از بازشدن برخی بوستان‌ها است. مدیران شهری می‌گویند باید در خصوص تعطیلییا باز بودن بوستان‌ها ستاد کرونا تصمیم بگیرد و مسئول ستاد کرونا هم می‌گوید از شورای شهر خواسته‌ایم که تعطیلی بوستان‌ها را استمرار دهد و معلوم نیست در نهایت چه کسی باید در این باره تصمیم بگیرد.