گاو به جای قسط، ختم پارتی و فاجعه 20 ثانیه ای شیر آب!

ختم‌پارتی؛ جشن یا عزا؟
چندسالی است پدیده‌ای به نام جشن طلاق در بین بعضی اقشار جامعه رواج یافته که در آن زوج پس از جدایی این اتفاق را با هم جشن می‌گیرند. به‌تازگی هم پدیده عجیبی از همین جنس باب شده که خبرهای آن در فضای مجازی دیده می‌شود. این پدیده «ختم‌پارتی» است و در آن افراد حاضر همراه با گریه در پس‌زمینه‌ای با موسیقی شاد برای درگذشت متوفایشان می‌رقصند! در واقع در این اتفاق متفاوت به‌ جای این که مراسمی آبرومندانه برای تسلای بازماندگان و شادی روح شخص از دست رفته برگزار شود افراد مانند حضور در یک عروسی می‌رقصند. چیزی که به وضوح با عرف و فرهنگ ما در تضاد است. به نظر می‌رسد اگر این بدعت جدید مورد توجه و موشکافی قرار نگیرد ممکن است رواج یابد و به سرنوشت جشن طلاق منتهی شود. کاربری نوشت: «یعنی توی این مراسم با گریه می رقصن؟!»
 
 
   اهدای مادرانه یک مادر شهید


انتشار تصویری از یک مادر شهید و امدادگر دوران جنگ که هزینه یادبود فرزند شهیدش را برای مبارزه با کرونا تقدیم کرده است توسط یکی از فعالان فضای مجازی بازتاب زیادی در شبکه های اجتماعی داشت. این کاربر در شرح این تصویر نوشت: «دزفولی‌ها به او می‌گویند مارعلی، یعنی مادرعلی، اما کمتر کسی فامیل او را می‌داند! چون همیشه می‌گوید: «من مادر شهید رحیم سوارسیم هستم».زنی صبور که هشت‌سال جنگ را یا امدادگر بود  یا لباس رزمندگان را می‌شست. حالا او هزینه یادبود فرزند شهیدش را که از پس اندازهایش کنار گذاشته بود برای مبارزه با کرونا تقدیم کرده است.» کاربری نوشت: « قدر و منزلت چنین کسانی رو هیچ بشری درک نخواهد کرد.» کاربر دیگری نوشت: «چه شیر زنی واقعا کسی میتونه خودش رو جای مادران شهید و داغ فرزند دیده بگذاره؟»
 
 
تحویل گاو به جای قسط!
«به‌نظر می‌رسه بیشتر واسه جلب توجه باشه» عکسی در فضای مجازی منتشر شده که گاوی در مقابل بانک وسط خیابان خوابیده است. در توضیح این عکس آمده که شخصی قسط وامش عقب افتاده و حساب ضامنش هم بسته شده است. به همین دلیل شخص وام‌گیرنده که مدعی است این گاو را از محل وام خریداری کرده جلوی بانک آورده تا به جای ضمانت به بانک تحویل دهد ،اما از آن سو این بانک در جوابیه‌ای آورده که مدارک این شخص نشان می‌دهد او پروانه کسب خواربارفروشی دارد و ارتباطی به دامداری ندارد. با بررسی‌های بیشتر هم مشخص شده گاو اصلا متعلق به شخص وام گیرنده نبوده و متعلق به شخصی دیگر بوده است. کاربری نوشت: «به نظر می‌رسه این کارش در این شرایط جامعه بیشتر واسه جلب توجه مردم و شبکه‌های اجتماعی به نفع خودش بوده باشه.»
 
 
فاجعه شست وشوی 20ثانیه ای!
امیدواریم که در صحت و سلامت کامل باشید و با شست وشوی مرتب دست ها به مدت 20ثانیه از احتمال مبتلا شدن به کرونا جلوگیری کنید. در همین باره در چند روز اخیر مطلبی درباره مقدار آب مصرفی در 20ثانیه در شبکه های اجتماعی دست به دست شد که دانستنش خالی از لطف نیست. در این مطلب آمده است که اگر شیر آّب در هربار شست وشوی دست به مدت 20ثانیه باز باشد حداقل یک لیتر آب شرب هدر می رود. حالا با یک محاسبه سرانگشتی اگر در طول شبانه روز هر فرد 20 بار این کار را تکرار کند این رقم به 20 لیتر می رسد و تعمیم آن به کل مردم کشور به رقم قابل توجه یک میلیارد و 660 میلیون لیتر می رسد. کاربری نوشت: اول دستاتون رو خیس کنید شیر رو ببندید بعد صابون بزنید و 20 ثانیه شست وشوتون رو انجام بدید بعد شیر رو باز کنید و دست تون رو بشویید.»
 
 
جنایت در خور
فیلمی از خورهای بندر ماهشهر در فضای مجازی منتشر شده است که در آن افرادی به جای امحای اصولی ضایعات خطرناکی را که پسماند پتروشیمی هستند در آب می‌ریزند. در همین زمینه، فعالان محیط زیستی منطقه از مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست می‌خواهند با اعزام تیم کارشناسی از تهران به ماهشهر، آب‌ خورهای ماهشهر را مورد آزمایش قرار دهند و در صورت آلوده بودن با خاطیان برابر قانون برخورد کنند. رها کردن این پسماندهای آلوده می‌تواند خطرات جدی برای ساکنان منطقه داشته باشد. ظاهرا تماس‌های خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با فرماندار و محیط زیست و میراث فرهنگی ماهشهر هم نتیجه‌ای دربرنداشته است. کاربری نوشت: «اگر سازمان محیط زیست در قبال این مسائل که مستقیما سلامت منطقه رو به خطر میندازن پاسخ گو نباشن برای چه موضوعی پاسخ گو خواهند بود؟»
 
 
این ها شاد ندارند
اگر دانش آموزی در خانه دارید یا خودتان به دانش آموزان درس می دهید حتما خبر اجرایی شدن طرح «شاد» برای آموزش مجازی دانش آموزان را شنیده اید، اما بعد از اعلام اجرایی شدن ،تصاویری در شبکه های اجتماعی از مدارس کپری در سیستان و روستاهای دورافتاده منتشر شد که بازتاب زیادی هم داشت. کاربری نوشت: «یعنی الان معلم  به این دانش آموزها باید بگه دانش آموزای عزیز که چیزی از فضای مجازی نمی دونید لطفا اپلیکیشن شاد رو روی گوشی های هوشمندتون یا تبلت هاتون نصب کنید کلاس مجازی داریم.» کاربر دیگری نوشت: «قطعا یه بخشی از خانواده های دانش آموزان جامعه ما یا گوشی هوشمند نداره یا پول لازم برای خرید بسته اینترنتی نداره یا ... که باید برای آموزششون فکری بشه.» کاربر دیگری هم نوشت: «آقای وزیر آموزش و پرورش بعضی از دانش آموزان کشورم شاد ندارند!»