برخی از رهبران بین‌المللی چگونه به مبارزه با شیوع کووید19 پرداخته‌اند؟ آزمون دشوار کرونا برای سیاستمداران

محمدرضا ستاری
در حالی که جامعه جهانی به شدت درگیر مبارزه با همه‌گیری ویروس کرونا است و در این میان علاوه بر مناسبات اقتصادی و اجتماعی، بسیاری از روندهای بین‌المللی نیز با چالش‌های جدی مواجه شده، نحوه برخورد و سیاستگذاری رهبران بین‌المللی در آزمون دشوار این روزها یکی از ‏مهم‏ترین دغدغه‌های تحلیلگران بین‌المللی را تشکیل می‌دهد.
بسیاری از ناظران معتقدند که کرونا همزمان با اینکه به یک بحران بی‏سابقه بین‌المللی دامن زده است، تازه پس از مهار و غلبه بر آن است که تبعاتش نمایانگر خواهد شد. تعبیر این ناظران درخصوص کرونا به مثابه ضربه‌ای می‌ماند که هرچند در ابتدای امر منجر به گیجی می‌شود، اما پیامدهای آن مانند درد و کبودی دقیقاً ساعاتی پس از ضربه اولیه نمود پیدا می‌کند. در این راستا هرچند بسیاری از کشورها شیوع کرونا را بسیار جدی تلقی کرده و بسیاری از رهبران بین‌المللی نیز از این فرصت در جهت بهره‌برداری‌های سیاسی استفاده می‌کنند، نحوه سیاستگذاری و عملکرد آنها برای مهار کرونا نمونه‌های متفاوتی را ارائه می‌دهد.
مدیریت برزیلی کرونا


شاید این موضوع در برزیل یک نمونه منحصر به فرد در روندهای جهانی باشد؛ جایی که ژایر بولسونارو رئیس‌جمهوری راست افراطی این کشور نه تنها شیوع کرونا را جدی نگرفته، بلکه اقداماتش در این روزها بسیار مورد انتقاد قرار گرفته است. در این راستا تام فیلیپس در مطلبی برای گاردین نوشته است: بولسونارو از معدود رهبرانی است که با عملکرد خود به واسطه مواجهه با کرونا، جان بسیاری از شهروندان برزیلی را به خطر انداخته است. او صراحتاً تهدید کرونا برای کشورش را رد کرده و ناظران معتقدند که رئیس‌جمهوری فکر می‌کند اگر به واسطه تعطیلی کشور اقتصاد برزیل لطمه ببیند، احتمالاً دولت راست افراطی او در انتخابات آینده شانسی برای موفقیت نخواهد داشت. به همین سبب است که همه روزه علاوه بر هشدار کارشناسان، انتقادات وسیع رسانه‌ای نسبت به عملکرد بولسونارو که به ترامپ آمریکای لاتین نیز مشهور است، جریان دارد.
دانمارک چراغ خاموش با کرونا مبارزه می‌کند
نقطه مقابل عملکرد بولسونارو در برزیل، مته فردریکسن نخست وزیر دانمارک است. این زن سیاستمدار که به عنوان جوان‌ترین نخست وزیر تاریخ دانمارک نیز محسوب می‌شود، در میان تمامی هیاهوهای کشورهای همسایه، بی سر و صدا از 13 مارس به بستن مرزهای کشورش اقدام و علاوه بر این، با تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها، تجمع بیش از 10 نفر را نیز ممنوع اعلام کرده است. این برنامه‌ریزی توسط دولت فردریکسن سبب شده تا همزمان با کاهش آمار مبتلایان به کرونا، میزان مرگ و میر ناشی از این ویروس نیز تنها به 250 نفر برسد. این عوامل منجر به افزایش چشمگیر محبوبیت فردریکسن شده به طوری که آمارها نشان می‌دهد در طول یک ماه گذشته بیش از 40 درصد به میزان محبوبیت وی اضافه شده است. همچنین اقدامات فردریکسن در شبکه‌های اجتماعی مانند اشتراک فیلم‌ خود در حال ظرف شستن در خانه نیز با استقبال زیادی از سوی شهروندان دانمارکی مواجه شده است.
ترامپ زیر انتقاد وسیع دموکرات‌ها
در آمریکا اما شاید اوضاع متفاوت‌تر از سایر نقاط باشد. دیوید اسمیت در مطلب خود برای گاردین نوشته است: ترامپ همزمان با درگیری شدید با کورنا تلاش دارد از این وضعیت به منظور تقویت دولت خود استفاده کند. طبق آمار گفته می‌شود که 50 درصد آمریکایی‌ها معتقدند که او در حال استفاده از شرایط کرونا به نفع خودش است و 36 درصد نیز سیاست‌های او در مقابله با این ویروس را مورد تقدیر قرار داده‌اند. در این میان دموکرات‌ها ترامپ را متهم می‌کنند که دولت او شش هفته طلایی اولیه را برای آمادگی جهت مقابله با کرونا از دست داده و این مسئله می‌تواند دستمایه تحقیقات بعدی به منظور استفاده از تجریبات یک دولت ناکارآمد قرار بگیرد.
عبور شی از بحران
درمورد چین برخی از کارشناسان سرپوش گذاشتن اولیه این کشور نسبت به شیوع کرونا را مورد انتقاد قرار می‌دهند، اما قرنطینه کردن میلیون‌ها نفر در استان ووهان به عنوان یک امر بی‌سابقه درنهایت منجر به موفقیت شی جین پینگ برای مهار کرونا در کشورش شد. این بحران به سبب پیامدهای اقتصادی و سیاسی آن یک تهدید بزرگ برای اقتدار شی جین پینگ محسوب می‌شد. با این حال اما رئیس‌جمهوری چین توانست از این بحران بزرگ تا اینجای کار بیرون بیاید و دستگاه‌های تبلیغاتی دولتی نیز اقدامات گسترده‌ای را جهت مهار خشم جهانی نسبت به شیوع کرونا از چین انجام می‌دهند.
نیوزلند و مهار کرونا
در نیوزلند نیز که پیش از این برخی از حملات تروریستی و فوران آتش‌فشان وضعیتی خاص را پدید آورده بود، شیوع ویروس کرونا درنهایت با اقدامات جاکیندا آردن نخست وزیر این کشور از چالش اولیه عبور کرده و برآوردها نشان می‌دهند که در این کشور تنها چهار نفر قربانی بیماری کرونا شده‌اند. هرچند اقدام به قرنطینه در این کشور در 25 مارس گذشته با اعتراضاتی از سوی احزاب و برخی از مردم روبه‏رو بود، اما درنهایت کارشناسان نحوه مواجهه دولت آردن با کرونا را در نیوزلند موفقیت‏آمیز عنوان می‌کنند.
تایوان و استفاده از تجربه سارس
در سوی دیگر ماجرا، گاردین گزارش داده هرچند پیوندهای نزدیک اقتصادی و فرهنگی تایوان با چین باید این کشور را به یکی از کانون‌های بیماری کرونا تبدیل می‌کرد، اما تایپه تاکنون یکی از بهترین رکوردها جهت مهار کرونا را به نام خود ثبت کرده است. تقریباً سه ماه پس از اولین نمونه بیماری در این کشور، تاکنون تنها 400 مورد ابتلا و 5 فوتی گزارش شده است. این در حالی که فعالیت‏های اقتصادی و نیز آموزشی در این کشور تقریباً حالت عادی خود را داشته است. در این میان گفته می‌شود که دولت تسای اینگ ون به واسطه تجربه بحران سارس در سال 2003 و نیز از آنجا که یک اپیدمیولوژیست را به عنوان معاون رئیس جمهوری در کنار خود دارد، توانسته از رویکردهای پیشگیرانه و نیز غربال‌گیری به بهترین نحو ممکن استفاده کند، تا جایی که سازمان بهداشت جهانی خواستار استفاده از تجربه و نحوه عملکرد تایوان به عنون یک نمونه موفق در مهار بیماری کرونا شده است.
سایر اخبار این روزنامه
ژوبین صفاری دولت کاری نکند! ضوابط موقت چک‌های برگشتی ابلاغ شد ارفاق کرونایی به صاحبان مشاغل برخی از رهبران بین‌المللی چگونه به مبارزه با شیوع کووید19 پرداخته‌اند؟ آزمون دشوار کرونا برای سیاستمداران علت خودکشی دختر ۱۲ ساله ایلامی از زبان مدیرکل بهزیستی استان «ابتکار» از تاثیر افزایش دستمزدها بر شاخص‌های اقتصادی گزارش می‌دهد دور باطل حقوق و تورم «ابتکار» از خطرات پیش روی افراد مهجور بر اثر شیوع کووید19 گزارش می‌دهد آسایشگاه‌ها در محاصره کرونا رئیس‌جمهوری در جلسه ستاد مدیریت و مقابله با کرونا: هر از چندگاهی بدهی جدیدی از دوران قالیباف کشف می‌شود بی‌مقدار: باید در افزایش حقوق کارگران تجدیدنظر شود جهانگیری در جلسه معارفه وزیر جهاد کشاورزی: سیاه‌نمایی‌ها مانع اطلاع مردم از دستاوردهای دولت شده است نگاهی جامعه‌شناسانه به مهمان ناخوانده زردنویسی چه پیامدهایی به دنبال دارد؟ خیزش دوباره پاپاراتزی از دامن شبکه‌های اجتماعی