پای رسانه ملی روی سرعت اینترنت؟

آفتاب یزد- گروه سیاسی: فاصله گذاری اجتماعی که به دلیل شیوع ویروس کرونا در سراسر کشور آغاز شد و فراتر از آن برخی افرادی که خودشان یک قدم جلوتر رفتند و برای حفظ سلامت خود و بقیه جامعه به قرنطینه خودخواسته روی آوردند موجب شد تا بسیاری احساس بیشتری به نیاز به اینترنت داشته باشند. ساعت‌ها خانه نشینی بسیاری را کلافه خواهد کرد اما شبکه گسترده اینترنت در این مورد می‌تواند حکم نوش دارو را داشته باشد. با این حال افزایش تقاضای استفاده از اینترنت موجب شد تا در این روزهای کرونایی بسیار از میزان سرعت انترنت گله کنند و طبیعتا وزارت ارتباطات هدف این انتقادات بود. به این وضعیت فعلی اضافه کنید که برخی مشاغل دورکاری شده‌اند و حجم بالایی از تدریس مدارس و دانشگاه‌ها هم بر دوش اینترنت افتاده است. طبیعتا باید افزایش پهنای باند و فرکانس در دستور کار قرار گیرد اما از قرار ردپای سازمان صداوسیما در این ارتباط دیده می‌شود. چند روز پیش بود که محمدجوا آذری جهرمی در توییتر خود و در پاسخ به کاربری که به وی گفته بود «اگر قطعی اینترنت دست شما نبود، حداقل مسئولیت وضعیت کندی اینترنت را بپذیرید» نوشت: مسئولیت می‌پذیریم، تلاش هم کردیم. ‌مصرف اینترنت نسبت به یکم اسفندماه سال قبل حدودا ۲/۵ برابر شده است. وی افزود: ‌از اول هفته‌ نصب ۸۰۰ هزار پورت اینترنت VDSL در تهران آغاز شده است که ظرف مدت یک ماه به پایان می‌رسد. ‌وزیر ارتباطات گفت: موبایل را ارتقا دادیم اما ارتقا شبکه‌ موبایل به باند فرکانسی نیاز دارد که فعلا در اختیار صداوسیماست و تا زمانی که فرکانس آزاد نشود، ظرفیت بالاتر نمی‌رود. اما از قرار صداوسیما زیر بار این موضوع نمی‌رود. هرچند اصولا عادت کرده ایم هر موضوعی که به صداوسیما مربوط باشد زیر بار نروند خواه درباره جهت گیری‌های این رسانه در اخبار نسبت به یک جریان خاص خواه درباره فرکانس‌های اینترنت!
> ماجرا ادامه دارد!
حالا در جدیدتری موضع در این زمینه رضا علیدادی معاون توسعه و فناوری رسانه ملی، با بیان اینکه بار‌ها در سه سال اخیر جلسات کارشناسی متعددی با حضور نمایندگان صدا و سیما و وزارت ارتباطات برگزار شده است، افزود: در آخرین جلسه که در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی برگزار شد، آنچنان استدلال‌های علمی همکاران ما قوی و مستدل بود که دوستان وزارت ارتباطات در پایان گفتند «آنطور که مشخص است، ما باید به شما فرکانس بدهیم و با این استدلال‌ها بدهکار شما هم شدیم.» وی با تاکید بر اینکه واقعا هم همینطور است و صدا و سیما برای ادامه کار خود و بالا بردن کیفیت شبکه‌ها به این فضا و بیش از آن نیازمند است، گفت: با احتساب رادیو‌ها و رادیونماها، در حال حاضر بیش از ۱۳۰ سرویس تلویزیونی و رادیویی فعال است که شامل شبکه‌های ملی سیما، صدا، بین‌المللی سیما و صدا، رادیونما‌های ملی و استانی، شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی استانی و شبکه‌های مجازی هستند و به واقع درخواست وزارت ارتباطات به معنی حذف بخشی از خدماتی است که به صورت رایگان در اختیار مردم قرار داده می‌شود. وی افزود:«در صورت تامین منابع مورد نیاز و توسعه زیرساخت‌ها در باند‌های موجود، نه تنها امکان خدمات‌دهی به همین تعداد برنامه فعال امکان‌پذیر نیست، بلکه باند‌های جدیدی نیز باید به آن اضافه شود. در حال حاضر در همین شهر تهران تقاضای پخش شبکه‌های استانی دائماً مطرح می‌شود که به دلیل نبود امکانات، تاکنون امکان تحقق این خواسته مهیا نشده است.» معاون صداوسیما به طور کلی موضوع فرکانس‌ها را جوسازی رسانه نامید!
> چند سوال از صداوسیما
اما واکنش معاون رگولاتوری سازمان تنظیم و مقررات رادیویی نشان از امر دیگری دارد. او در پاسخ به مصاحبه معاون صداوسیما گفت:« همکار خوبم جناب آقای علیدادی معاون محترم سازمان صدا و سیما امروز درباره باندهای فرکانسی اظهارنظری کرده‌ بودند. پیشنهاد دارم ابتدا به چند سئوال پاسخ دهند: ۱. بفرمایید سندی که در سال ۲۰۰۶ توسط رئیس فعلی سازمان صدا و سیما در مجمع جهانی مخابرات و به نمایندگی از جمهوری اسلامی امضا شده، چه بوده است؟ ۲. بفرمایند در سالهای اخیر چند صد میلیون دلار از صندوق ذخیره ارزی و یا صندوق توسعه‌ی ملی برای توسعه فرستنده‌های دیجیتال و خالی کردن باند فرکانسی مزبور از مجلس دریافت کرده‌اند؟ اسناد مشروح مذاکرات نمایندگان صدا و سیما در مجلس موجود است، حاضر هستید منتشر کنید؟ ۳. نظر ما درباره‌ی انتشار مشروح مذاکرات و مکاتبات دبیرخانه‌ی شورای عالی امنیت ملی مثبت است، همچنین تمام اسناد مکاتبات و پیگیریهای صورت گرفته از سال ۸۶ تا الان را هم قابل انتشار می‌دانیم. موافقید؟ ۴. آیا موافقید توضیح دهید که به استناد همان جلسه شورای عالی امنیت ملی که مدعی بودید از این باندها استفاده میکنید و ما پیشنهاد اندازه گیری مشترک را دادیم و مقرر شد این کار انجام شود، چرا در اندازه گیری مشترک شرکت نکردید؟ ۵. برخی شبکه‌های تلویزیونی در سایر کشورها هم اکنون خدمات k را به شهروندانشان ارائه می‌کنند، لیست کشورهایی که برای این مهم از باند ۷۰۰ و ۸۰۰ استفاده می‌کنند را منتشر می‌کنید؟ البته ما بزودی لیست کشورهایی که از این باند برای شبکه‌ی موبایل استفاده می‌کنند را منتشر خواهیم کرد. ۶. اگر به این باند فرکانسی به گفته‌ی خودتان نیاز دارید، چرا در مزایده کذایی شرکتهای IPTV، این فرکانسها را به حراج گذاشتید؟ جناب آقای علیدادی خیلی خوشحالیم که امروز شما به ضرورت توسعه پهن باند در کشور اذعان دارید، موضوعی که ۶ سال سازمان متبوع جنابعالی آن را رقیبی جدی برای خود می‌دانست و در توسعه آن همراهی نمی‌کرد. ما در ۶ سال اخیر ۳۰۰،۰۰۰ پهن باند موبایل را به بیش از ۷۰ میلیون و پهن باند ثابت را از ۴ میلیون به بیش از ۱۱ میلیون رسانده ایم. حتما باید به توسعه پهن باند ثابت توجه بیشتری شود و اگر اشتباهاتی که در روند خصوصی سازی مخابرات رخ داد، نبود حتما رشد توسعه پهن باند ثابت چشمگیرتر از آنچه که تاکنون رخ داده است، بود. جناب آقای مهندس جهرمی، از ابتدای سال دو بار از طریق دوربین صدا و سیما دلایل کندی اینترنت را تشریح کردند، البته که سازمان متبوع شما مثل بسیاری از زمانها آن را پخش نکرد. حاضرم در صورت حضور شخص حضرتعالی، در یک برنامه تلویزیونی، با مستندات در محضر ملت ایران مناظره کنیم تا مردم بیشتر بدانند در حق آنها چه اجحافی می‌کنید.»