کفاشیان:سر فیفا کلاه گذاشتیم!

آفتاب یزد - گروه شبکه: ایراداتی که فیفا از اساسنامه فوتبال ایران گرفته بود، سبب شد که کفاشیان رئیس پیشین فدراسیون فوتبال ایران طی یک مصاحبه رادیویی پرده از راز عجیبی بردارد و نامش را بار دیگر بر سر زبان‌ها بیندازد. رازی که خبر از یک دروغ در اساسنامه فوتبال میداد. او صراحتا در مصاحبه اعلام کرده است که سر فیفا را کلاه گذاشته و در تعریف ماهیت فدراسیون فوتبال(نهاد مستقل و غیردولتی یا نهاد عمومی و غیر دولتی) در اساسنامه سال ۸۶ به این نهاد دروغ گفته‌اند.
> ماجرا چیست
اسفندماه سال 98 و درست نزدیک به برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال بود که در نامه‌ای تازه، فیفا (فدراسیون بین المللی فوتبال) از اساسنامه فوتبال ایران ایراداتی گرفت. کاری که پیشتر هم آن را انجام داده بود. این مسئله باعث ایجاد تنش در دنیای فوتبال شد و به خاطر آن انتخابات فدراسیون فوتبال ایران به تعویق افتاد. اما در نامه فیفا به فدراسیون فوتبال آمده است:« در این نامه می‌خواهیم بار دیگر توجه شما را به این حقیقت جلب کنیم که فدراسیون‌های عضو فیفا، باید اساسنامه‌ای را به تصویب برسانند که مطابق با الزامات و استاندارد‌های اساسنامه فیفا (ماده ۱۵) باشد. اساسنامه فعلی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران، مطابق با این تعهد، قوانین و الزامات نیست. علاوه بر این به نظر می‌رسد ناسازگاری‌هایی بین نسخه انگلیسی و فارسی اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران و البته اسناد مربوط به مراحل ثبت‌نام از داوطلبان که برای AFC در تاریخ ۳ فوریه ارسال شده است وجود دارد. ما می‌خواهیم به این موضوع اشاره کنیم که در آئین‌نامه اجرایی انتخاباتی که شما در مکاتبه قبلی پیوست کرده بودید مقررات انتخاباتی مورد تایید فیفا در آن رعایت نشده است و به جای آن درگیر موضوع صلاحیت و پذیرش نامزد‌ها شده‌اید. این آئین‌نامه نشان نمی‌دهد که شما می‌خواهید یک کمیته و آئین‌نامه انتخاباتی مستقل را برای برگزاری انتخابات تشکیل بدهید و در واقع در این اسناد هم شما قوانین و الزامات فیفا را رعایت نکرده‌اید. در اساسنامه فعلی فدراسیون فوتبال ایران، وزیر ورزش و جوانان و معاون او عضو رای دهنده در مجمع عمومی هستند. در نتیجه ما باید یادآوری کنیم، شما محتوای منشور المپیک و اساسنامه فیفا (ماده ۱۴ و ماده ۱۹) که تصریح می‌کند همه‌ی اعضای مجمع موظف هستند به طور مستقل و بدون هیچ تاثیر بی‌موردی از سوی اشخاص ثالث امور خودشان را اداره کنند رعایت نکرده‌اید.در انتها ما یادآوری می‌کنیم که علیرغم آنکه فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران، پیش‌نویس اساسنامه را بازنگری کرده است و آئین‌نامه اجرایی مورد تایید فیفا را از آگوست ۲۰۱۹ در اختیار دارد، این فدراسیون اقدامات لازم و قانونی را به منظور تصویب اساسنامه اصلاح شده نهایی فراهم نکرده است.پس ضمن درخواست برای درک این موضوعات، می‌خواهیم دوباره موضع‌گیری محکم و سخت فیفا و AFC را تکرار کنیم که فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران باید، اساسنامه و آئین‌نامه انتخاباتی جدید مورد تایید فیفا و دستورالعمل‌های مورد تایید مجمع عمومی را پیش از برگزاری انتخابات به تصویب برساند.»
> تلاش بی‌حاصل فدراسیون


از آنجا که فدراسیون جهانی صریحاً اعلام کرده است تا زمانی که اصلاحات اعلام شده صورت نگیرد انتخابات فدراسیون و رئیس منتخب آن را به رسمیت نمی‌شناسد و ادامه این روند حتی منجر به تعلیق فوتبال ایران هم خواهد کشید، برگزاری انتخابات فوتبال ایران به تعویق افتاد. اما پیش از آن، این ماجرا نیز با واکنش‌هایی ازجمله از سوی فدراسیون فوتبال ایران روبه رو شد وسعی شان بر این بود که فیفا را متقاعد کنند اما بی‌حاصل بود. سایت فدراسیون فوتبال در این باره توضیح داد که برای برگزاری مجمع انتخاباتی به‌صورت موازی و به‌دنبال جلسات مهدی تاج رئیس وقت فدراسیون با مسئولان وزارت ورزش و جوانان و اظهارنظر محمدرضا داورزنی، معاون محترم وقت توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان مبنی بر طی مراحل اول و دوم بررسی اساسنامه فدراسیون فوتبال و بررسی نهایی آن در هیئت محترم دولت در مورخ ۲ مرداد ۹۸، رئیس وقت فدراسیون در ماه‌های بعد به همراه عبدالحمید احمدی، معاون محترم وزارت ورزش و جوانان در تمامی کمیسیون‌های مرتبط در هیئت دولت شرکت کردند. لذا فدراسیون فوتبال در این مدت پیگیری لازم را برای اخذ مصوبه اساسنامه فعلی نیز به عمل آورده بود تا این اساسنامه به تایید نهایی هیئت محترم وزیران برسد اما تابه‌حال این اتفاق رخ نداده و اساسنامه همچنان در کمیسیون مربوطه در انتظار تصویب نهایی است.
> فیفا ۲۰ سال دیر از اساسنامه ایراد گرفت
در این میان برخی از چهره‌های فوتبالی نیز نظر متفاوتی به این ماجرا داشتند. داریوش مصطفوی بازیکن اسبق تیم‌های استقلال و پرسپولیس، مدیر عامل پیشین باشگاه پرسپولیس، دبیر کل و رئیس اسبق فدراسیون فوتبال در گفتگو با مهر در این باره گفته بود:« فوتبال ما امروز با دردسرهای بزرگی روبرو است که آغاز این مشکلات و دردسرها از زمان ریاست کفاشیان آغاز شد. آقای کفاشیان ذهنش درگیر مسائل بانکی و مالی بود و علاقه اش به فدراسیون‌هایی مثل دو و میدانی. ایشان را به یکباره آوردند بر مسند بزرگترین فدراسیون ورزشی.کفاشیان تناسبی با فدراسیون فوتبال نداشت و فوتبال رشته مناسبی برای سپردن به کفاشیان نبود. معضل بزرگ امروز فوتبال ما اساسنامه‌ای است که فیفا هم روی آن دست گذاشته است. متاسفانه امروز مشخص شد که این اساسنامه ایراد دارد در حالی که این اساسنامه از بیخ ایراد داشت. فیفا اگر امروز به سراغ این اساسنامه آمده و از آن ایراد گرفته دلیلش اعتمادی بود که در این سالها به فدراسیون فوتبال داشت. اعتمادی که شاید حالا از آن پشیمان باشد. اگر فیفا همان ۲۰ سال پیش که این اساسنامه تدوین شد روی آن دقت می‌کرد و به فدراسیون ما اعتماد نمی‌کرد، همان زمان به آن گیر می‌داد. در واقع به اعتقاد من فیفا ۲۰ سال دیر به اساسنامه فدراسیون ما گیر داد.»
> کفاشیان چه گفت
حالا و در صورتی که انتظار میرفت مسئولان حوزه فوتبال هرچه سریعتر به حل این مشکل اقدام کنند علی کفاشیان اظهارات جنجال برانگیزی را مطرح کرده است. به گزارش ایسنا، علی کفاشیان، رئیس پیشین فدراسیون فوتبال در برنامه رادیویی، در واکنش به این سوال که آیا این فدراسیون یک نهاد مستقل غیردولتی است یا یک نهاد عمومی غیردولتی گفت: «روزی که به فدراسیون فوتبال آمدم، بازنشسته بودم اما به من گفتند که فدراسیون یک نهاد مستقل غیردولتی است و مشکلی از این بابت ندارم.» وی خاطرنشان کرد: «بعد از جابه‌جایی در دولت، وزیر جدید من را نمی‌خواست و گفت که من بازنشسته هستم. به او یادآور شدم که فدراسیون یک نهاد مستقل غیردولتی است و بازنشستگی من ایرادی ندارد اما وزیر محترم گفت فدراسیون نهاد عمومی غیردولتی است و بازنشستگی هم ایراد دارد.» وی با تاکید بر این که در اصلاح اساسنامه فدراسیون باید ماهیت این فدراسیون به درستی نگاشته شود، افزود: «به نظرم هر چیزی که هستیم را باید در اساسنامه جدید قید کنیم. مسئولان در اساس‌نامه جدید بنویسند که فدراسیون نهاد عمومی و غیردولتی است. اگر فیفا این موضوع را قبول کرد که مشکلی ندارد، اما اگر قبول نکرد، به دروغ به فیفا نگوییم که نهاد مستقل و غیردولتی است.» کفاشیان با اشاره به ماجرای اصلاح اساسنامه این فدراسیون در سال ۸۶ توسط هیئت رئیسه انتقالی خاطرنشان کرد:«ما در گذشته فیفا را گول زدیم. وقتی در سال ۸۶ اساسنامه توسط گروه ۶ نفره از نمایندگان دولت و فیفا تصویب شد، آقای کیومرث هاشمی، عضو پیشین هیئت رئیسه فدراسیون در پیش گفتار اساسنامه نوشت که این نهاد مستقل و غیردولتی است. این موضوع صحت ندارد. ما سر فیفا کلاه گذاشتیم و دروغ گفتیم.» او ادامه داد: «نباید دروغ می‌گفتیم. الان باید بگوییم که نهاد عمومی غیردولتی هستیم. اگر قبول نکردند، قانون را به مجلس ببریم که مدیران بعدی به مشکل نخورند. هر وقت تکان خوردیم، چوب را سر ما کوبیدند که فدراسیون فوتبال نهاد عمومی و غیردولتی هستیم.»
گفتنی است ماهیت فدراسیون فوتبال و نظارت دولت بر روی این نهاد، همواره یکی از محل‌های بحث در فوتبال کشور بوده است چرا که اگر فدراسیون یک نهاد مستقل غیردولتی قلمداد شود، وزارت ورزش و نهادهای دولتی نمی‌توانند نظارتی بر آن داشته باشند و چهره‌های بازنشسته می‌توانند کرسی‌های مختلف را در اختیار بگیرند اما اگر به عنوان نهاد عمومی و غیردولتی تعریف شود، دولت این اجازه را دارد که در صورت اجرای یک بند غیرقانونی، به این موارد ورود کند. در فرایند اصلاح اساس‌نامه جدید این فدراسیون، تعریف ماهیت آن یکی از موارد مهمی است که می‌تواند به سال‌ها جدال بر سر اداره این فدراسیون خاتمه دهد. فعلا اصلاح اساس‌نامه در مراحل نخست قراردارد و هنوز پیش‌نویس جدید به اعضای مجمع ارائه نشده است. اما این اظهارات کفاشیان مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته و با واکنش‌های آنها نیز روبه شده است آنها معتقدند که چرا باید فدراسیون آنهم در حالی که میداند فوتبال از اهمیت بسزایی در میان مردم برخوردار است به راحتی دروغ بگوید.