شهرداری به فکر پر کردن خزانه خالی

آفتاب یزد-گروه اجتماعی: شرایط اقتصادی سبب شده تا این روزها خیلی‌ها نتوانند در قرنطینه خانگی بمانند و به ناچار خروج از خانه و از سر گیری دوباره فعالیت‌های روزانه را انتخاب کرده اند؛ این در حالی است که ازدحام جمعیت در وسایل حمل و نقل عمومی که برای خیلی‌ها چاره‌ای جز استفاده از آن‌ها نیست، بیشتر افراد را در معرض ابتلا به بیماری کرونا قرار داده است. این در حالی است که شهرداری تهران نجات اقتصادی خود را به نجات جان انسانها ترجیح داده و با علم به این موضوع که زیر ساخت‌های حمل و نقل عمومی کشور ما به ویژه در کلانشهر تهران توانایی تردد این حجم از جمعیت را ندارد و چنین روندی بازی با جان انسان‌ها است، اما همچنان بر اجرای دوباره طرح ترافیک اصرار می‌ورزد! این در شرایطی است که پیش از این نیز در خصوص نحوه دفع زباله‌های بیمارستانی، رسیدگی به معتادان متجاهر در معرض کرونا، جمع آوری کودکان کار در روزهای کرونایی و بازگشایی دوباره بوستان‌ها در شرایط فعلی که کارشناسان از موج جدید شیوع کرونا سخن می‌گویند، با عدم وجود مدیریت درست و کار آمد در شهرداری تهران مواجه شده بودیم. شواهد نشان می‌دهد شهر داری در این روزها هم، همچنان به فکر پر کردن خزانه خود است و جان انسان‌ها کمترین اهمیتی برای آن دارد.
> اصرار شهرداری برای اجرای دوباره طرح ترافیک
فعالیت برخی صنوف از شنبه در تهران آغاز شد و از همان روز نیز زمزمه‌های اجرای دوباره طرح ترافیک با برخی تغییرات صدر اخبار را به خود اختصاص داد؛ این در حالی است که ستاد مقابله با کرونا در روزهای قبل بار‌ها بر این موضوع تاکید کرده بود که تا پایان کرونا نباید طرح ترافیک اجرایی شود چرا که افراد در ماشین‌های شخصی خودشان مصونیت بیشتری نسبت به کرونا دارند تا در وسایل حمل و نقل عمومی که ازدحام جمعیت در آن‌ها غیر قابل کنترل است. با این حال اما شهرداری تهران پایش را در یک کفش کرده بود که باید این طرح اجرایی شود! اخبار ضد و نقیض در این خصوص ادامه داشت تا بعد از ظهر روز شنبه وزیر بهداشت آب پاکی را روی دست همه ریخت و اعلام کرد:« اجرای طرح ترافیک را در تهران لغو کرده‌‌ایم.»
سعید نمکی گفت: «استفاده از وسیله نقلیه شخصی در شرایطی که وسایل نقلیه عمومی ما برای رعایت فاصله‌‌گذاری اجتماعی کفایت نمی‌‌کند، یکی از مطمئن‌‌ترین شیوه‌‌هاست و باید مردم را ترغیب کنیم که برای اجرای فاصله‌‌گذاری اجتماعی هوشمند به‌‌جای استفاده از وسائل حمل‌ونقل عمومی از وسیله نقلیه شخصی استفاده کنند. ما طرح ترافیک را نه امروز و نه در روزهای آتی اجرایی نمی‌دانیم و در روزهای آتی اگر صلاح باشد اجرا شود اعلام خواهیم کرد. در حال حاضر برنامه‌‌ای برای اجرای طرح ترافیک نداریم و وسایل شخصی می‌‌توانند عبور و مرور داشته باشند، البته وضعیت را ارزیابی می‌‌کنیم و اگر راهبندان ببینیم در این امر تجدید نظر خواهیم کرد.»


اعضای شورای شهر نیز بار‌ها مخالفتشان را در خصوص اجرای دوباره طرح ترافیک نشان داده بودند اما متاسفانه گوشی بدهکار تذکرات آن‌ها نبود؛ روز گذشته نیز در جریان دویست و هشتمین جلسه شورا شهر رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نسبت به عدم مشورت شهردار تهران با کمیسسیون‌های تخصصی و تصمیمات متزلزل در اجرای طرح ترافیک به شهردار تهران تذکر داد. محمد علیخانی، گفت: متاسفانه در روزهای گذشته در شرایط خاص و نسبتا بحرانی به دلیل موضوع کرونا شهرداری به ویژه در مساله ترافیک برخی پیشنهادات را در شورای ترافیک مطرح و مصوب می‌کند که به دلیل عدم انجام مطالعات لازم و عدم مشورت با کمیسیون‌ها تخصصی این تصمیمات متزلزل بوده و در نهایت پس از انتقادات اعضای شورا و بسیاری از مراجع دیگر لغو می‌شود. این شیوه تصمیم گیری علاوه بر تضعیف مدیریت شهری، متاسفانه به جایگاه شورا نیز آسیب وارد می‌کند. اکثر مردم در این گونه مواقع شورای شهر را می‌شناسند و شورا را خطاب قرار می‌دهند. آقای حناچی جنابعالی قول داده بودید در تصمیمات با کمیسیون‌های تخصصی مشورت کنید، چرا به قول خود عمل نمی‌کنید؟ چرا به برخی مدیران بی‌تجربه اعتماد می‌کنید، اما حاضر نیستید به اعضای شورا اعتماد کنید؟ »
سخنگوی شورای شهر تهران نیز دراین خصوص به مدیران ارشد شهرداری تذکر داد. علی اعطا گفت: در بحث آغاز به کار طرح ترافیک از تاریخ 23 فروردین، متاسفانه شورای ترافیک شهر تهران که نیمی از آن از اعضای شهرداری هستند و به ریاست شهردار تهران برگزار می‌شود، مصوبه‌ای برخلاف سیاست‌های فاصله گذاری اجتماعی مبنی بر آغاز طرح ترافیک تصویب کردند. چرا مدیران شهرداری در مجامع و شوراهایی که حضور پیدا می‌کنند به سیاست‌هایی که از طرف شورای شهر اعمال می‌شود توجه نمی‌کنند؟ اکثر اعضای شورای شهر صحبت کردند و در این خصوص مواضع خود را مطرح و خواستار توقف طرح ترافیک شدند، اما شورای ترافیک تهران این کار را نکرد و حتی واکنشی هم نشان نداد تا اینکه ستاد ملی کرونا وارد عمل شد و طرح ترافیک را لغو کرد.»
چرا‌ها و سوالات مطرح شده توسط اعضای شوای شهر، سوالات همه پایتخت نشینان است اما متاسفانه در شهرداری هیچکس پاسخ گو نیست انگار که هر کس پایش به ساختمان شهرداری می‌رسد و بر مسند شهرداری تهران تکیه می‌زند، فرق ندارد که از کدام جناح سیاسی است، به طور کلی پاسخگویی را فراموش می‌کند!
> ازدحام جمعیت متروها
پیش از ورود کرونا به کشور بارها در رابطه با کمبود واگن‌های مترو بحث‌هایی مطرح شده بود، پیش از این ازدحام در واگن‌ها حتی نفس کشیدن را برای مسافران به شماره می‌انداخت، حالا هم حضور بی‌موقع کرونا مزید بر علت شده است؛ به طوریکه از اولین روز بعد از تعطیلات نوروزی باز هم با ازدحام جمعیت در مترو‌ها رو به رو بودیم. با این اوصاف مترو حالا نه تنها فاصله گذاری اجتماعی که ستاد مقابله کرونا بر آن تاکید دارد را به طور کلی نابود کرده است، بلکه خودش به منبعی متحرک برای شیوع کرونا ویروس تبدیل شد! شهرداری تهران در این خصوص خودش را مقصر نمی‌داند و معتقد است که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده است، منظور از پروتکل‌های بهداشتی ضد عفونی هر روز مترو است که به گفته کارشناسان با ورود اولین مسافر به مترو این ضد عفونی به طور کلی از بین می‌رود! اعضای شورای شهر اما در خصوص مترو نظر دیگری دارند، محسن هاشمی رئیس شورای شهر روز گذشته ضمن نگرانی از اذحام جمعیت در وسایل حمل و نقل عمومی، گفت: سیستم هوادهی در داخل واگن‌ها، هوا را پخش می‌کند و با تلفیق هوای داخل و بیرون قطار باعث هواسازی می‌شود که باید فکری به حال تهویه داخل واگن‌ها شود و اگر نتوانند باید مترو متوقف شود.» اما این طور که معلوم است گوش هیچ مدیری در شهردای بدهکار تذکر‌های اعضای شورا نیست و مترو با همین روال به کار خود ادامه می‌دهد.
> رزرو صندلی‌های اتوبوس!
اتوبوس‌ها و بی‌آرتی‌ها از اولین روز بعد از تعطیلات مملو از جمعیت بود و عکس‌های منتشر شده از این ناوگان نشان می‌داد که اوضاع بد تر از آن چیزی است که فکر می‌کنیم، این در حالی است که مسئولان همچنان معتقدند برای کنترل کرونا فاصله گذاری اجتماعی تنها راه حل است؛ نبود زیر ساخت‌های لازم اولین موضوعی است که این طرح ستاد مقابله با کرونا را رد می‌کند. حالا اما شرکت واحد اتوبوسرانی ترفند‌هایی را به کار گرفته است که به کمک آن بتوان تا حد ممکن فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کرد. اما برخورد شهرداری تهران با این موضوع بسیار جالب بود، در این شرایط شهرداری تهران طرحی به عنوان رزرو صندلی اتوبوس را معرفی کرد. طرحی که پیش از این هم درباره آن صحبت شده بود اما از سوی جامعه نه تنها مورد استقبال قرار نگرفته بود بلکه سرزنش هم شده بود که شهرداری تنها به فکر پر کردن جیب خودش است. حالا اما این طرح با پوشش یک شرکت خصوصی بار دیگر و در بزنگاهی که احتیاج مبرمی به وسایل حمل و نقل عمومی وجود دارد، وارد کار شده است، این طرح مربوط به ناوگان اتوبوسرانی نیست، بلکه یک استارتاپ، اپلیکیشنی را به نام «به همراه» طراحی کرده که مردم در صورتی که مایل نباشند از حمل و نقل عمومی استفاده کنند، می‌توانند با در اختیار گرفتن یک مینی بوس یا اتوبوس خصوصی دربستی، با درج مبداء و مقصد خود، از صندلی‌های این مینی بوس‌ها و اتوبوس‌های دربستی استفاده کنند. در این اپلیکیشن، از اتوبوس و مینی بوس‌های دربستی که معمولا برای سرویس کارکنان ادارات فعالند، استفاده می‌شود. مسلما این استارتاپ هم مثل بیدود باید مبالغی را به شهرداری بپردازد که در حال حاضر مسئولان شهرداری درباره آن توضیحی نمی‌دهند مگر اینکه این استارتاپ هم مثل بیدود دچار مشکل شود تا هزینه کرد آن مشخص شود اما سوال اینجاست که آیا شهرداری تهران نمی‌توانست از اتوبوس‌ها و مینی بوس‌ها دربستی که معمولا برای سرویس کارکنان استفاده می‌شوند در جهت تقویت ناوگان اتوبوسرانی استفاده کند و در روزهای سخت کرونایی چنین ساز و کاری را برای درآمد بیشتر راه‌اندازی نکند؟
نحوه عملکرد شهرداری با معتادان متجاهر و کودکان کار در زمان شیوع کرونا، نگرانی‌ها از دفع رباله‌های بیمارستانی در این شرایط بحرانی و بازگشایی دوباره بوستان‌ها بدون توجه به پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری‌های اجتماعی از دیگر مواردی هستند که شهرداری در آن‌ها مدیریت کافی و لازم را نداشته است؛ بااین اوصاف به نظر می‌رسد در شرایطی که همه مردم جهان به دنبال راه چاره‌ای برای کم کردن تلفات کرونا ویروس هستند، بهشت نشینان به فکر پر کردن جیب هایشان هستند و به تذکرات هیچ ارگان و نهادی هم توجه ندارند.