فروش سهام شرکت‌های دولتی ابزار مناسبی برای تامین مالی است

رئیس‌جمهور در نخستین جلسه هیئت دولت در سال جدید، بر اینکه دستگاه‌های دولتی باید سهام خود را  در بورس عرضه کنند تاکید کرد و گفت ان‌شاءا... امسال هم شرایط خوبی در بورس خواهیم داشت؛ پس از آن فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد که در آینده نزدیک، سهام دولت در تعداد ۹ شرکت دولتی در رسته‌های انرژی (پالایشگاه و پتروشیمی)، مالی (بانک‌ها و بیمه‌ها) و صنایع فلزی و معدنی در بورس عرضه خواهند شد.
در این زمینه، لطفعلی بخشی، کارشناس اقتصادی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایسنا اظهار داشت: اکنون در بورس شاهد یک استقبال خیلی گسترده از سوی سرمایه‌گذاران و عامه مردم هستیم و این استقبال موجب رشد حدود ۲۰۰ درصدی شاخص بورس در سال گذشته شد و در همین روزهای ابتدایی سال جاری هم رشد پنج تا شش درصدی داشته است.
وی افزود: از آنجا که در بازارهای ارز، طلا، مسکن، خودرو و... امکان سرمایه‌گذاری وجود ندارد، مردم به سرمایه‌گذاری در بورس ترغیب شده‌اند که این استقبال از بازار سرمایه برای اقتصاد کشور مفید است. اکنون به دلیل این استقبال ممکن است که برخی از سهام‌های بورس که مرغوب نیستند، دچار حباب شوند و مردم سهام‌هایی را ناآگاهانه خریداری کنند و متضرر شوند.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: بنابراین، فرصت مناسبی است تا عرضه را در بورس افزایش دهیم که امکانات بیشتری برای سرمایه‌گذاران خرد فراهم شود.  با توجه به استقبال و پولی که به بورس وارد می‌شود، می‌توان سهام شرکت‌های دولتی و نیمه دولتی را عرضه کرد و به قیمت خوب فروخت.


به گفته این اقتصاددان با توجه به اینکه دولت اکنون از نظر مالی به شدت در مضیقه قرار دارد، اگر این سهام‌ها به فروش بروند، تامین مالی خوبی برای هزینه‌های دولت انجام می‌شود. اکنون بهترین زمان برای عرضه سهام شرکت‌های دولتی در بورس است. عرضه سهام شرکتهای دولتی هم مانع حباب در بورس می‌شود و هم برای دولت منابع مالی را تامین می‌کند.
شرایط خوبی برای توسعه بازار سرمایه
وجود دارد
به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، حسن قالیباف اصل در مراسم معارفه خود به عنوان رئیس‌جدید سازمان بورس و اوراق بهادار که در وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، ضمن تشکر از حمایت‌های وزیر امور اقتصادی و دارایی از بازار سرمایه، ابراز داشت: شرایط فعلی، فرصت خوبی برای توسعه بازار سرمایه است تا جایگاه بیشتری در اقتصاد ملی پیدا کند.
وی با بیان اینکه بازار سرمایه نسبت به گذشته بسیار متفاوت شده است، افزود: امروز افراد جدیدی وارد بازار شده‌اند و فرهنگ سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه تا دورترین نقاط کشور رسوخ کرده است. وظیفه ما، بورس‌ها و تأمین سرمایه‌ها این است که از شرکت‌های حاضر در این بازار حمایت کنیم تا بتوانند از طریق بازار سرمایه تامین مالی مناسبی را انجام دهند.
به گزارش سازمان بورس و اوراق بهادار، شاپور محمدی، رئیس‌سابق سازمان بورس نیز در مراسم تودیع خود و معارفه رئیس‌جدید سازمان بورس، گفت: بازار سرمایه در ۴۵ ماه گذشته و قبل از آن، گام‌های مناسبی در جهت توسعه برداشته که در نتیجه آن، ارزش بازار در ارقامی بالاتر از تولید ناخالص داخلی (GDP) قرار گرفته است.
وی افزود: مجموع شرکت‌های پذیرش شده، ثبت شده و درج شده در تاریخ پنج مرداد ۹۵، ۵۵۴ شرکت بود که امروز این رقم به ۶۲۹ شرکت رسیده است. میانگین تعداد روز‌های تأخیر در انتشار اطلاعات توسط شرکت‌ها از ۱۱ روز در ابتدای سال ۱۳۹۷ به یک روز در پایان سال گذشته کاهش یافت. همچنین طی چهار سال گذشته شاخص ارائه به موقع اطلاعات از ۴۳ درصد به ۹۱ درصد رسید. شاخص ممانعت از ارائه اطلاعات نیز از ۳۴ درصد به دو درصد رسید.
رئیس‌سابق سازمان بورس ادامه داد: در بعد ابزار‌های مالی هم در حال حاضر، بورس ایران کامل‌ترین جعبه ابزار مالی اسلامی را در جهان دارا است و امروزه سرمایه‌گذاران از ابزار‌هایی همچون صکوک استصناع، اوراق منفعت، اوراق رهنی، خرید دین، مرابحه و... استفاده می‌کنند.