گزارش‌گیری و دستورات اقتصادی-کرونایی رئیس‌جمهوری

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در پایان هفته گذشته در تماس با برخی وزرا، معاونان و مسئولان اقتصادی، ضمن گرفتن گزارشی از عملکرد آن‌ها، دستوراتی را درباره کنترل شرایط ناشی از بحران شیوع ویروس کرونا صادر کرد.
رئیس‌جمهوری درگفت وگو با رئیس کل بانک مرکزی ضمن دریافت گزارشی از روند درخواست وام از صندوق بین‌المللی پول، بار دیگر با رد هرگونه تبعیض بین ایران و دیگر کشورها، تصریح کرد: صندوق بین‌المللی پول در این شرایط سخت باید بدون تاثیرپذیری از شیطنت‌های دشمنان ملت ایران، به وظیفه خود نسبت به تعهدات بین‌المللی عمل کند. عبدالناصر همتی نیز در این گفت‌وگو اقدامات انجام گرفته را تشریح و اعلام کرد: درخواست، در مرحله طرح در هیئت اجرایی صندوق است و ما مصمم به پیگیری آن هستیم. وی همچنین در این گفت‌وگو از موفقیت حقوقی ایران در رفع توقیف یک میلیارد و 600 میلیون دلار منابع بانک مرکزی در «کلیر استریم لوکزامبورگ»، گزارش داد.
روحانی همچنین در گفت‌وگو با وزیران نفت و نیرو، ضمن دریافت گزارشی از روند اجرای طرح‌های مرتبط با این دو وزارتخانه تاکید کرد که پروژه‌های زیربنایی در حوزه فعالیت این دو وزارتخانه در شرایط جدید، باید طبق برنامه مورد بهره‌برداری قرار بگیرد. رئیس‌جمهوری همچنین ضمن قدردانی از تلاش بی‌وقفه پرسنل وزارتخانه‌های نفت و نیرو برای تامین نیازهای کشور در حوزه انرژی در روزهای مبارزه با کرونا، اظهار کرد: حفظ سلامت کارکنان فعال در حوزه‌های تولید و خدمت رسانی به مردم، اولویت نخست است و پروتکل‌های بهداشتی باید به دقت در همه بخش‌های این وزارتخانه‌ها رعایت شود.
رئیس‌جمهوری در گفت‌وگویی با فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز دستور داد سریعا طبق مصوبه اخیر دولت، سازوکار عرضه سهام بنگاه‌هایی را که در اختیار دولت، نهادهای عمومی و نیروهای مسلح هستند، در بورس فراهم کند. روحانی در این گفت‌وگو با تاکید بر رفع موانع و تسریع و تسهیل در ترخیص کالاهای مانده در گمرک، دستور داد طبق تاکید جدید دولت، در روند تخلیه کالاها و تجهیزات پزشکی و درمانی که از به بعد وارد کشور می شود، در کمترین زمان ممکن اقدامات لازم را به عمل آورد. رئیس‌جمهوری همچنین تاکید کرد که گزارش اقدامات انجام شده در این حوزه‌ها نیز در اختیار افکار عمومی قرار گیرد.


روحانی در گفت‌وگو با رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور هم با اشاره به برنامه‌های دولت برای کاستن از عوارض اقتصادی ناشی از توقف برخی کسب و کارها در دوران کرونا و تاکید بر این موضوع در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی، بر تسریع در اجرای پیشبرد طرح‌های حمایتی دولت از اقشار آسیب‌پذیر تاکید کرد. روحانی در این گفت‌وگو بر تسریع در اجرای طرح اعتبار یک میلیون تومانی برای هر خانواده یارانه‌بگیر برای ماه اردیبهشت تاکید کرد.
همچنین رئیس‌جمهوری پس از دریافت گزارش‌های جداگانه‌ای از وزیران کشور و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند از روز شنبه و آغاز فعالیت کسب و کارهای کم‌ریسک در همه استان‌ها به جز تهران، تاکید کرد که این طرح باید با نظارت دقیق و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا اجرا شود.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» پیامدهای کناره‌گیری سندرز از رقابت‌های انتخاباتی را بررسی می‌کند محمدعلی وکیلی تاثیر کرونا بر شیوه حکمرانی «ابتکار» جزئیات حداقل حقوق و دستمزد کارگران در سال 99 را بررسی کرد توافق دستمزدی بدون رضایت کارگران رقبا کنار آمدند توافق «اوپک پلاس» بر سر کاهش تولید نفت تصمیمات غیرکارشناسی برای فاصله گذاری اجتماعی در سالن های نمایش واکنش برانگیز شد نسخه ناخوانای وزارت بهداشت برای تئاتر! تداوم بن بست سیاسی در عراق مصطفی الکاظمی به عنوان نخست وزیر جدید معرفی شد گزارش‌گیری و دستورات اقتصادی-کرونایی رئیس‌جمهوری در شرایطی که خبرها حکایت از اجرای دوباره طرح ترافیک در تهران دارد، پیش‌فروش صندلی‌ اتوبوس‌ها آغاز شده است رهبر انقلاب اسلامی در سخنان تلویزیونی به ‌مناسبت خجسته عید نیمه‌ شعبان: برنامه‌های کمک به قشرهای ضعیف هرچه سریع‌تر، بیشتر و بهتر اجرا شود ایران از ایده روسیه برای ایجاد کریدور سبز استقبال می‌کند گزارش‌گیری و دستورات اقتصادی-کرونایی رئیس‌جمهوری با رای اعتماد مجلس و حکم رئیس‌جمهوری خاوازی وزیر جهاد کشاورزی شد