«ابتکار» پیامدهای کناره‌گیری سندرز از رقابت‌های انتخاباتی را بررسی می‌کند

به نام بایدن، به کام ترامپ
محمدرضا ستاری
در حالی که شیوع و گسترش ویروس کرونا در ایالات متحده فضای اقتصادی و سیاسی این کشور را دستخوش تغییرات قابل ملاحظه‌ای کرده و کارشناسان رقابت‌های انتخاباتی را به خصوص برای دونالد ترامپ در این ایام متفاوت‌تر از گذشته پیش‌بینی می‌کنند، بمب خبری از اردوگاه دموکرات‌ها این بار باز هم از سوی برنی سندرز منفجر شد.
سندرز به عنوان یکی از بخت‌های اصلی دموکرات‌ها و نیز از پیشتازان رقابت‌های درون‌حزبی برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری‌ ناگهان روز چهارشنبه گذشته از رقابت‌های انتخاباتی انصراف داد. او طی یک سخنرانی اینترنتی برای طرفداران خود ضمن اعلام اینکه چنین تصمیمی برایش سخت و دردناک بوده، اما واقعیت نشان می‌دهد که ادامه مسیر برای وی جهت پیروزی عملاً ناممکن است. به همین دلیل کارزار انتخاباتی خود را متوقف می‌کند، اما تلاشش برای تحقق عدالت را ادامه خواهد داد.


سندرز همچنین با بیان اینکه علی‏رغم انصرافش از نامزدی انتخابات همچنان در رقابت‌های درون حزبی باقی می‌ماند، گفت که برای شکست ترامپ در کنار جو بایدن خواهد ماند. هرچند چهار سال قبل نیز سندرز به عنوان یکی از بخت‌های اصلی انتخابات ریاست‌جمهوری جای خود را برای رقابت با ترامپ به هیلاری کلینتون داد و همین موضوع به گفته ناظران اشتباه استراتژیکی از سوی دموکرات‌ها برای پیروزی ترامپ عنوان شد، اما او امسال نیز در مواجهه با رقیبان هم‏حزبی خودش با چالش‌های مختلفی روبه‏رو بود.
مخالفت حزب دموکرات‌ با سندرز
از یک سو سندرز که در میان جوانان و جامعه دانشگاهی آمریکا طرفداران زیادی دارد و به عنوان اصلی‌ترین مهره برای شکست ترامپ یاد می‌شود به واسطه مواضع سوسیال دموکرات خود با مخالفت بخشی از جامعه آمریکا مواجه است و از سوی دیگر به گفته ناظران حلقه قدرتمند حزب دموکرا‌ت نیز به واسطه مواضعش از او به عنوان یک تهدید یاد می‌کنند.
در همین راستا سندرز در آغاز رقابت‌های درون حزبی دموکرات‌ها برای معرفی نامزد نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری عملکردی درخشان داشت و توانست در صدر جدول قرار بگیرد، اما این موضوع با شروع سه‏شنبه بزرگ ورق را به نفع مهم‏ترین رقیب او یعنی جو بایدن معاون باراک اوباما تغییر داد. به همین دلیل است که با نتایج به دست آمده سندرز تصمیم به کناره‌گیری از نامزدی خود گرفته و در سخنرانی خود به طرفدارانش نیز یادآور شده که با توجه به نتایج به دست آمده ادامه کار برای پیروزی در انتخابات غیر ممکن است.
این اقدام سندرز بیش از هر چیز موجب خوشحالی جو بایدن و دونالد ترامپ شده است چرا که بایدن به عنوان رقیب درون حزبی سندرز از این اقدام وی استقبال کرده و با انتشار بیانیه‌ای گفته که او با این اقدام نشان داد که شکست ترامپ را به منافع سیاسی خود ترجیح می‌دهد. بایدن همچنین از سندرز برای همکاری در رقابت نهایی با ترامپ نیز دعوت به عمل آورده است.
از سوی دیگر دونالد ترامپ که رقبای خود را معمولاً از نیش و کنایه‌های زبانی بی‏نصیب نمی‌‏گذارد، پیش از این صریحاً عنوان کرده بود که طرفداران سندرز واقعی هستند و یک جریان پشت پرده در حزب دموکرات برای کنار زدن وی از رقابت‌های انتخاباتی وجود دارد. ترامپ همچنین در واکنش به کناره‌گیری سندرز بار دیگر با بیان اینکه حلقه افراد پرنفوذ در حزب دموکرات با نامزدی او مخالف بودند در یک پیام تامل برانگیز توئیتری نوشت: سندرز رفت. تشکر از الیزابت وارن. اگر وارن نبود، برنی در سه‌شنبه بزرگ می‌توانست تقریبا در همه ایالت‌ها پیروز شود! اوضاع آنگونه که دموکرات‌ها و کمیته ملی دموکرات‌ها می‌خواست به ‌پایان رسید. مثل شکست مفتضحانه هیلاری شیاد. طرفداران برنی باید به حزب جمهوری‌خواه بپیوندند.
مسیر هموار ترامپ برای پیروزی
حاشیه‌ها درمورد رقابت میان سندرز و کلینتون در سال 2016 نیز به میزان امسال بالا بود. جایی که بعدها نتایج تحقیقات نشان داد که حزب دموکرات که باید قاعدتاً در رقابت‌های درون‏حزبی بی‏طرف باشد، به طور تام و تمام از کلینتون حمایت کرد. در این راستا شروع رقابت‌های درون‏حزبی دموکرات‌ها برای معرفی نامزد نهایی حزب نیز بار دیگر نشان دهنده مخالفت دموکرات‌ها با پیروزی سندرز بود. جریان رسانه‌‌ای در حزب دموکرات نشان می‌دهد که این جریان در همراهی با حزب جمهوری‌خواه، همواره سعی در القای سوسیالیست و حتی کمونیست بودن سندرز داشته است. در این میان همچنین دستکاری در نتایج انتخابات و مهندسی آن نیز در جریان رقابت‌های درون‏حزبی از چشم ناظران دور نماند. جایی که نخستین ایستگاه انتخابات دموکرا‌ت‌ها در ایالت آیووا تبدیل به یک رسوایی سیاسی شد. نتایج این انتخابات به بهانه نقص نرم‌افزاری دو روز دیرتر اعلام شد و در‏نهایت پیروز اولین انتخابات درون‏حزبی پیت بودججی بود که خودش از حامیان شرکت طراحی کننده نرم افزار انتخابات به شمار می‌رفت.
در ادامه کارزار درون‏حزبی دموکرات‌ها و همزمان با پیروزی و پیشتازی سندرز ناگهان کناره‌گیری نامزدهای مطرح حزب دموکرات مانند الیزاب وارن، مایکل بلومبرگ و پیت بودجج به نفع بایدن بارزترین وجه مهندسی انتخابات علیه سندرز بود که باعث شد بایدن با تمامی حواشی پیرامون او به عنوان نامزد اصلی رقابت با ترامپ در آبان ماه امسال در میدان باقی بماند. این در حالی است که به گفته کارشناسان حتی حزب دموکرات نیز می‌داند که دوگانه بایدن-ترامپ مانند کلینتون-ترامپ، نهایتا به نفع این حزب نخواهد بود و تنها یک ساختارشکن مانند سندرز می‌تواند از پس یک پوپولیست مانند ترامپ بر‏آید. با این حال هسته مرکزی قدرتمند این حزب تمام تلاش خود را به کار بسته تا از انتخاب سندرز به عنوان نامزد اصلی این حزب جلوگیری کند، تلاشی که به احتمال زیاد در‏نهایت منجر به انتخاب مجدد دونالد ترامپ به عنوان رئیس ایالات متحده آمریکا خواهد شد.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» پیامدهای کناره‌گیری سندرز از رقابت‌های انتخاباتی را بررسی می‌کند محمدعلی وکیلی تاثیر کرونا بر شیوه حکمرانی «ابتکار» جزئیات حداقل حقوق و دستمزد کارگران در سال 99 را بررسی کرد توافق دستمزدی بدون رضایت کارگران رقبا کنار آمدند توافق «اوپک پلاس» بر سر کاهش تولید نفت تصمیمات غیرکارشناسی برای فاصله گذاری اجتماعی در سالن های نمایش واکنش برانگیز شد نسخه ناخوانای وزارت بهداشت برای تئاتر! تداوم بن بست سیاسی در عراق مصطفی الکاظمی به عنوان نخست وزیر جدید معرفی شد گزارش‌گیری و دستورات اقتصادی-کرونایی رئیس‌جمهوری در شرایطی که خبرها حکایت از اجرای دوباره طرح ترافیک در تهران دارد، پیش‌فروش صندلی‌ اتوبوس‌ها آغاز شده است رهبر انقلاب اسلامی در سخنان تلویزیونی به ‌مناسبت خجسته عید نیمه‌ شعبان: برنامه‌های کمک به قشرهای ضعیف هرچه سریع‌تر، بیشتر و بهتر اجرا شود ایران از ایده روسیه برای ایجاد کریدور سبز استقبال می‌کند گزارش‌گیری و دستورات اقتصادی-کرونایی رئیس‌جمهوری با رای اعتماد مجلس و حکم رئیس‌جمهوری خاوازی وزیر جهاد کشاورزی شد