شکست سوسیالیسم در غرب

علی بیگدلی‪-‬ در اروپا برای اولین بار در فرانسه سال 1936 بنیان حکومت سوسیالیستی، بعد از جنگ جهانی اول پی ریزی شد این انتخاب در آن زمان با موفقیت‌های بالایی روبه رو شد و نشان داد که سوسیالیسم در شرایط بحرانی مانند جنگ موفق تر از لیبرالیسم است.
اما اساسا در آمریکا جمهوریخواهان با تفکرات نئولیبرالیستی عجین شده‌اند از سویی آمریکایی‌ها نگران آن گذشته شان در جنگ جهانی دوم هستند که تفکر کمونیستی به وجود امد که امریکا را با بحران عمیقی روبه رو کرد. با توجه به اینکه اعضای حزب جمهوری خواه همه شان سرمایه داران عمده در بیمه و حمل و نقل و.. هستند از تفکر سوسیالیستی نگرانند.
هم اکنون برنی سندرز با تفکرات سوسیالیستی به سود جو بایدن در رقابت‌های درون حزبی دموکرات‌ها کنار کشید، دلیلش هم همین ترس مردم آمریکا از سوسیالیسم بود. هم اکنون برنی سندرز با تفکرات سوسیالیستی به سود جو بایدن در رقابت‌های درون حزبی دموکرات‌ها کنار کشید، دلیلش هم همین ترس مردم آمریکا از سوسیالیسم بود. او می‌دانست که نمی‌تواند خیلی موفق شود، اگرچه تا حدی توانست آرایش را جمع آوری کند. اما خودش هم به این نتیجه رسیده بود که مانند دوره قبلی ورقابت با هیلاری کلینتون نمی‌تواند موفق شود اما او دراین دوره یک هیجان اجتماعی به وجود آورد که این موضوع خیلی موفقیت آمیز بود و توانست گروه‌های جوان و بعضی دانش آموزان و کارگران را تهییج کند و این تهییج کاملا به نغع بایدن تمام شد همان طور که دیدیم سندرز رسما هم اعلام کرد طرفداران من به بایدن رای بدهند.
اما به طور کلی یکی از دلایل موفقیت تفکرات نئو محافظه کارانه یا نئولیبرالیستی این است که جنبش چپ در غرب به طور کلی موفق نبود، موفق نبودن جنبش چپ و از طرف دیگر شکست روسیه در سال 1991 که منجربه فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی شد به اروپایی‌ها نشان داد که چپ خیلی موفق نیست و نئولیبرالیسم در شرایط مطلو ب و نرمال اجتماعی اقتصادی می‌تواند خیلی موفق باشد همانطور که قبل از جنگ جهانی اول خیلی موفق بود اما در فاصله میان دوجنگ که بیست و یک سال طول کشید نئولیبرالیسم ناکام بود و سوسیالیسم موفق. اما دوباره وضعیت متفاوت شد. ناکامی سوسیالیسم که در اتحادیه اروپا از فرانسه اغاز شد و همچنان ادامه دارد یکی از مهمترین دلایل پیشرفت نئولیبرالیست و نئو محافظه کاران است .