گورهای جمعی تلفات کرونا در نیویورک /مردم آمریکا قربانی ناکارآمدی سیستم پر ادعا

شیوع کرونا همچنان در جهان ادامه دارد و بر اساس جدیدترین گزارش‌ها در 24 ساعت گذشته شمار مبتلایان از یک میلیون و 614 هزار و 882 نفر گذشته و متاسفانه آمار فوتی‌ها نیز به 96 هزار و 791 نفر رسیده است. طی این مدت 362 هزار و 538 نفر نیز از این بیماری بهبود یافته‌اند. بر اساس گزارش‌ها، آمریکا همچنان با 468 هزار و 895 نفر مبتلا و 16 هزار و 697 نفر فوتی رتبه اول جهانی را به خود اختصاص داده است. در آمریکا نیز شهر نیویورک با بیش از 161 هزار و 504 مبتلا و 7 هزار و 67 فوتی، به کانون اصلی شیوع ویروس در این کشور تبدیل شده است. تعداد مبتلایان به کرونا در شهر نیویورک به تنهایی از بسیاری از کشورهای جهان جلو زده است. دیروز همچنین تصاویری در رسانه‌ها منتشر شد که نشان می‌داد مسئولان نیویورک رسما دفن اجساد قربانیان کرونا را در گورهای دسته جمعی آغاز کرده‌اند. این گورها در پارک‌های شهر ایجاد شده‌اند. بر اساس گزارش بی‌بی سی، این تصاویر از منطقه «هارت آیلند» گرفته شده که از ۱۵۰ سال قبل برای دفن اجساد بی‌نام و نشان یا اجسادی بوده که خانواده‌های آنها استطاعت مالی نداشته‌اند. دلیل این اقدام مسئولان شهر نیویورک، این است که سردخانه‌ها ظرفیت پذیرش اجساد بیشتر را ندارند. همزمان کرونا شمار بیکاران را نیز به شدت بالا برده است. آمارهای وزارت کار آمریکا که روز پنجشنبه منتشر شده حاکی است بیش از 6.6 میلیون آمریکایی در هفته نخست آوریل(فروردین) درخواست دریافت بیمه بیکاری داشته‌اند که این مسئله به خاطر شیوع ویروس کرونا و تبعات منفی آن بر اقتصاد بوده است. بر اساس این گزارش، نزدیک به 17 میلیون آمریکایی طی سه هفته اخیر و در پی شیوع گسترده کرونا در این کشور شغل خود را از دست داده‌اند.موسسه رتبه بندی اس‌اند پی گلوبال نیز پیش‌بینی کرده است نرخ بیکاری آمریکا به 15 درصد افزایش خواهد یافت.دیروز شبکه خبری سی ان ان نیز گزارش داد که در یک ماه گذشته نزدیک به یک سوم از کسانی که ملک اجاره‌ای دارند، اجاره‌بها را پرداخت نکرده‌اند. اوضاع وخیم اقتصادی آمریکا به دنبال شیوع گسترده کرونا در این کشور ترامپ را مجبور کرده است تا به هر قیمتی به دنبال ازسرگیری فعالیت اقتصادی آمریکا باشد.
رکود شدید اقتصاد جهانی
صندق بین‌المللی پول نیز در مورد تبعات سنگین کرونا بر اقتصاد جهانی هشدار داد. این صندوق اعلام کرد که اقتصاد جهان در سال جاری میلادی عمیق‌ترین رکود در ۸۰ سال گذشته را تجربه می‌کند و در این میان اقتصادهای نوظهور، کشورهای کم درآمد آفریقا، آمریکای لاتین و آسیا در معرض خطر بالاتری قرار دارند. «کریستالینا گئورگیوا»، رئیس‌صندوق بین‌المللی پول، روز پنج‌شنبه ضمن توضیح چشم‌انداز اقتصادی متصور این نهاد مالی بین‌المللی گفت: «با توجه به اینکه نیمی از 189 کشور عضو صندوق متقاضی دریافت کمک‌های مالی هستند، هیئت مدیره تصمیم گرفته که سقف منابع اختصاص یافته به کمک‌های اضطراری را از 50 به 100 میلیارد دلار افزایش دهد». صحبت‌های رئیس‌صندوق بین‌المللی پول درباره اعطای وام به کشورهای آسیب دیده از کرونا در حالی است که این نهاد تحت فشارهای خصمانه آمریکا تاکنون حاضر به اعطای وام به ایران نشده است.  نیویورک تایمز نیز در گزارشی نوشت: کشورهای در حال توسعه در آمریکای لاتین و آفریقا نمی‌توانند به تجهیزات پزشکی مورد نیاز جهت آزمایش‌گیری و مقابله با ویروس کرونا دست پیدا کنند چرا که آمریکا و اروپا این تجهیزات را پیش‌خرید کرده‌اند.بر اساس این گزارش، تولیدکنندگان به دانشمندان در آفریقا و آمریکای لاتین گفته‌اند سفارش آنها برای دریافت کیت‌های آزمایش در عرض چند ماه آماده نخواهد شد به‌خاطر اینکه زنجیره تأمین با مشکل مواجه شده و هرآنچه را تولید می‌کنند به اروپا و یا آمریکا می‌رود. رویترز نیز گزارش داد وزرای دارایی اتحادیه اروپا با طرح نجات نیم تریلیون یورویی به منظور حمایت از اقتصادهای تاثیر گرفته از کروناویروس در کشورهایشان موافقت کردند.
واکنش بهداشت جهانی به انتقادهای ترامپ


سازمان بهداشت جهانی اتهامات «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا را رد و تهدیدات وی را نابجا توصیف کردند. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، «بروس آیلوارد» مشاور ارشد دبیرکل سازمان بهداشت جهانی، از روابط این نهاد و چین دفاع کرد و گفت، به‌دلیل شروع گسترش این بیماری از شهر «ووهان»، همکاری با مقامات این کشور مهم و ضروری است. ترامپ هفته گذشته سازمان جهانی بهداشت را به جانبداری از چین متهم کرد و عملکرد این نهاد بین‌المللی در مواجهه با ویروس کرونا را به باد انتقاد گرفت.