گزارش پاستور به بهارستان درباره کرونا

جلسه چهارساعته دیروز مجلس با همه جلسات علنی قبل از آن متفاوت بود؛ از استفاده نمایندگان از ماسک و دستکش تا فاصله‌گذاری بین صندلی‌های آنها و حتی نوع رای‌گیری.جلسه ای که دولتی ها آمدند تا درباره کرونا به مجلسی ها گزارش بدهند.
به گزارش ایسنا، اولین جلسه علنی مجلس در سال ۹۹ ساعت ۹ و ۱۸ دقیقه صبح دیروز(سه‌شنبه) برگزار شد؛ جلسه‌ای در غیاب علی لاریجانی که به علت ابتلا به کرونا در قرنطینه خانگی است و به ریاست مسعود پزشکیان نایب رئیس اول مجلس. آخرین جلسه علنی مجلس ۴۳ روز پیش بود که پس از آن جلسات به علت پیشگیری از شیوع کرونا تعطیل شده بود.
این جلسه در حالی آغاز شد که قرار بود وزرای بهداشت، کشور و رئیس سازمان برنامه و بودجه گزارشی از وضعیت مقابله با کرونا به نمایندگان ارائه کنند اما این سه عضو دولت در ابتدای جلسه مجلس حضور نداشتند. همین موضوع عصبانیت و انتقاد شدید نایب رئیس اول مجلس را به دنبال داشت. پزشکیان گفت که دولت موضوع را جدی نگرفته زیرا وزرا قرار بود ساعت ۹ در جلسه حضور داشته باشند.
بر همین اساس جلسه مجلس با صحبت‌های برخی روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس ادامه پیدا کرد. حدود ساعت ۱۰ نمکی وزیر بهداشت در جلسه حضور پیدا کرد و گزارش خود را به نمایندگان ارائه کرد. او در مورد تاخیرش برای حضور در جلسه گفت که هر روز بعد از نماز صبح تا حدود ساعت یک یا دو بامداد جلساتی دارد و تصورش این بوده که رحمانی فضلی و نوبخت پیش از او در مجلس حضور می‌یابند.


در ادامه نوبخت و رحمانی فضلی هم در جلسه علنی مجلس حضور پیدا کردند و گزارش‌های خود را ارائه دادند.همچنین ۵ نماینده به قید قرعه به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.
تصاویر منتشره از صحن علنی مجلس نشان داد که اگرچه با تعبیه صندلی‌هایی فواصلی بین محل نشستن نمایندگان پیش‌بینی شده و بسیاری از نمایندگان هم مجهز به ماسک و دستکش هستند اما برخی نمایندگان با اجتماع در محل صندلی وزرای کشور، بهداشت و سازمان برنامه و بودجه فاصله لازم را رعایت نکردند. رئیس جلسه چندین بار رعایت فاصله را به نمایندگان تذکر داد و خطاب به نمایندگان گفت: ظاهرا از جلسه بعد باید تدابیر دیگری بیندیشیم.
در این جلسه پس از ارائه گزارش مسوولان و نقطه نظرات نمایندگان درباره مقابله با کرونا، دو طرح سه فوریتی نیز در دستور کار قرار گرفت.
طرح سه فوریتی تعطیلی یک ماهه مجلس با امضای بیش از ۸۰ نماینده در دستورکار قرار گرفت اما با اخطار علی ادیانی نماینده قائمشهر و سوادکوه مبنی بر مغایرت با اصولی از قانون اساسی و پذیرش آن از سوی رئیس جلسه و رای مثبت نمایندگان به وارد بودن اخطار، این طرح از دستور کار خارج شد.
طرح سه فوریتی اصلاح آیین نامه برای برگزاری جلسات به صورت تلفیقی حضوری و مجازی هم در دستور کار مجلس قرار گرفت اما نمایندگان نه به سه فوریت و نه دو فوریت آن رای ندادند و با توجه به اینکه تنها ۴۰ روز تا پایان کار مجلس باقیست بررسی عادی آن نیز امکان‌پذیر نیست و بر همین اساس احتمالا این طرح هم از دستورکار مجلس خارج خواهد شد.
اما رای‌گیری‌ها در جلسه مجلس با رای‌گیری‌های مشابه پیش از شیوع کرونا متفاوت بود؛ یعنی به جای رای‌گیری الکترونیکی، به صورت قیام و قعودی بود تا احتمالا نمایندگان برای اعلام رای از اثر انگشت استفاده نکنند.
حضور خبرنگاران هم در جلسه مجلس به صورت حداقلی بود و تنها خبرنگاران صداوسیما در این جلسه حضور پیدا کردند.
جلسه مجلس که قرار بود از ساعت ۹ تا ۱۲ ادامه داشته باشد به جهت اصرار طراحان دو طرح سه فوریتی برای مطرح کردن آنها، تا حدود ساعت ۱۳ ادامه داشت.
در مرحله مدیریت بهینه کرونا هستیم نه مرحله مهار و کنترل آن
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون در مرحله مدیریت بهینه بیماری هستیم. در روزهای آینده در برخی استان‌ها به مهار و کنترل می‌رسیم و امیدواریم تا پایان اردیبهشت بتوانیم به نقطه مهمتری دست پیدا کنیم.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بررسی وضعیت بیماری کرونا اظهار کرد: مستحضر هستید که اولین گزارش‌ها از این بیماری از شهر ووهان چین دریافت شد بلافاصله بعد از اخذ گزارش همکاران خود را فرا خواندم و برنامه‌هایی  ترتیب دادم. برای ما کاملا مشخص بود که ویروس کرونا ویروسی جدید با رفتاری متفاوت است و ما را گرفتار خواهد کرد.
نمکی ادامه داد: اولین مورد ویروس کرونا در سال ۲۰۰۳ تحت عنوان ویروس سارس کشور چین را گرفتار کرد که آن هم از طریق خفاش منتقل شد. در سال ۲۰۱۲ کرونای جدیدی در منطقه خاورمیانه به عنوان مرس بروز کرد و اولین مرگ را در شهر جده داشتیم که از شتری منتقل شده بود که از طریق یک خفاش گزیده شده بود.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه صحبت‌های خود گفت: کرونای جدید رفتاری متفاوت داشت و در شهر ووهان چین قتل عامی انجام شد و به برخی شهرهای دیگر این کشور سرایت کرد. در همان روزهای ابتدایی جلساتی تشکیل دادیم و برای پروازهای مستقیم تصمیم گرفتیم. به همه دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز مواردی را ابلاغ کردیم. از اوایل بهمن‌ماه دانشگاه‌هایمان را برای آزمایشگاه آماده کردیم پس از این‌که ویروس کرونا به ایران آمد سازمان بهداشت جهانی تعدادی کیت تشخیص در اختیار ما قرار داد اما در همان روزهای اول با انستیتوپاستور و خانم دکتر مختاری کیت تشخیص بیماری کرونا را طراحی کردیم.
وزیر بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به بیماری‌هایی که همزمان با کرونا در کشور فراگیر شده بود، اظهار کرد: ما پیک پاییزه آنفلوآنزای اچ ۱ و ان ۱ داشتیم و منتظر پیک زمستانه آنفلوآنزا هم بودیم. هشت مورد آنفلوآنزا نوع بی تشخیص داده شد. در ۲۹ بهمن‌ماه دو مورد بیماری کرونا به ما گزارش شد و گفتند که شهر قم علائمی به شکل کروناویروس دارد. من به همکاران گفتم که این گزارش با گزارش‌های قبلی‌مان متفاوت است باید به این گزارش‌ها شک کرد زیرا علائم کروناویروس را دارد.
نمکی ادامه داد: تست کرونای آن دو طرف را گرفتیم صبح روز ۳۰ بهمن‌ماه تست آنها مثبت شد. قبل از آن موارد زیادی را آزمایش کرده بودیم و جواب تست‌ها منفی بود. روز چهارشنبه ۳۰ بهمن‌ماه به دولتی‌ها گفتم دو مورد ویروس کرونا در قم داشتیم صبح با خانم دکتر مختاری تماس گرفتم و آنها به من گفتند که از سه آزمایش‌های اولیه مثبت شده و دو آزمایش دیگر باید ترتیب دهیم که ببینیم کروناویروس در آنها مثبت است یا خیر. بعضی دوستان توصیه داشتند که اعلام ویروس کرونا قبل از انتخابات درست نیست ولی همواره اعتقاد داشتم که بهترین کار صداقت و راستگویی با مردم است.
نمکی ادامه داد: باید در یک جلسه غیر علنی به طور مفصل به شما نمایندگان، مسائل را توضیح بدهم. ۲۳ تیم اپیدمیولوژیست ما در حال کار کردن هستند که بفهمند اولین منشاء بیماری در کجا بود. همواره گفته ام که آنچه در گیلان و قم اتفاق افتاد دو مقوله کاملا متفاوت است. ان‌شاءالله توفیق داشته باشم که در یک جلسه غیر علنی این مساله را باز کنم. البته ضرورت غیر علنی بودن جلسه به این معنا نیست که ما با مردم بیگانه‌ایم.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این که « امروز روز ریشه یابی نیست بلکه روز مبارزه با ویروس است» گفت: این که منشاء ویروس کجا بود و از کجا به کجا سرایت کرد بحث ما نیست. امروز تمام سرزمین ما گرفتار ویروس کرونا شده است و ما باید با یک همکاری ملی این ویروس را ریشه کن کنیم. در همان بهمن ماه در ۳۶ مبداء ورودی کشور کنترل و تب سنجی گذاشتیم. خروج ماسک را از کشور در اوایل بهمن ماه ممنوع کردیم. و در همان روزهای اول تخت‌های بیمارستانی خود را آماده کردیم.
دولت در حساس‌ترین مرحله‌ی مدیریت منابع خود است
رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به تاثیر کرونا بر کاهش درآمدهای دولت گفت: دولت در یکی از حساس‌ترین مراحل مدیریتی خود است و وظیفه خود می‌داند که هنر مدیریت خود را روی منابع و مصارف پیاده کند.
محمدباقر نوبخت با اشاره به آثار مالی و اقتصادی کرونا در کشور یادآور شد: این آثار یکی بر دولت و دیگری بر مردم و جامعه بوده است. در خصوص دولت باید عرض کنم کرونا تا الان روی منابع دولت اثرگذار بوده است. با توجه به این‌که یکی از مولفه‌های تامین منابع در بودجه سال جاری فروش نفت و فرآورده‌ها بوده و با عنایت به کاهش تقاضای جهانی و افت قیمت نفت می‌توان گفت در این زمینه به شدت بر منابع ریالی و سهم نفت اثر منفی داشته است.
وی ادامه داد: مولفه بعدی مالیات است؛ با توجه به شرایط رکودی و تصمیمی که دولت برای هماهنگی با بنگاه‌های تولیدی، مشاغل و کسب‌وکارهای خرد داشته، یک امحال سه ماهه صورت گرفت لذا ما از نظر درآمدی از محل مالیاتی با عدم تحقق مواجه شدیم و در این میان مخارج غیرقابل اجتنابی هم وجود دارد.
معاون رئیس جمهور یادآور شد: در واقع این بحران نه تنها بر خزانه ما اثرگذار بوده بلکه در بخش دیگری از منابع که در قانون بودجه پیش‌بینی شده تاثیرگذار بوده است؛ ضمن این‌که باید تعهداتی مثل پرداخت یارانه ۴۵ هزار تومانی، بیش از ۳۱ هزار میلیارد تومان حمایت معیشتی، ۱۲.۵ هزار میلیارد تومان خرید تضمینی گندم، ۵۱۰۰ میلیارد تومان طرح تحول سلامت و ۱۵ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان سهمی که باید به نهادهای حمایتی داده شود نیز محقق شود. فردا ۲۰ فروردین‌ماه باید ۴۴۰۰ میلیارد تومان برای یارانه‌ها پرداخت شود؛ ما یک پرداخت نیز در دهم فروردین‌ماه داشتیم ضمن این‌که مصرف بنزین از بیش از ۹۰ میلیون لیتر به ۴۲ میلیون لیتر در روز رسیده و آنچه از محل صرفه‌جویی بنزین می‌شد عرضه کرد با توجه به کاهش تقاضا در کشورهای همسایه مشکلات خود را دارد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه خاطر نشان کرد: دولت در یکی از حساس‌ترین مراحل مدیریت منابع خود است تا به حال در خاطر ندارید که پرداخت حقوق‌ها به تاخیر بیفتد یا یارانه‌ها با تاخیر مواجه شود. وظیفه دولت این است که هنر مدیریت خود را روی مدیریت منابع و مصارف بگذارد و طرح‌های عمرانی را هم تا جایی که می‌شود
 آماده کند.
نوبخت با اشاره به ضرورت حمایت‌های بهداشتی، درمانی و همچنین حمایت از کسب‌وکار مردم، اظهار کرد: ما در حوزه سلامت تلاش کردیم اعتبارات بخش سلامت را پرداخت کنیم. به خصوص که بیمه سلامت اگر تخصیص را دریافت کند می‌تواند کارانه کادر بیمارستان را پرداخت کند؛ لذا پرداخت ۱۰۰ درصد اعتبارات بیمه سلامت سیاست دولت است و امروز یا فردا ۱۰۰ درصد اعتبار حوزه ردیف‌های حوزه بهداشت و درمان تسویه می‌شود. از این جهت تا الان ۳۵۶۰ میلیارد تومان ویژه تقویت ستاد ملی، ستاد تهران بزرگ و استان‌ها به عنوان تنخواه اختصاص پیدا کرده همچنین ۶۰۰ میلیارد تومان دیگر برای برخی دانشگاه‌ها که نیاز به تنخواه دارد در نظر گرفتیم و ۱۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای تجهیزات بیمارستان‌ها جهت مقابله با کرونا، دارو، البسه، پوشاک ویژه کادر درمان، کیت‌های آزمایشگاهی و جبران کمبود درآمدهای اختصاصی دانشگاه‌ها در ماه‌های آینده اختصاص می‌یابد.
روند کرونا در خیلی از استان‌ها کاهشی شده است
وزیر کشور با بیان این که وزارت بهداشت در آمادگی لازم شناخت مناسب و تامین امکانات و تجهیزات است گفت که روند کرونا در خیلی از استان‌ها کاهشی شده است.
عبدالرضا رحمانی فضلی برای بررسی وضعیت کشور با شیوع کرونا ضمن تبریک عید شعبان و سال نو گفت: وزارت کشور با توجه به جایگاهش در ساختار اداری استانداری و فرمانداری شهرداری و بخشداری‌ها هماهنگی و پیگیری‌ها در سطح استان‌ها انجام داد. از همان روز اول که آقای نمکی در ۳۰ بهمن اولین گزارش را درباره کرونا ارائه کرد، وزارت کشور در یک اسفند ستاد مقابله با کرونا را با توجه به جایگاه سازمان مدیریت بحران تشکیل داد و دستور العمل‌های لازم ابلاغ شد برای رئیس جمهور هم گزارشاتی تهیه شد.
وزیر کشور ادامه داد: در اوایل امکانات و تجهیزات و شرایط بستری شدن در بیمارستان‌ها و مشکلات احتمالی تخت‌های بیمارستانی دغدغه و نگرانی برای پزشکان و پرستاران ایجاد کرده بود اما اکنون وزارت بهداشت در آمادگی لازم و شناخت مناسب و تامین مقدمات و تجهیزات کامل است. این موضوعات با هماهنگی تمامی دستگاه‌های اجرایی رخ داده است آگاهی مردم هم افزایش پیدا  کرد و آنها توانستند با خود کنترلی و مدیریت به ما کمک کنند.
رحمانی افضلی افزود: در روزهای اول اقدامات زیادی در طرح کاهش فاصله اجتماعی از جمله تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و مراکز تجمع صورت گرفت در مرحله دوم که از ۷ فروردین شروع شد. این طرح با شدت بیشتری  دنبال شد هماهنگی‌های خوبی بین مردم، مسوولان و دستگاه‌های اجرایی وجود داشت ۱۰ روز از این طرح می‌گذرد و شرایط خیلی مناسب‌تر است لازم است از نیروی انتظامی، بسیج، سپاه، وزارت بهداشت، فرمانداران، استانداران و شهرداران تشکر کنم.
وی یادآور شد: وزارت کشور و استانداری‌ها علاوه بر موضوعات مربوط به بحث کرونا مسدئولیت‌های دیگری داشتند از جمله موضوع مواجه با سیل اخیر  یا بحث مرزها که وزارت کشور اقداماتش را 
انجام داد.
وی خاطر نشان کرد: با اجرای طرح جدید فاصله گذاری هوشمند اصناف را به سه دسته ریسک پایین، متوسط و بالا تقسیم کردیم از ۲۳ فروردین اصناف با ریسک پایین به جز تهران شروع به کار کردند پروتکل‌های لازم را به استانداران و فرمانداران دادیم تا نظارت دقیق داشته باشند این طرح برای تهران از  از ۳۰ فروردین خواهد بود. در سایر حوزه‌ها یعنی برگزاری تجمعات و تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها هم تا ۳۰ فروردین تمدید شد برای بعد از آن مجددا تصمیم گیری
 می‌کنیم.
به گفته رحمانی فضلی، هماهنگ  کردن مردم،  افزایش سطح اطلاعات، آگاهی، اقناع سازی و هماهنگی دستگاه‌های اجرایی در سراسر کشور از جمله اقداماتی است که برای آن تلاش‌های را صورت گرفت.