مجلس حداقلی بعد از 43 روز تعطیلی

روز گذشته نخستین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی بعد از 43روز برگزار شد. مجلس جزو نخستین نهادهای کشور بود که در همان روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا تعطیل شد. ابتلای چند تن از نمایندگان مجلس به ویروس کرونا موجب شد نمایندگان به یک تعطیلی اجباری بروند، اما روز گذشته سرانجام نمایندگان بعد از گذشت بیش از 40روز درحالی که ماسک بر صورت زده و دستکش در دست داشتند، به صحن علنی بازگشتند، هرچند حضور نمایندگان درجلسه دیروز مجلس به لحاظ تعداد حضوری حداقلی بود.
البته این جلسه در غیاب علی لاریجانی برگزار شد؛ چراکه او نیز به دلیل ابتلا به بیماری کرونا در قرنطینه خانگی به سر می‌برد. جلسه درحالی آغاز شد که قرار بود وزرای بهداشت، کشور و رئیس سازمان برنامه و بودجه گزارشی از وضع مقابله با کرونا به نمایندگان ارایه کنند اما این سه عضو دولت در ابتدای جلسه مجلس حضور نداشتند. همین موضوع عصبانیت و انتقاد شدید نایب‌رئیس اول مجلس را به دنبال داشت. پزشکیان گفت که دولت موضوع را جدی نگرفته، زیرا وزرا قرار بود ساعت ۹ در جلسه حضور داشته باشند.
بر همین اساس جلسه مجلس با صحبت‌های برخی روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس ادامه پیدا کرد. حدود ساعت ۱۰ نمکی، وزیر بهداشت در جلسه حضور پیدا کرد و گزارش خود را به نمایندگان ارایه داد. او در مورد تأخیرش برای حضور در جلسه گفت که هر روز تا حدود ساعت یک یا دو بامداد جلساتی دارد و تصورش این بوده که رحمانی‌فضلی و نوبخت پیش از او در مجلس حضور می‌یابند. در ادامه نوبخت و رحمانی‌فضلی هم در جلسه علنی مجلس حضور پیدا کردند و گزارش‌های خود را ارایه دادند.
تصاویر منتشره از صحن علنی مجلس نشان داد که اگرچه با تعبیه صندلی‌هایی فواصلی بین محل نشستن نمایندگان پیش‌بینی شده و بسیاری از نمایندگان هم مجهز به ماسک و دستکش هستند اما برخی نمایندگان با اجتماع در محل صندلی وزرای کشور، بهداشت و سازمان برنامه و بودجه فاصله لازم را رعایت نکردند. رئیس جلسه چندین‌بار رعایت فاصله را به نمایندگان تذکر داد و خطاب به آنها گفت: «ظاهرا از فردا باید تدابیر دیگری بیندیشیم.»


در این جلسه پس از ارایه گزارش مسئولان و نقطه‌نظرات نمایندگان درباره مقابله با کرونا، دو طرح سه فوریتی نیز در دستور کار قرار گرفت. طرح سه فوریتی تعطیلی یک‌ماهه مجلس با امضای بیش از ۸۰ نماینده در دستورکار قرار گرفت اما با اخطار علی ادیانی، نماینده قائمشهر و سوادکوه مبنی بر مغایرت با اصولی از قانون اساسی و پذیرش آن از سوی رئیس جلسه و رأی مثبت نمایندگان به واردبودن اخطار، این طرح از دستور کار خارج شد.
طرح سه فوریتی اصلاح آیین‌نامه برای برگزاری جلسات به صورت تلفیقی حضوری و مجازی هم در دستور کار مجلس قرار گرفت اما نمایندگان نه به سه فوریت و نه دو فوریت آن رأی ندادند و با توجه به اینکه تنها ۴۰روز تا پایان کار مجلس باقی است، بررسی عادی آن نیز امکان‌پذیر نیست و بر همین اساس، احتمالا این طرح هم از دستورکار مجلس خارج خواهد شد.
اما رأی‌گیری‌ها در جلسه دیروز مجلس با رأی‌گیری‌های مشابه پیش از شیوع کرونا متفاوت بود؛ یعنی به جای رأی‌گیری الکترونیکی، به صورت قیام و قعودی بود تا احتمالا نمایندگان برای اعلام رأی از اثر انگشت استفاده نکنند. وزیر بهداشت: شاید تا پایان اردیبهشت کرونا را مهار کنیم
به نظر می‌رسد جلسه دیروز مجلس صرفا به این دلیل برگزار شده بود که نمایندگان به صورت نمادین هم که شده، درجریان اقداماتی که برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا انجام شده، قرار بگیرند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در صحن علنی مجلس گفت: «اکنون درمرحله مدیریت بهینه بیماری هستیم. در روزهای آینده در برخی استان‌ها به مهار و کنترل می‌رسیم و امیدواریم تا پایان اردیبهشت بتوانیم به نقطه مهم‌تری دست پیدا کنیم.» نمکی ادامه داد: «باید در یک جلسه غیرعلنی به‌طور مفصل به شما نمایندگان، مسائل را توضیح بدهم. ۲۳ تیم اپیدمیولوژیست ما درحال کارکردن هستند که بفهمند اولین منشأ بیماری در کجا بود. همواره گفته‌ام آنچه در گیلان و قم اتفاق افتاد، دو مقوله کاملا متفاوت است. ان‌شاءالله توفیق داشته باشم که در یک جلسه غیرعلنی این مسأله را باز کنم. البته ضرورت غیرعلنی‌بودن جلسه به این معنا نیست که ما با مردم بیگانه‌ایم.»
وزیر بهداشت و درمان، وضع کشور را مدیریت بیماری عنوان کرد و گفت: «هنوز به مرحله مهار و کنترل نرسیده‌ایم، بعضی دچار توهم نشوند. ما در مرحله مدیریت بیماری هستیم. خدا را شاکرم که به نحواحسن و در اوج تحریم‌ها بیماری را مدیریت کردیم. کسی باور نمی‌کرد که جمهوری اسلامی در شرایطی که سخت در تحریم است، بیماری را مدیریت کند. وقتی می‌خواستیم ماسک و لباس مخصوص پرستار به کشور بیاوریم، این دو کالا را در فلان فرودگاه مصادره کردند. اما حالا سازمان بهداشت جهانی تماس می‌گیرد تا ما تجربه خود را به آنها منتقل کنیم. این عزتی است  که بعد از دفاع مقدس به شیوه‌ای جهادگرایانه نصیب ما شده است.» نمکی عنوان کرد: «مدیریت کرونا شاید طولانی‌تر از آن باشد که برای خود تصویرسازی کردیم. هیچ پدیده‌ای برای اقتصاد سهمگین‌تر از طولانی‌ترشدن مدت کرونا نیست. باید کاری کنیم که این موضوع در حداقل زمان مهار شود تا به اقتصاد هم کمک کرده باشیم. البته شاید مجبور باشیم قسمت‌های اقتصاد را با فضای بازتری مورد توجه قرار دهیم. اکنون در مرحله مدیریت بهینه بیماری هستیم. در روزهای آینده در برخی استان‌ها به مهار و کنترل می‌رسیم و امیدواریم تا پایان اردیبهشت بتوانیم به نقطه مهم‌تری دست پیدا کنیم.» وزیر کشور: روند کرونا در خیلی از استان‌ها کاهشی شده است
عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر دیگری بود که روز گذشته در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حضور یافت و به ارایه گزارش پرداخت. وزیر کشور با بیان اینکه وزارت بهداشت در آمادگی لازم، شناخت مناسب و تأمین امکانات و تجهیزات است، گفت که روند کرونا در خیلی از استان‌ها کاهشی شده است. رحمانی‌فضلی افزود: «در روزهای اول اقدامات زیادی در طرح کاهش فاصله اجتماعی ازجمله تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و مراکز تجمع صورت گرفت. در مرحله دوم که از ۷ فروردین شروع شد، این طرح با شدت بیشتری دنبال شد. هماهنگی‌های خوبی بین مردم، مسئولان و دستگاه‌های اجرایی وجود داشت. ۱۰روز از این طرح می‌گذرد و شرایط خیلی مناسب‌تر است. لازم است از نیروی انتظامی، بسیج، سپاه، وزارت بهداشت، فرمانداران، استانداران و شهرداران تشکر کنم.»
او خاطرنشان کرد: «با اجرای طرح جدید فاصله‌گذاری هوشمند، اصناف را به سه دسته ریسک پایین، متوسط و بالا تقسیم کردیم. از ۲۳ فروردین اصناف با ریسک پایین به جز تهران شروع به کار خواهند کرد. پروتکل‌های لازم را به استانداران و فرمانداران دادیم تا نظارت دقیق داشته باشند. این طرح برای تهران از ۳۰ فروردین خواهد بود. در سایر حوزه‌ها یعنی برگزاری تجمعات و تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها هم تا ۳۰ فروردین تمدید شد. برای بعد از آن، مجدداً تصمیم‌گیری می‌کنیم.»
به گفته رحمانی‌فضلی، هماهنگ‌‌کردن مردم، افزایش سطح اطلاعات، آگاهی، اقناع‌سازی و هماهنگی دستگاه‌های اجرایی در سراسر کشور ازجمله اقداماتی است که برای آن تلاش‌هایی صورت گرفت.
رحمانی‌فضلی ادامه داد: «روند کرونا در خیلی از استان‌ها کاهشی است؛ مثلا از گیلان پرسیدم که گفتند در ایام عید دوهزارنفر در تخت بیمارستانی بستری بودند که الان به ۴۰۰ تخت رسیده است. وضع مازندران وخراسان هم همین‌گونه است؛ البته این بدان معنا نیست که شرایط به‌گونه‌ای است که فعالیت‌ها عادی باشد، باید کار را ادامه دهیم؛ از یک طرف نظام حاکمیت و مسئولان هستند و از طرف دیگر مردم که به خوبی مشارکت داشته و باید ادامه دهند. امیدواریم طول عمر بیماری و میزان فوتی‌ها و هزینه‌های انسانی کم شود.»