آفتاب یزد به بررسی تاثیر غیبت نخست وزیر بریتانیا در عرصه سیاسی کشوربه دلیل وخامت حال او پرداخته است

جانسون دراستند بای!
آفتاب یزد- گروه سیاسی: بوریس جانسون. اینروزها اخبار خوبی از او به گوش نمی‌رسد. هرچند تاکنون سیاسیون زیادی به بلای ابتلا به کرونا گرفتار آمده‌اند از جمله سیاسیون ایران و عده‌ای هم به همین خاطر جان خود را از دست داده‌اند، اما ابتلای بوریس جانسون به کرونا را می‌توان جدی ترین ابتلای یک سیاستمدار آن هم درردای رهبر و نخست وزیر یک کشور تعبیر کرد. زمانی که او کرونایی شدن خود را اعلام کرد گفته می‌شد که ظاهرا او نیز علائم خفیفی ازاین بیماری را دارد اما حالا خبرها فرق کرده است.
دلیل کرونایی شدن جانسون کاملا مشخص بود. در روزهای اولی که این بیماری وارد بریتانیا شد، او به دیدار مبتلایان رفت با آن‌ها خوش و بش کرد و به اصطلاح برای روحیه دادن و این که نشان دهد مردم نباید بیش از حد از این بیماری بترسند با مبتلایان دست داد. اما چند روز بعد او در پیامی ویدئویی خبر ابتلایش به کرونا را اعلام کرد. البته او تنها سیاستمدار شاخص انگلستان نبود که دچار کروناشد. چارلز، ولیعهد بریتانیا، هم همین مشکل را دارد. اما آنچه مسئله جانسون را خیلی خاص تر می‌کند به این خاطر است که او در جایگاه نخست وزیر و حکومتدار بریتانیا که قدرت اجرایی را دارد، دو هفته‌ای بود که در قرنطینه به سر می‌برد تا از راه دور امور کشور به ویژه مسئله کرونا را رهبری کند، همین انزوا خود محل اما و اگر در آینده سیاسی او و کشور انگلستان بود تا اینکه دوروز پیش ناگهان خبر بستری شدن وی در بیمارستان نیز انتشار یافت موضوعی که نشان میداد حال جانسون در این روزها نه تنها خوب نشده بلکه رو به وخامت هم گذاشته است، در ابتدا گفتند که چون تب جانسون پایین نمیاید، همین امر موجبات بستری شدن او را فراهم کرده است. اما اخباربد از وخامت حال جانسون تمامی نداشت تا جایی که اعلام کردند جانسون به بخش مراقبت‌های ویژه رفته است. موضوعی که پیچیدگی حال این روزهای نخست وزیر بریتانیا را دوچندان می‌کند.
جانسون در مبارزه با کروناست. موضوعی که این سوال را مطرح می‌کند اگر کرونا آنقدر جدی شود که وی از پس آن برنیاید و یا او را به صورت کلی از عرصه سیاست و مدیریت کشور آن هم در شرایط کنونی کرونا زده جهان دور کند، آن وقت بریتانیا در عرصه سیاست داخلی و خارجی با چه چالش‌ها و دگرگونی‌هایی روبه روخواهد شد؟ و چگونه می‌تواند از وضعیت حساس کنونی بگریزد؟ آیا ممکن است در چنین شرایطی با تداوم حال بد جانسون یا دوری از نخست وزیری و ادامه یافتن بستری یا قرنطینه کسی دیگر جایگزین وی شود ؟


> آنچه در جهان است
سید جلال ساداتیان سفیر سابق ایران در انگلیس در اینباره به آفتاب یزد می‌گوید: بی‌تردید شیوع وسیع کرونا در تاریخ بشر بی‌سابقه است 208 کشور درگیر این موضوع شده است.این مسئله نه تنها عرصه سیاست خارجه را بلکه کلیه مناسبات و روابط بین انسانی درداخل کشورها و در سطح جهان تغییر داده است. هم در حوزه انگاره‌ها و باورهای مردم، هم در حوزه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و روابط بین الملل تاثیرات خیلی عجیبی را می‌بینیم که آثار آن عمق خودش را در ماه‌ها و بلکه سالهای آینده نشان خواهد داد. این تاثیرات هم منفی بوده، هم بعضا مثبت. مثلا از دیدعامه، نسبت به اعتقادات مذهبی تغییراتی ایجادشده از یکطرف این اعتقادات با افت و از طرفی ممکن است با رشدروبه باشد. این تغییرات نوسانی، در بعد اقتصادی، تولیدات، در روابط اجتماعی که میان مردم ایجاد می‌شود هم به شکل متفاوتی رخ می‌نماید و شاهد دگرگونی نسبت به گذشته خواهیم بود.
ساداتیان می‌گوید: بنابراین بیماری بوریس جانسون و تحت الشعاع قرارگرفتن یا نگرفتن عرصه سیاست انگلیس تنها بخش کوچکی از اتفاقات وسیع و گسترده‌ای است که در آینده رخ می‌دهد. ظرف مدت کوتاهی همه دنیا این تحولات را خواهد دید. بحث کرونا هم از بعد روانشناسی و جامع شناسی و... قابل بحث و گفتگوست.
وی درادامه بیان می‌کند: جانسون که در ابتدا به نظر می‌آمد معتقد به اپیدمی و فراگیری بیماری توسط افراد سالم و قرنطینه بیماران در معرض خطر، برای این بیماری بود به سراغ بیماران کرونایی در بیمارستان رفت و با آن‌ها دست داد تا این کارش روحیه‌ای برای مردم باشد اما اکنون شاهدیم که عمق فاجعه این بیماری خیلی بیشتر از این تعابیر بوده است. به نحوی که نخست وزیر انگلیس را به بخش مراقبت‌های ویژه کشانده است.
ساداتیان در مورد تاثیرات بیماری جانسون و غیبتش در عرصه سیاست خارجه و داخلی انگلیس می‌گوید: در بریتانیا ملکه تنها سلطنت می‌کند و حکومت کردن و رهبری و اداره امور بر عهده نخست وزیر است و بدیهی است نبود جانسون می‌تواند در شرایط کنونی در انگلیس تاثیراتی هم داشته باشد، اما فراموش نکنیم جانسون از حزبی که اکثریت آرا را به دست میاورد برآمده است او را اکنون رهبر حزب بدانیم و یا رهبر انگلستان اما نمی‌توان ساختار مند بودن و یا حزبی بودن سیاست‌های انگلیس را نیز ندید گرفت. به این معنا که کمبود فرد و یا نبود یک فرد بنا نیست به طور کلی همه چیز را در هم فروبریزد.
> جزو تاثیرگذارترین‌ها
وی می‌افزاید: اما از سویی مطمئنا شخص جانسون هم در حزب و هم هیئت دولت جزو تاثیر گذار ترین هاست. او در بحث برگزیت با حساسیت خاص برخورد می‌کرد، در مورد روابط با آمریکا بسیار مصر بود و تلاش داشت به ایالات متحده نزدیک و از اروپا دور بماند،او از همه افراد حزب براین مسائل مصر تر بود، ولی از طرفی این سیاست‌ها، سیاست‌های حزب حاکم او نیز هست یعنی اگر او هم نباشد دیگران هم این مسیر را ادامه می‌دهند، اما شدت آن ممکن است که به این اندازه نباشد.
سفیر سابق ایران در انگلیس ادامه می‌دهد: برای همین دوری جانسون باعث تاثیر خیلی زیادی نیست، مگر اینکه فرضا فوت کند و یا شرایط برای او به گونه‌ای شود که کاملا اوضاع کشور را ازدست بدهد، دراین شرایط ممکن است، جاشینان او دچار ضعف و سستی شوند و دراین حالت نبودش تاثیر بر سایر هم حزبی هایش خواهدداشت.
ساداتیان می‌گوید: امروز انگلستان مانند سایر کشورها بیش از آنکه از نبود یک فرد دچار تحول شود و از وجود خود ویروس دچار این موضوع است، کاهش رشد اقتصادی و تاثیرات بسیاربد آن، نابودی توریسم در بریتانیا،تحت الشعاع قرارگرفتن مراودات بین المللی همه این‌ها را شاهد هستیم. این مسئله تاثیرات بین انسانی، بین دولت هاو ملت‌ها، خواهد داشت. اما اینکه به طور ویژه بگوییم چون جانسون نیست همه چیز در بریتانیا به هم میریزد هم نخواهد بود.
ساداتیان می‌افزاید: اما باید پذیرفت درانگلستان هیچ رهبری به اندازه جانسون به ناسیونالیسم و جداشدن از اتحادیه اروپایی اصرارنداشت.
وی درباره اینکه چه کسانی از نبود جانسون این روزهاخوشحال هستند می‌گوید: قاعدتا رقبای وی که از نخست وزیری اش ناراحت بودند یکی از آن‌ها خواهند بود. حزب مخالف و کارگری و جرمی کوربین که از او شکست خوردند. اتحادیه اروپا هم اگر حس کند که بریتانیا درنهایت ناموفق در جدایی اش خواهد شد خوشحال می‌شود، خروج بریتانیا و موفقیت جانسون دراین کار، لطمه جدی به اتحادیه اروپا وارد کرد.
> حزب تعیین‌کننده است اما
محسن جلیلوند کارشناس مسائل بین الملل هم دراینباره به آفتاب یزد می‌گوید: اصرارهای جانسون به نزدیکی او به آمریکایی‌ها و خروج از اتحادیه اروپا، باعث شد حزب وی در انتخابات مجددد به پیروزی قاطع برسد و رای به جدایی از اروپا هم صورت بگیرد. شاید حق داشته باشیم که اکنون نبود او و بیماری اش را تاثیرگذار بدانیم چون افرادی که به اندازه وی پی گیر بوده‌اند درحزب نداشتیم. او رهبری حزب را برعهده داشت و حزب تفکر وی را پذیرفت در تصمیماتش آنقدر شدت و حدت به خرج داد تا باعث این شد هم نخست وزیر قبلی را به شکست بکشاند هم کوربین و هم اتحادیه اروپایی را سرخورده ازاین کند که بتوانند بریتانیا را در خود نگه دارد.
جلیلوند درادامه اما می‌گوید: ولی فراموش نکنیم، کشورهایی مانند انگلیس ساختار محور هستند، این ساختارهاهستند که سیاست‌ها را تعیین می‌کنند، وزرای خارجه انگلیس ممکن است بارها تغییر کنند اما سیاست‌ها همان است. تاثیر شخصیت‌ها درسیاست انگلیس 20 درصد و تاثیر ساختار هشتاددرصد است.
جلیلوند می‌گوید: بنابراین با نبود جانسون نباید انتظار تغییرات خاصی در کشور انگلیس و سیاست هایش داشت. ممکن است دربرخی موارد نخست وزیر شخصا ازیک موضوع دفاع کند و یا درمجلس حاضر شود که البته خود مجلس هم که در حال حاضر تعطیل است. از سویی سنگ بنای برگزیت از قبل گذاشته شده بود و در نهایت درمجلس هم تصویب شد، اینطور نیست که فقط جانسون می‌خواسته تا از اتحادیه اروپا جداشود.ازسویی این روزها تمام برنامه‌های دنیا متوقف شده است و همین امر هم باعث می‌شود تا بود و نبود جانسون تاثیر خیلی زیادی در حال حاضر نداشته باشد. فعلا همه چیز مانند خود جانسون در استندبای است.
این کارشناس می‌افزاید: در حال حاضر باید منتظر بود. همان طور که جرمی کوربین از رهبری حزب کارگر استعفا داد ممکن است جانسونی هم در حزب محافظه کار نباشد. اما حزب محافظه کار تعیین‌کننده سیاست هاست، هرچند بایددید آیا حزب کسی را به تندی و جسارت اجرای سیاست‌های جانسون می‌تواند پیدا کند ؟
سایر اخبار این روزنامه
فروغی را می خواهند؟! کرونا چه کسانی را در جهان پولدار کرده است؟ مجلس باید قانون بیمه شخص ثالث را تغییردهد دلیل پائین بودن آمار مبتلایان و جانباختگان بر اثر کرونا در کشور‌های آفریقایی فکر می‌کردیم تشویق می‌شویم نه توبیخ! اولین جلسه محاکمه طبری اردیبهشت ماه برگزار می‌شود تحلیلی درباره اقدام ابراهیم حاتمی کیا در بیرون کشیدن آخرین فیلمش از صف اکران و نمایش آنلاین در اینترنت آخرین میخ بر تابوت انحصارطلبی وکلا درحالی که مجلس 43 روز تعطیل بود در نخستین جلسه نمایندگان طرح سه فوریتی قرنطینه یک ماهه کشور را رد کردند مجلس دهم حدود 40 روز دیگر عمرش به پایان می‌رسد آفتاب یزد به بررسی تاثیر غیبت نخست وزیر بریتانیا در عرصه سیاسی کشوربه دلیل وخامت حال او پرداخته است جدل توئیتری سفیر و کاربران ایرانی در پی توئیت وی پس از اظهارات سخنگوی ستاد ملی کرونا تصمیم عاجل برای ۲۰میلیون هموطن آشفتگی‌های اقتصادی و کرونا شیوه نوینی برای زندگی پیامدهای کرونا برای جهان اقدامات بانکی در دوران کرونایی