اولین جلسه محاکمه طبری اردیبهشت ماه برگزار می‌شود

سخنگوی قوه قضاییه غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری آنلاین دیروز گفت: درباره آخرین وضعیت پرونده طبری گفت: قبلا گفتیم که پرونده به دادگاه رفته و تشریفات در دادگاه برگزار می‌شود و پیش‌بینی ما این است که در اردیبهشت ماه اولین جلسه آن برگزار و جلسات بعدی پشت سر هم
برگزار شود. وی درباره حکم پرونده شهرداران فعلی و سابق شیراز در خصوص قصور در سیل سال گذشته گفت: این پرونده هم از اقداماتی بود که وعده‌های قوه قضاییه تحقق یافت. در سال گذشته در ایام نوروز سیلاب‌هایی را در استان‌ها داشتیم و اعلام کردیم علل آن بررسی شود. به پرونده مقامات شهردارها در دوره فعلی و گذشته در این ارتباط هم در استان گلستان و فارس و برخی استان‌ها رسیدگی شد. در استان فارس رای صادر و برای شخصیت حقوقی و شهرداران وقت محکومیت کیفری و پرداخت دیه به درگذشتگان و جبران خسارت و خسارت دیدگان صادر شد. اما چون قطعی نشده از بیان جزییات معذورم.
> مرخصی شامل نجفی نمی‌شود
به گزارش ایسنا وی درباره عدم اعطای مرخصی به محمدعلی نجفی شهردار سابق تهران نیز اظهار کرد: این ادعا که در زندان به تعبیری در بند و اندرزگاهی که آقای نجفی حضور دارد یک نفر مبتلا به کرونا شده است صحت ندارد و به هیچ عنوان هیچ کدام از افراد در اندرزگاه مبتلا به بیماری کرونا نیستند. مرخصی به کسانی داده شده است که محکومیت قطعی دارند و از آن‌جا که آقای نجفی رای محکومیت قطعی برایش صادر نشده از دایره شمول مرخصی خارج و قرار بازداشت دارد که بعد از قطعی شدن رای صادره در مورد او، درباره مرخصی ایشان تصمیم گرفته می‌شود و اگر رای ایشان قطعی شده بودمی توانستند در این ایام از مرخصی استفاده کنند.


> انتقادات در مورد اعطای مرخصی و عفو
به زندانیان را وارد نمی‌دانیم
اسماعیلی در پاسخ به سوال درباره انتقادات وارده به دستگاه قضایی در اعطای مرخصی به زندانیان در پی شیوع کرونا در کشور و نیز ناآرامی‌های اخیر در برخی از زندان‌ها، گفت: در این ایام آن‌هایی که این اقدام واقعا مدبرانه قوه قضاییه را تحسین کردند به مراتب بیش از اندک مواردی بود که نسبت به این اقدام قوه قضاییه انتقاد کردند. این اقدام یک الگو در جهان شد. وی خاطرنشان کرد: ما به بیش از 50درصد زندانیان امنیتی مرخصی دادیم و بعضی هم به مرخصی نیامدند. ما ادعا نکردیم صدرصد به مرخصی آمدند. هم به امنیتی‌ها مرخصی دادیم و خیلی اسامی اعلام شد و هم در عفو به خیلی از امنیتی‌ها عفو دادیم. انتقاداتی مصداقی شد که چرا به فلانی ندادید؟ ما در این موضوع تصمیمات‌مان فردی نبود و به هیچ عنوان در مورد فرد تصمیم نگرفتیم که به این فرد مرخصی و عفو بدهیم یا ندهیم و شاخص و معیار گذاشتیم. برخی از زندانیان رفتارشان با این معیارها انطابق داشت و از ان استفاده کردیم و برخی از زندانیان منطبق نبود که استفاده نکردیم؛لذا این که انتقاداتی انجام شده نه ما انتقادات را وارد نمی‌دانیم زیرا خوب عمل کردیم و الگوی سازی برای کشورهای مختلف کردیم و هم زندانیان و خانواده زندانیان و هم مجامع و نخبگان با سلایق مختلف از این اقدام قوه قضاییه تقدیر کردند و ما این مسیر را ان‌شاالله ادامه خواهیم داد.
> آخرین وضعیت زندان سقز
وی درباره فرار زندانیان سقز گفت: ما در این ایام متاسفانه یکی دو حادثه در برخی زندان‌ها داشتیم از جمله در زندان سقز که با یک برنامه ریزی و توطئه از ناحیه تعدادی از زندانیان انجام شد و در کنارش با سهل انگاری برخی از کسانی که در حوزه زندان خدمت می‌کردند شاهد فرار زندانیان از سقز بودیم اما بلافاصله اعلام کردیم که حتما هم باید این زندانیان دستگیر شوند و هم با افرادی که قصور کردند برخورد شود. برای برخی از آن‌هایی که قصور کردنده بودند پرونده تشکیل دادیم و برخی بازداشتند و با همکاری مراجع و مجموعه زندانبان اکثر این زندانیان دستگیر شدند و تعدادی خود معرف امدند. امروز انگشت شماری از آن‌ها بیرون‌اند. خوشبختانه هم عامل اصلی و محرک و طراح این توطئه دستگیر شد و هم در بین فراریان تمامی کسانی که جرایم خشن انجام داده بودند و جزو مجرمین خطرناک بودند به موقع دستگیر شدند. الان کسانی که باقی ماندند کسانی هستند که اتهامات سنگینی ندارند و ما در اولویت‌مان دستگیری کسانی را قرار داده بودیم که جرم سنگین داشتند که با صلابت آنها را شناسایی کردیم و به زندان برگردانیم و مجازات می‌کنیم. وی افزود: بهتر است کسانی که باقی ماندند خودشان برگردند. آن‌ها جزو کسانی‌اند که مجازات سبک دارند و فریب خوردند اما یک درسی برای عوامل زندانبانی شد و خوشبختانه برخی از موارد که دنبال تحرکاتی بودند را توانستیم کنترل کنیم و عوامل وظیفه‌شناس و آگاه و هوشیار توانستند در کشور امنیت زندانها ر ا برقرار کنند و معلوم شد اینجا یک توطئه و یک سهل انگاری و تبانی در یک مورد خاص بود که این نتیجه را داشت. ما در مورد امنیت زندان‌ها کوتاه نمی‌آییم و از نیروی انتظامی و بخش‌های امنیتی تشکر می‌کنم.اسماعیلی تاکید کرد: هم امنیت و هم سلامت در زندان‌ها برقرار است. کسانی که در زندان‌ها هستند درست است که مجرم‌اند اما حقوقی دارند از جمله حق حیات و سلامت و بهداشت عمومی و در این قصه با کمک وزارت بهداشت و کمک بخش‌های مختلف تمام اقدامات بهداشتی در زندان‌ها انجام شده است و ما امروز نگرانی در امنیت و سلامت زندان‌ها نداریم.
> کدام زندانیان به مرخصی نرفتند؟
وی درباره این‌که پس از اعطای مرخصی‌های ویژه کدام دسته از زندانیان در زندان هستند؟ گفت: قوه قضائیه تمایل دارد که یکایک زندانیان در چارچوب ضوابط قانونی از تسهیلات و امتیازات مناسب برخودار شوند. سه گروه از زندانیان بعد از اعطای مرخصی و عفو در زندان باقی ماندند. یک گروه زندانیان مرتکب جرایم خشن بودند و در این برهه از زمان تشخیص مسئولان قضایی این بود که به جهت حفظ امنیت جامعه و شهروندان، این گروه فعلا نباید به مرخصی بروند. گروه دوم زندانیانی هستند که ضوابط و مقررات دستورالعمل شامل حال‌شان بود اما استفاده از آن نیازمند اقداماتی از ناحیه خود زندانی مانند سپردن تامین مناسب بود؛ البته از سوی رئیس قوه قضائیه ابلاغ شده یک کمیته‌ای در استان‌ها تشکیل و نسبت به این گروه دوم از تامین‌های سبک تر استفاده شود. گروه سوم زندانیان تحت قرار هستند که هنوز حکم نگرفتند و به طور طبیعی شامل مرخصی نمی‌شوندغ زیرا مرخصی برای محکومان است. درباره این دسته از افراد تاکید شد که کمیته مربوطه بررسی کند تا در صورت داشتن شرایط لازم بتوانند با تبدیل قرار بازداشت آزاد شوند.
سایر اخبار این روزنامه
فروغی را می خواهند؟! کرونا چه کسانی را در جهان پولدار کرده است؟ مجلس باید قانون بیمه شخص ثالث را تغییردهد دلیل پائین بودن آمار مبتلایان و جانباختگان بر اثر کرونا در کشور‌های آفریقایی فکر می‌کردیم تشویق می‌شویم نه توبیخ! اولین جلسه محاکمه طبری اردیبهشت ماه برگزار می‌شود تحلیلی درباره اقدام ابراهیم حاتمی کیا در بیرون کشیدن آخرین فیلمش از صف اکران و نمایش آنلاین در اینترنت آخرین میخ بر تابوت انحصارطلبی وکلا درحالی که مجلس 43 روز تعطیل بود در نخستین جلسه نمایندگان طرح سه فوریتی قرنطینه یک ماهه کشور را رد کردند مجلس دهم حدود 40 روز دیگر عمرش به پایان می‌رسد آفتاب یزد به بررسی تاثیر غیبت نخست وزیر بریتانیا در عرصه سیاسی کشوربه دلیل وخامت حال او پرداخته است جدل توئیتری سفیر و کاربران ایرانی در پی توئیت وی پس از اظهارات سخنگوی ستاد ملی کرونا تصمیم عاجل برای ۲۰میلیون هموطن آشفتگی‌های اقتصادی و کرونا شیوه نوینی برای زندگی پیامدهای کرونا برای جهان اقدامات بانکی در دوران کرونایی