دلیل پائین بودن آمار مبتلایان و جانباختگان بر اثر کرونا در کشور‌های آفریقایی

یک شوخی تلخ دیگر...
آفتاب یزد- گروه اجتماعی: سراسر جهان، امروز درگیر ویروس کرونا است و چند صباحی است که تعداد مبتلایان به این ویروس مرز یک میلیون نفر را درنوردیده‌اند، بیش از 75 هزار نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. حالا دیگر بر همگان ثابت شده که ویروس دموکرات کرونا، پیر و جوان، مسئول و غیر مسئول و حتی ثروتمند و فقیر نمی‌شناسد و هر که را که اراده کند به کار مرگ می‌کشاند. حالا کشور‌های آسیایی، اروپایی و آفریقایی یک نقطه مشترک دارند و آن هم مقابله با کرونا است. اما همچنان ابهامات زیادی در آمار‌های جهانی ارائه شده از این بیماری وجود دارد. تا پیش از این چین مدعی بود که نزدیک به 83 هزار نفر مبتلا در این کشور وجود دارد و تنها 3331 نفر از این تعداد جان خودشان را از دست داده‌اند، موضوعی که حالا روشن است به گفته کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت شوخی تلخی بود که چین با دنیا انجام داد. همچنان ابهامات در رابطه با آمار ارائه شده به قوت خود باقیست و حتی خیلی از کشور‌ها مثل ترکیه آماری از مبتلایان به این بیماری و جان باختگان آن ارائه نمی‌دهند. پیش از این نگرانی‌های فراوانی در رابطه با شیوع بیماری کووید 19 در کشور‌های آفریقایی وجود داشت و کارشناسان بین المللی معتقد بودند اگر این بیماری به کشور‌های آفریقایی راه پیدا کند مهار شدنش بسیار دشوار است. با این اوصاف اما چند وقتی است که سر و کله این ویروس دموکرات به کشور‌های آفریقایی هم رسیده است و در کمال تعجب آماری که از این کشور‌ها ارائه می‌شود بیش از پیش بر ابهامات آمار‌های بین المللی می‌افزاید. آمار‌ها نشان می‌دهد که آفریقا با 52 کشور و 1.2 میلیارد جمعیت، حدود ده هزار مبتلا به کرونا ویروس دارد و آمار جانباختگان بر اثر این بیماری نیز در آفریقا کمتر از 500 نفر است! به فرض اینکه آمار ارائه شده درست و دقیق است چه چیزی کشور‌های آفریقایی را از جهان مستثنی کرده که امروز شاهدیم آمار در این کشور‌ها حتی از کشور‌های اروپایی که موفق به کنترل بیماری شده‌اند هم کمتر است؟ آیا گرمای هوا، نژاد مقاوم، پراکندگی جمعیت و بهداشت مناسب در این امر تاثیر گذار بوده است؟ در غیر این صورت آیا می‌توان گفت آمار ارائه شده توسط کشور‌های آفریقا شوخی تلخ دیگریست که با جهان شده است؟
> اروپا بیشترین میزان قربانیان را به ثبت رسانده است
ویروس کرونا، جان بیش از 74 هزار 600 نفر را در سراسر جهان گرفته است؛ تا کنون بیش از یک میلیون و 300 هزار نفر درپنج قاره جهان به کووید ۱۹ مبتلا شدند و بیمارستان‌های سرار جهان مملو از بیمارانی است که به دلیل عوارض ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در این مراکز درمانی بستری هستند. بررسی نمودار آمار کشورهایی که بیشترین تعداد مبتلایان را دارند، هنوز چشم‌اندازی از کاهش سیر ابتلا و مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ را به نمایش نگذاشته است.


آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد پیش از این گسترش ویروس کرونا در سراسر جهان را «فاجعه‌بارترین بحران جهانی از زمان پایه‌گذاری سازمان ملل متحد» برشمرده بود. بر اساس آمار‌های رسمی ارائه شده، کشورهای آمریکا، اسپانیا و ایتالیا، همچنان در صدر کشورهای گرفتار بحران ویروس کرونا قرار دارند. پس از آن هم به ترتیب کشور‌های آلمان، فرانسه، چین و ایران مقام چهارم تا هفتم را نصیب خود کرده‌اند و شاید این تنها رقابت جهانی باشد که هیچ کشوری دوست ندارد از دیگری پیشی بگیرد. با این حال آمارها نشان می‌دهد که بیش از سه چهارم جان‌باختگان ناشی از عوارض ویروس کرونا از کشورهای اروپایی هستند.
چندی پیش حتی شاهد بودیم که رهبران بیست و هفت کشور عضو اتحادیه اروپا، نشستی به منظور هماهنگی بر سر راه‌های مقابله با بحران ویروس کرونا و لزوم جلوگیری از عوارض بیش از پیش این بحران بر اقتصاد کشورهای اروپایی برگزار کردند. این نشست به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد و در آن مقرر شد تا وزرای بهداشت کشورهای عضو این اتحادیه با بهره‌گیری از متخصصان ویروس‌شناسی و اپیدمیولوژی، تصمیمات لازم در حوزه درمان را اتخاذ نمایند. خیلی از کشور‌های اروپایی امروز در قرنطینه کامل و منع عبور مرور به سر می‌برند و این نشان دهنده وضعیت حاد شیوع بیماری کرونا ویروس در این کشور هاست.
> قاره آسیا، دومین کانون بحران پس از اروپا
سازمان بهداشت جهانی، هنوز چشم‌انداز روشنی برای پایان یافتن شیوع ویروس کرونا در آسیا متصور نیست. این نهاد جهانی تاکید دارد که در چین، کانون شیوع ویروس کرونا در جهان، هنوز موارد ابتلا به ویروس کرونا پایان نیافته است. ایران و کره جنوبی هم دو کشور دیگری در قاره آسیا هستند که ویروس کرونا در آن‌ها به یک بحران تبدیل شده است. از طرف دیگر با وجود اعلام شیوع ویروس کرونا در ترکیه، مقامات این کشور با به کار گرفتن سیاست‌های دوگانه، تلاش می‌کنند تا تصویری از چهارراه اروپا و آسیا که در امان از ویروس کرونا مانده است را به نمایش بگذارند. اما در کشور اردن، در حالیکه ویروس کرونا با شدت کمتری در حال گسترش است، مقامات این کشور کوچک پادشاهی، تدابیر سخت‌گیرانه همچون برقراری قرنطینه را همانند کشورهای غربی به اجرا درآوردند و این کشور تمامی مرزها خود با همسایگانش بسته است.
> قاره آفریقا با کمترین آمار مبتلا!
آمار‌ها نشان می‌دهد قاره آفریقا، نسبت به قاره اروپا و آسیا با شمار کمتر قربانیان و جانباختگان ناشی از ویروس کرونا مواجه است. آفریقای جنوبی، اولین کشور قاره آفریقا بود که تدابیر سختگیرانه مثل قرنطینه را به اجرا گذاشت؛ اما در کشور‌های دیگر از این قاره مثل مصر، با وجود اعلام موارد ابتلا به ویروس کرونا، هنوز قانون قرنطینه به اجرا گذاشته نشده است. با این اوصاف اما طبق آمار منتشر شده قاره آفریقا حدود 10 هزار مبتلا به کرونا ویروس دارد و پانصد نفر نیز در این قاره بر اثر کرونا جان خود را از دست داده‌اند. برخی بر این باورند که دلیل اصلی چنین آماری گرمای هوا در آفریقاست، برخی دیگر معتقدند آفریقایی‌ها از نژاد مقاوم تری نسبت به سایر دنیا برخوردارند و همین امر نیز سبب شده تا در مقابل کرونا مقاومت بیشتری داشته باشند، بهداشت بیشتر و پراکندگی جمعیت نیز از دیگری مواردی است که برخی آن را به آمار پایین مبتلایان و جانباختگان بر اثر این ویروس در آفریقا نسبت می‌دهند اما کارشناسان نظر دیگری در این باره دارند.
مسعود مردانی فوق تخصص بیماری‌های عفونی در گفت و گو با آفتاب یزد درباره آمار پائین مبتلایان به کرونا در کشور‌های آفریقایی گفت:«در آفریقا هم این بیماری به احتمال زیاد بیش از آن چه که اعلام می‌شود وجود دارد، این بیماری اپیدمی است و در تمام دنیا حضور پر رنگ آن را می‌بینیم اما زیر ساخت‌های بهداشتی آفریقا به قدری گرفتار بیماری ابولا، مالاریا و سوء تغذیه هستند که وقتی برای رسیدگی به بیماری کرونا ندارند. مسئله مهمتر این است که اصلا کیت آزمایشگاهی در اختیار آن‌ها نیست. بنابراین آمار ارائه شده و اطلاعات محدود در دسترس ما این نتیجه را نمی‌دهد که کشور‌های آفریقایی منطقه سفید هستند. ما حتی در ایران هم منطقه سفید نداریم.»
او در ادامه تاکید کرد:« دلیل اصلی این آمار این است که آفریقایی‌ها کیت در اختیار ندارند که بخواهند آزمایش کرونا بدهند، یک کیت آزمایشگاهی به پول ما نزدیک به 400 هزار تومان است و یک آفریقایی مثلا در کشور زیمباوه، با معادل این پول یک ماه زندگی می‌کند.»
او در ادامه تاکید کرد:« نژاد مقاومی برای کرونا ویروس وجود ندارد، از طرف دیگر گرما باعث قطع کرونا نخواهد شد، البته عفونت‌های کرونا مثل عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی با گرم شدن هوا به دلیل کاهش میزان تجمعات، کمتر خواهد شد یعنی سرایت آن کاهش می‌یابد اما این موضوع چیزی نیست که بتوان گفت باعث از بین رفتن کرونا می‌شود.»
این طور که معلوم است آمار پائین ارائه شده از بیماران مبتلا به کرونا و جانباختگان حاصل از آن در کشور‌های آفریقایی شوخی تلخ دیگری است که امروز با آن رو به رو هستیم، چنین مواردی ممکن است ارگان‌های مسئول در امر مقابله با کرونا را به انحراف بکشاند؛ مثل شوخی تلخی که چین انجام داد و سبب شد تا تدابیر کمتر سختگیرانه‌ای نسبت به این بیماری در برخی کشور‌ها صورت گیرد و در نهایت هم انسان‌های بیشتری به کام مرگ گرفتار شدند. بپذیریم که این ویروس دموکرات تنها زمانی پایان می‌یابد که پروتکل‌های بهداشتی توسط همه افراد جامعه به صورت تمام و کمال رعایت شود و این دقیقا همزیستی مسالمت آمیز با کرونا است که کارشناسان این روزها بار‌ها درباره آن گفته‌اند و گر نه هیچ نژادی در برابر این ویروس مقاوم نیست و حتی گرمای هوا هم نمی‌تواند راه نجات باشد.
سایر اخبار این روزنامه
فروغی را می خواهند؟! کرونا چه کسانی را در جهان پولدار کرده است؟ مجلس باید قانون بیمه شخص ثالث را تغییردهد دلیل پائین بودن آمار مبتلایان و جانباختگان بر اثر کرونا در کشور‌های آفریقایی فکر می‌کردیم تشویق می‌شویم نه توبیخ! اولین جلسه محاکمه طبری اردیبهشت ماه برگزار می‌شود تحلیلی درباره اقدام ابراهیم حاتمی کیا در بیرون کشیدن آخرین فیلمش از صف اکران و نمایش آنلاین در اینترنت آخرین میخ بر تابوت انحصارطلبی وکلا درحالی که مجلس 43 روز تعطیل بود در نخستین جلسه نمایندگان طرح سه فوریتی قرنطینه یک ماهه کشور را رد کردند مجلس دهم حدود 40 روز دیگر عمرش به پایان می‌رسد آفتاب یزد به بررسی تاثیر غیبت نخست وزیر بریتانیا در عرصه سیاسی کشوربه دلیل وخامت حال او پرداخته است جدل توئیتری سفیر و کاربران ایرانی در پی توئیت وی پس از اظهارات سخنگوی ستاد ملی کرونا تصمیم عاجل برای ۲۰میلیون هموطن آشفتگی‌های اقتصادی و کرونا شیوه نوینی برای زندگی پیامدهای کرونا برای جهان اقدامات بانکی در دوران کرونایی