ازدستگیری سلطان سوخت تا ماجرای فرار از زندان‌ها

آرمان ملي: سخنگوي قوه قضائيه از نقش اين دستگاه در جلوگيري از تعطيلي بيش از 990 واحد توليدي و پيشگيري از بيکار شدن کارگران اين واحدها در راستاي تحقق رونق توليد خبر داده است. غلامحسين اسماعيلي در نشست خبري آنلاين روز سه‌شنبه گفت: نشست‌هاي سخنگويي در سال گذشته به صورت مرتب و منظم برگزار شده و امسال سعي مي‌کنيم اين رويه را ادامه دهيم. در مجموع در سال گذشته 22 نشست سخنگويي برگزار شده و به 495 سوال از ناحيه اصحاب رسانه پاسخ داده شد، اين عملکرد در مقايسه با دوره گذشته که به طور ميانگين در هر سال 15 نشست و 370 سوال پاسخ داده شده، رشدي بالغ بر 50 درصد هم به لحاظ جلسات برگزار شده و هم تعداد سوالات پاسخ داده شده، داشته است. اهم اظهارات سخنگوي قوه قضائيه در نشست خبري روز سه‌شنبه را در ادامه مي‌خوانيد.
در جلسه شوراي عالي قوه قضائيه کليات دستورالعمل رسيدگي به پرونده‌هاي قضائي تا پايان شرايط کرونايي را تصويب کرديم. در تدوين اين دستورالعمل تلاش شده سلامت همکاران و مراجعان با رعايت فاصله‌گذاري فيزيکي، نوبت‌دهي، فناوري اطلاعات و سامانه‌هاي مربوطه به‌گونه‌اي رفتار شود که سلامت آنها تامين شود. دادرسي تعطيل‌بردار نيست.
اقدامات آمريکا با هيچ يک از موازين حقوقي و بين‌المللي سازگاري ندارد. امروز همه قبول دارند که حق حيات در زمره حقوق اوليه جامعه بشري و حق سلامت در زمره حقوق عامه است و اين حقوق تبعيض‌بردار نيست و مليت و نژاد و قوميت نمي‌شناسد. اقدامات اخير آمريکا در حوزه‌هاي مختلف از جمله تحريم دارو و اقلام پزشکي به ويژه در روزهاي اخير و سرقت‌هاي دريايي و هوايي جنايت عليه بشريت و مصداق بارز تبعيض در بين آحاد جامعه بشري است.
قبلا گفتيم که پرونده طبري به دادگاه رفته و تشريفات در دادگاه برگزار مي‌شود و پيش‌بيني ما اين است که در ارديبهشت ماه اولين جلسه آن برگزار و جلسات بعدي پشت سر هم برگزار شود.


وي درباره حکم پرونده شهرداران فعلي و سابق شيراز درخصوص قصور درسيل سال گذشته گفت: اين پرونده هم از اقداماتي بود که وعده‌هاي قوه قضائيه تحقق يافت. در سال گذشته در ايام نوروز سيلاب‌هايي را در استان‌ها داشتيم و اعلام کرديم علل آن بررسي شود. پرونده مقامات شهردارها در دوره فعلي و گذشته در اين ارتباط هم در استان گلستان و فارس و برخي استان‌ها رسيدگي شد. در استان فارس راي صادر و براي شخصيت حقوقي و شهرداران وقت محکوميت کيفري و پرداخت ديه به درگذشتگان و جبران خسارت و خسارت‌ديدگان صادر شده است. اما چون قطعي نشده از بيان جزئيات معذورم. قوه قضائيه شعار نداد و در عمل رسيدگي و راي صادر کرد. اين عزم و اراده قوه قضائيه در دفاع از حقوق مردم را به اثبات مي‌رساند.
اين ادعا که از افرادي که در زندان و به تعبيري در بند و اندرزگاهي که نجفي حضور دارد، مبتلا به کرونا هم هستند صحت ندارد. در رابطه با نجفي بايد بگويم چون رأي محکوميت نجفي قطعي صادر نشده است مشمول مرخصي نمي‌شود و بعد از قطعي شدن رأي صادره در مورد ايشان نسبت به مرخصي اين فرد تصميم گرفته مي‌شود و اگر رأي قطعي مي‌شد چه‌بسا از مرخصي استفاده مي‌کرد. برخي از زندانيان به دلايلي که ذکر شد نتوانستند از مرخصي استفاده کنند. با اين حال بيش از 50 درصد زندانيان امنيتي ما مشمول مرخصي شدند. البته تصميات ما فردي نبوده که بخواهيم به فردي مرخصي بدهيم بلکه معيار و شاخص گذاشتيم.
پرونده سلطان سوخت از جمله پرونده‌هاي مهم است که رسيدگي شده و فرد، ميلياردي به جزاي نقدي محکوم شد و در اسفند بيش از 30 ميليارد جزاي نقدي اين محکوم صادر شده است. به لحاظ اهميت موضوع قاچاق، به‌خصوص قاچاق سوخت دستورات لازم صادر شد. اينکه گفته مي‌شود فرد ديگري به جاي اين فرد زندان‌‌خوابي مي‌کند صحت ندارد.
ما به بيش از 50 درصد زندانيان امنيتي مرخصي داديم و بعضي هم به مرخصي نيامدند. ما ادعا نکرديم صددرصد به مرخصي آمدند. هم به امنيتي‌ها مرخصي داديم و خيلي اسامي اعلام شد و هم در عفو به خيلي از امنيتي‌ها عفو داديم. انتقاداتي مصداقي شد که چرا به فلاني نداديد؟ ما در اين موضوع تصميمات‌مان فردي نبود و به هيچ عنوان در مورد فرد تصميم نگرفتيم که به اين فرد مرخصي و عفو بدهيم يا ندهيم و شاخص و معيار گذاشتيم.
در اين ايام يکي دو حادثه در برخي زندان‌ها از جمله سقز داشتيم که با برنامه‌ريزي و توطئه از ناحيه تعدادي از زندانيان و سهل‌انگاري و برنامه‌ريزي و تباني برخي از کساني که در حوزه زندان خدمت مي‌کردند شاهد فرار تعدادي از زندانيان از سقز بوديم. بلافاصله اعلام کرديم هم بايد حتما زندانيان دستگير شوند و هم با مقصران آن برخورد شود. براي افرادي که قصور کردند پرونده تشکيل داديم، برخي از آنها بازداشت هستند و با همکاري مراجع امنيتي و انتظامي اکثر قريب به اتفاق زندانيان فراري دستگير شدند. امروز تعداد انگشت‌شماري بيرون هستند. عامل اصلي و محرک و طراح اين توطئه دستگير شده و در بين فراري‌ها کساني که جرائم خشن انجام دادند به موقع دستگير شدند. ما هم در اولويت دستگيري خود کساني را قرار داديم که جرائم سنگيني داشتند. افرادي که باقي ماندند اگر خودشان برگردند به آنها کمک خواهد شد، اينها جزو کساني بودند که فريب خورده‌اند.
متاسفانه موضوع فوتي‌هاي ناشي از مصرف الکل صحت دارد و آمار هم آمار نگران‌کننده‌اي است؛ چه کساني که در اثر مصرف الکل جان خود را از دست دادند يا مسموميت پيدا کردند. آمار خيلي بالاست و فوق حد انتظار ما بود، دو نکته را هشدار مي‌دهم. چرا مصرف الکل؟ مصرف الکل درمان نيست بلکه کشنده است. هشدار دوم به کساني که عرضه کننده الکل براي مصرف بودند که خيلي از اينها الکل‌هاي غيراستاندارد ارائه کردند. ما اصلا قائل به مصرف الکل نيستيم اما الکل‌هايي که براي مصارف يک استانداردهايي دارد، توسط برخي افراد به صورت غيراستاندارد تهيه و تعدادي از افراد در خوزستان و خراسان رضوي بازداشت شدند و با اينها قاطعانه برخورد خواهيم کرد و اينها بايد پاسخگوي اعمال مجرمانه خود در ارتباط با فوت و ورود صدمات به شهروندان باشند. در سراسر کشور بيش از 600 نفر فوتي و بيش از سه هزار نفر مسموميت داشتيم