واقعيات امروز كشور تعامل مجلس با دولت را مي‌طلبد

آرمان ملي- نسترن فراهاني: شکل تعامل احتمالي دولت روحاني در يک‌سال پاياني با مجلس يازدهم از مسائلي است که بسياري از فعالان سياسي و صاحب‌نظران نسبت به آن دغدغه دارند. در کنار حدس‌هايي که در مورد اختلاف مجلس و دولت زده مي‌شود برخي هم معتقدند مشکلات امروز کشور به قدري بحراني و عديده است که فرصتي براي منازعات سياسي باقي نمي‌ماند. سيدحسين مرعشي سخنگوي حزب کارگزاران سازندگي در اين خصوص به «آرمان ملي» گفت: دولت يک‌سال پاياني خود را مي‌گذراند و مجلس راهي جز تعامل با دولت براي حل مشکلات ندارد. درواقع تنها با يکپارچگي همه نهادها و تعاملي اساسي مي‌توان به اقتصاد کمک کرد. «آرمان ملي» در گفت‌و‌گو با حسين مرعشي به ابعاد بيشتري از اين موضوع پرداخته است.
برخي بر اين باور هستند که طيف سياسي مجلس يازدهم بازگشت احمدي‌نژادي‌ها و شرايط در زمان آن دولت است، اين گزاره را چه ميزان صحيح مي‌دانيد؟
شخص احمدي‌نژاد در مجلس يازدهم وجود ندارد اما همفکران و کساني که با او مشي يکسان دارند، تعداد زيادي از آنها در مجلس يازدهم حاضرند.
مهم‌ترين اولويت مجلس يازدهم در ابتداي کار و با توجه به شرايط کشور چه مولفه‌هايي بايد باشد؟


اولويت مجلس يازدهم و نمايندگان آن بايد روبه‌رويي با واقعيات باشد. نمايندگان در ابتداي کار بايد نشان بدهند هدف‌دار و متحد هستند يا همين جريان پيروز هم به فراکسيون‌هاي مختلف تبديل مي‌شود. آرزوي دوستان اصولگرايان هميشه حاکميت يکپارچه بوده و بايد ببينيم مجلس اين آرزوي آنها را محقق مي‌کند يا خير.
در شرايط بحران فعلي چه برنامه‌هاي اقتصادي بايد اهم و مهم قرار گرفته شود تا مجلسي کارآمد‌تر در راس باشد؟
اولويت‌هاي کشور متفاوت است اما مهم‌ترين موضوع امروز همين ويروس تازه‌وارد کرونا است که به يک موضوع هم خلاصه نمي‌شود چراکه آثار سنگيني که روي اقتصاد کشور و جهان داشته از مسائل مهم امروز است. پيش‌بيني‌ها مبني بر اين است که در بحران پساکرونا رشد اقتصادي ايران و جهان منفي مي‌شود و حتي کشور آمريکا هم از اين آثار مصون نيست. از جمله بحران‌هاي پساکرونا اين است که اثري منفي روي تقاضا در بازارهاي جهاني مي‌گذارد، نفت پتروشيمي و صنايع وابسته به آن هم آسيب زيادي از بحران کرونا مي‌بينند. در ايران بخش خدمات لطمه بسياري خورده است. بقيه بخش‌هاي بازار جهاني ايران هم چه در صنعت فولاد و چه مس و پتروشيمي آسيب ديده‌اند و بيکاري هم تشديد شده است.
مهم‌ترين تعاملي که مجلس آينده بايد با دولت داشته باشد حول محور چه موضوعي است؟
دولت و مجلس بايد با تعامل با يکديگر براي برداشتن تحريم‌ها و ارتباط با جامعه بين‌الملل پيش‌قدم شوند و تحريم‌ها شکسته شوند تا مجدد به بازارهاي نفت برگرديم و درآمدهاي نفتي در دسترس ما باشد. بايد بتوانيم ضرباتي که کرونا به بازار جهاني وارد کرده و پيکره اقتصاد ما هم از آن بي‌تاثير نيست را جبران کنيم. درنهايت بايد با شکستن و لغو تحريم‌ها اقتصاد کشور را بازسازي کنيم.
با توجه به برخي رفتارهاي نمايندگان مجلس يازدهم قبل از ورود بهارستان و تهديد‌هاي مکرر به بعضي اقدامات در خصوص دولت، فکر مي‌کنيد تحقق اين امر امکان‌پذير باشد؟
لغو تحريم‌ها و ارتباط با جوامع بين‌الملل نياز امروز کشور و اقتصاد است. اگر دوستان اصولگرا مي‌خواهند پيروزي‌هاي بيشتري را جشن بگيرند بايد در اين راستا حرکت کنند و با مسائل کشور واقعي برخورد کنند. شعار و اين‌گونه رفتارها فقط مختص به انتخابات و بسيج هواداران است، جريان پيروز در انتخابات مجلس بايد از شعار عبور کند و وارد اداره واقعي کشور بشود.
با اين تفاسير برخي شعارها باتوجه به نيازهاي امروز مردم رنگ و بوي پوپوليسم مي‌گيرند، تکرار اين پيشامد از ديدگاه شما چه آسيب‌هايي را به سياست کشور و اعتماد عمومي وارد مي‌کند؟
همه مسئولان کشور در حال حاضر، از بالاترين تا پايين‌ترين رده بايد با واقعيات کشور را اداره کنند و هرکس پست مديريتي دارد بايد برهمين اساس پيش برود. واقعيت امر اين است که امروز حدود 30 تا 50 ميليارد درآمد نفتي را از دست داده‌ايم و اقتصاد کشور در نبود اين منابع ضرر و زيان‌هاي زيادي متحمل شده است. نمايندگان بايد بدانند پوپوليسم و اين رفتارها به درد انتخابات مي‌خورد و بعد از انتخابات کاربردي ندارد و تنها حل مسائل بايد مدنظر باشد.
درخصوص تعامل مجلس و دولت و نحوه رويارويي آنها چه پيش‌بيني‌اي داريد؟
دولت يک‌سال پاياني خود را مي‌گذراند و مجلس راهي جز تعامل با دولت براي حل مشکلات ندارد. درواقع تنها با يکپارچگي همه نهادها و تعامل اساسي مي‌توان به اقتصاد کمک کرد.