افزایش ۱۹ درصدی سرقت‌ها، همزمان با آزادی ۱۱۰ هزار زندانی

آرمان ملي- رها معيري: اواخر اسفندماه سال گذشته بود که از قوه قضائيه خبر رسيد بسياري از زندانيان مشمول عفو شده‌اند يا به دليل شيوع کرونا در کشور مي‌توانند به مرخصي بروند. اين اتفاق به‌دنبال بخشنامه رئيس قوه قضائيه رخ داد که منجر شد تا110 هزار نفر زندانيان از مرخصي‌ها بهره‌مند شوند و پس از آن جهانگير، ر ئيس سازمان زندان‌ها اعلام کرد: آخرين اقدامات قوه قضائيه در اين حوزه مربوط به اعطاي عفو و مرخصي‌هاي گسترده به مناسبت اعياد نوروز، رجبيه و شعبانيه بود که همزماني اين مناسبت‌ها با شيوع کرونا و لزوم صيانت از سلامت زندانيان در ندامتگاه‌ها هم بخش ديگري از علل آزادي 110هزار زنداني از زندان‌هاي سراسر کشور است. به اعتقاد بسياري از کارشناسان اين عفو و اعطاي مرخصي بي‌سابقه بوده و نقش بسزايي در کنترل کرونا در زندان‌ها ايفا مي‌کند، اما چند روز پيش فرمانده انتظامي تهران از ابعاد ناديده و جديد اين مرخصي‌ها خبر داد، سردار حسين رحيمي، فرمانده انتظامي تهران در يک برنامه تلويزيوني اعلام کرد که آزادسازي زنداني‌ها زحمت ما را مضاعف و سرقت‌ها را بيشتر کرده است. در ايام نوروز وقوع سرقت قدري بالا مي‌رود، البته هماهنگي خوبي با دستگاه قضائي داريم و اسامي تمام زندانيان آزادشده به پليس داده شده است. وي تصريح کرد: زندانيان آزاد شده توسط پليس پيشگيري، کلانتري‌ها، پليس آگاهي و امنيت کنترل مي‌شوند البته برخي جرائم و سرقت‌ها در اين مدت قدري افزايش پيدا کرده اما اقدام قوه‌قضائيه بر بها دادن به جان يک مجرم محکوم شده را ارج مي‌نهيم و ما نيز بايد بيشتر تلاش کنيم.
آمارها چه مي‌گويند؟‌
طبق آمار پليس پيشگيري در ايام نوروز امسال، 22 درصدي کشفيات سرقت‌ها و 19 درصدي سرقت و دستگيري سارقان در مقايسه با مدت مشابه سال قبل افزايش داشته است.
سرقت کاهش داشته!


با اين حال روزگذشته غلامحسين اسماعيلي، سخنگوي قوه قضائيه درباره اين اظهار نظرهاي فرمانده انتظامي تهران و آمار منتشر شده از سوي پليس پيشگيري، اعلام کرد: اين ادعاي نيروي انتظامي را بررسي کرديم و معلوم شد منطبق بر واقعيت نبوده است. بررسي‌ها نشان داد در 45 روز گذشته سرجمع سرقت کاهش داشته است. اينکه گفته شده تعداد زيادي از اين سرقت‌ها توسط زندانيان به مرخصي رفته باشد را هم بررسي کرديم اما چنين چيزي هم نبود. در تمام افرادي که بررسي کرديم، عملا در استان تهران از زندانياني که در حال مرخصي بودند فقط يک نفر تا امروز بازداشت مجدد داشتيم. البته ما نمي‌خواهيم بگوييم اين زندانيان مرتکب جرم نمي‌شوند اما بيشتر آنها ضوابط و مقررات را رعايت کردند. وي افزود: اينکه گفته شد تعداد زيادي از زندانيان در حال مرخصي مرتکب سرقت و مجدد بازداشت شدند، با بررسي‌هاي ما به هيچ عنوان انطباق ندارد.