جهشي ديگر در بازار بورس

آرمان‌ملي- زينب مختاري: بازار سرمايه از آغاز سال جديد بدين سو روزهاي پرنوساني را پشت سر گذاشته است. با اين حال بررسي شاخص‌ها نشان مي‌دهد بورس در اين روزها همگام با طبيعت، ايام بهاري خود را سپري مي‌کند. در همين حال خبرها حاکي از ورود سهام جديد پرقدرت به بازار سرمايه است که مي‌تواند در روزهاي آتي به رونق اين بازار بيفزايد. در همين باره وزير رفاه با انتشار توئيتي از عرضه هلدينگ صبا تامين- يکي از شرکت‌هاي زيرمجموعه شستا- در بورس خبر داد. از سوي ديگر نيز رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: سازوکار واگذاري سهام دولتي روي ميز هيات وزيران قرار گرفته است و بر اساس آن، تمامي سهام شرکت‌هاي دولتي بورسي و فرابورسي در دو نوبت و با تخفيف 20 تا 25 درصدي به عموم مردم عرضه خواهد شد. گفتني‌ست شوراي‌ عالي بورس بر اساس قانون بودجه سال 99 و با استناد به اصل 44 قانون اساسي، در جلسه يازدهم فروردين‌ماه امسال، سازوکار اجرايي واگذاري باقيمانده سهام دولتي شرکت‌هاي حاضر در بازار سرمايه را تصويب کرده و اين مصوبه شانزدهم فروردين‌ماه، توسط وزير اقتصاد تقديم معاون اول رئيس‌جمهوري شده بود.
رئيس‌جمهوري در نخستين روزهاي سال نو، در تماس تلفني با وزير اقتصاد، با اشاره به استقبال مردم از بازار سرمايه بر تسريع در واگذاري شرکت‌ها و دارايي‌هاي دولت و فروش اموال مازاد بانک‌ها با استفاده از ظرفيت اين بازار در سال جهش توليد تاکيد کرده بود. بررسي عملکرد وزارت اقتصاد در واگذاري‌ها نشان مي‌دهد در نيمه اول سال گذشته، باقيمانده سهام دولت در تعدادي از شرکت‌ها از جمله پالايش نفت شيراز و پالايش نفت لاوان عرضه و در مجموع، حدود 2998 ميليارد تومان از سهام شرکت‌هاي دولتي به بخش غيردولتي واگذار شده بود. طبق اعلام اين وزارتخانه، عملکرد واگذاري‌ها از منظر ميزان واريزي به خزانه نشان مي‌دهد با توجه به حجم واگذاري‌ها در سال 98 و سال‌هاي گذشته در مجموع، بيش از 6000 ميليارد تومان به خزانه واريز شده است. اين ميزان با توجه به رقم مصوب بودجه نشان‌دهنده 118 درصد تحقق منابع در اين بخش است. اين در حالي‌ست که مصوب قانون بودجه، 5075 ميليارد تومان بوده است. گفتني‌ست ميانگين تحقق اين بخش از درآمدها نسبت به مصوب قوانين بودجه سنواتي طي سال‌هاي 80 تا 97 حدودا 71 درصد بوده است. همچنين در راستاي ترغيب عموم به مشارکت در فعاليت‌هاي اقتصادي، هيات واگذاري مقرر کرد باقيمانده سهام متعلق به دولت، در 18 شرکت بورسي (20 درصد سهم دولت) با ارزش بيش از 52هزار ميليارد تومان به صورت نقد عرضه و در صورت عدم موفقيت در عرضه در قالب صندوق‌هاي ETF به عموم مردم واگذار شود. بر همين اساس نيز سازوکار اجرايي واگذاري برخي شرکت‌ها در قالب صندوق ETF در وزارت اقتصاد تهيه و حسب مورد به تصويب هيات واگذاري و شوراي‌عالي بورس رسيد. اين روند در سال جديد نيز با عرضه برخي شرکت‌هاي زيرمجموعه شستا ادامه خواهد يافت.
خصوصي‌سازي بر بستر بازار سرمايه
محمد شريعتمداري- وزير رفاه- در توئيتي با اشاره به ورود هلدينگ صبا تامين به بازار سرمايه نوشت: «هلدينگ صبا تامين که ارزش آن در دوره مديريت جوان و کارآمد اخير از 4000 ميليارد تومان به 25 ميليارد تومان رسيده است، بيستم فروردين و در اولين عرضه سال 1399، بورسي مي‌شود. پايبند به تعهداتم به رئيس‌جمهوري در واگذاري‌ها و ارتقاي شفافيت و نظارت مردمي در شرکت‌هاي تابعه شستا و وزارت کار هستم.» در همين حال رئيس سازمان بورس در گفت‌وگو با ايسنا از عرضه سهام شرکت‌هاي دولتي با تخفيف 20 و 25درصدي به مردم خبر داد. شاپور محمدي اظهار کرد: بر اساس سازوکار مصوب هيات وزيران، تمامي سهام شرکت‌هاي دولتي بورسي و فرابورسي در دو نوبت به عموم مردم عرضه مي‌شود. او افزود: در نوبت اول، سهام دولتي شرکت‌هاي بورسي در قالب واحد صندوق‌هاي قابل معامله عرضه و در صورت باقي ماندن، در نوبت دوم به شکل تک‌سهم و با استفاده از روش ثبت سفارش (بوک‌بيلدينگ) به هر کد ملي ايراني واگذار مي‌شود. محمدي ادامه داد: اطلاعات تکميلي اين ساز و کار پس از تصويب در هيات وزيران در قالب برنامه‌اي تبييني به اطلاع عموم مي‌رسد. گفتني‌ست رئيس‌جمهوري نيز در نخستين جلسه هيات دولت در سال جديد، بر اينکه دستگاه‌هاي دولتي بايد سهام خود را در بورس عرضه کنند تاکيد کرده و گفته بود: در سال گذشته شرايط بسيار خوبي در بورس داشتيم و امسال هم شرايط خوبي در بورس خواهيم داشت. حسن روحاني افزوده بود: رونق بورس به اين است که همه دستگاه‌هاي دولتي سهام و اموال خود را در بورس عرضه کنند؛ امسال براي حرکت در توليد نيازمنديم که اين سهام را به بازار بورس و يا فرابورس عرضه کنيم و بتوانيم شاهد تحول بزرگي باشيم.