پايتخت۶؛ سانسور بعد از پخش

آرمان ملي دستور علي عسگري را بررسي مي‌كند
پايتخت6؛ سانسور بعد از پخش
ششمين فصل از مجموعه تلويزيوني پايتخت بدون اينکه به سرانجامي مشخص برسد، فعلا به‌طور موقت پايان يافت و مخاطبان پرتعداد اين سريال بايد ابتدا منتظر پايان بحران کرونا بمانند تا در فرصت مناسب ضبط قسمت پاياني پايتخت نيز انجام شود و در يکي از مناسبت‌ها بتوانند به تماشاي نتيجه‌گيري و پايان اين سريال بنشينند. عوامل توليد سريال پايتخت6 اين بار بدون مغز متفکر اين گروه يعني خشايار الوند دست به ساخت فيلم زدند و شايد به همين دليل بسياري از مخاطبان معتقدند ضعف‌هاي مشهودي از نظر محتوايي در فصل ششم اين اثر ديده شد. اما در عين حال بسياري از مخاطبان و حتي صاحبنظران بر اين باورند که پايتخت6 چندان هم ضعيف نبود و توانست طبق پيش‌بيني‌ها با اقبال همگاني مواجه شود.
تقابل اينستاگرامي موافقان و مخالفان


تنابنده از نخستين شب پخش سريال تا پايان قسمت پانزدهم تقريبا پس از هر قسمت با انتشار يک عکس از همان قسمت يا عکسي مرتبط و نوشتن چند کلمه زير تصوير، هزاران مخاطب را به صفحه خودش مي‌کشاند که بسياري از آنها ديدگاه‌شان را در موافقت يا مخالفت با اين سريال اعلام مي‌کردند. يکي از کاربران در اين باره نوشته است: «پايتخت6 فيلم بسيار قشنگي بود. با جذابيت‌هاي جديد. ما منتظر ادامه اين فيلم بسيار زيبا هستيم. مرسي که هستيد». اما نقطه مقابل اين ديدگاه‌ها را هم مي‌توان در پيام‌هاي کاربران مشاهده کرد. عده‌اي برجسته نشان دادن برخي مسائل ناپسند اجتماعي را دليلي براي انتقاد به اين سريال عنوان کرده‌اند و برخي ديگر هم به ضعف محتوايي پايتخت6 اشاره دارند و بر اين باورند که نبود خشايار الوند اين مجموعه پرطرفدار را از کيفيت انداخته است. کاربري به نام «نيما» نوشته است: «خدا خشايار الوند را بيامرزد که پايتخت را پايتخت کرد. متاسفانه سري ششم اين سريال خوب نبود.»
تابوهايي که شکست
نکته ديگري که در نگاه بسياري از مخاطبان به چشم آمد و مورد انتقاد قرار گرفت، شکسته شدن برخي تابوهاي اجتماعي فيلمسازي در اين سريال بود تا جايي که حتي رئيس سازمان صدا و سيما پس از پخش قسمت پاياني پايتخت6 و سکانس جنجالي موتورسواري رحمت و همسرش که کپي نعل‌به‌نعل يکي از سکانس‌هاي فيلم «همسفر» در پيش از انقلاب بود، در دستوري ويژه به سيدمرتضي ميرباقري با اشاره به حواشي قسمت آخر اين مجموعه تاکيد کرد که لازم است بررسي شود اين اقدام حاصل اشتباه، بي‌توجهي و وادادگي است يا نتيجه عمليات مرموز و فتنه‌انگيز ستون پنجم فرهنگي دشمن؟ از سوي ديگر برخي مخاطبان و صاحبنظران معتقدند تغيير اسپانسر سريال سبب شده آنها با دست بازتري تغيير رويه بدهند و متفاوت از «پايتخت5» که نگاه ايدئولوژيک در فيلم ديده مي‌شد، اين بار با تصاوير و ديالوگ‌هايي کاملا متفاوت مردم را غافلگير کنند.
بازنمايي رفتاري جامعه ايراني
درباره انتقادات به نمايش برخي رفتارها در اين سريال بعضي ديگر نگاهي متفاوت دارند. براي مثال «حسين برزگروليکچالي» جامعه‌شناس و پژوهشگر مسائل اجتماعي ايران بر اين باور است که پايتخت6 بازنمايي کاملي از رفتار و خلقيات جامعه ايراني است. او بر اين باور است که اين مجموعه تلويزيوني نشان مي‌دهد بخشي از جامعه ايراني به دليل خلقيات رفتاري و نگرش‌هايش به زندگي، سبک متفاوت اما متناقضي را در مواجهه با خواسته‌ها و آمال خود برگزيده و براي رسيدن به هدف مقبول از روش نامشروع و ابزار و وسايل انحرافي استفاده مي‌کند. اين مدرس دانشگاه مي‌گويد: به هر حال خوبي‌ها، بدي‌ها، زشتي‌ها و زيبايي‌هايي در اين سريال وجود دارد؛ تا جايي که برخي منتقدان نمايش، بعضي حرکات و سکنات و ديالوگ‌ها را بدآموزي دانسته‌اند و خواستار در نظر گرفتن محدوديت سني براي نمايش آن شده‌اند. اما برخي از صفات پسنديده‌ ايرانيان از جمله هوشمندي، خون‌گرمي، عطوفت و خوش‌صحبتي و احترام به بزرگ‌ترها و کوشش و تلاش براي کار کردن هم به تصوير کشيده شده ‌است. صرف‌نظر از مسائل اجتماعي، گروهي ديگر از منتقدان اين سريال افرادي هستند که بر اين باورند پايتخت6 به خاطر نداشتن قصه‌اي مستقل و جذاب ضعيف‌تر از سري‌هاي پيشين اين مجموعه ظاهر شده است. ايرنا نوشت؛ علي صادقي فعال رسانه‌اي و نويسنده راديو و تلويزيون يکي از اين افراد است که از روزهاي نخست پخش فصل ششم اين سريال به بي‌برنامه بودن اين سريال انتقاد کرده و معتقد است تغيير نويسنده آسيب زيادي به ساختار اين مجموعه تلويزيوني وارد کرده است. او بر اين باور است که مهم‌ترين مزيت پايتخت6، موسيقي آن است که با معرفي صدايي جديد از موسيقي مازندران، يعني «زمان شکارچيان» و همراهي گروه موسيقي «آواي تبري» به سرپرستي «سيد‌جلال محمدي» با «آريا عظيمي‌نژاد» حاصل شده و در کنار تصاويري از زيبايي‌هاي سوادکوه جذابيت‌هايي را به اين سريال داده است.
آواي مازندراني پايتخت
موضوع شنيده شدن موسيقي مازندراني در سريال پايتخت يکي از نکاتي است که عمده منتقدان اين سريال هم روي آن نظر مثبت دارند. گروه موسيقي اين سريال به سرپرستي آريا عظيمي‌نژاد در چند فصل اخير تلاش کرد تصويري نو از موسيقي مازندران ارائه کند و به نظر مي‌رسد تا حد قابل‌توجهي نيز در اين زمينه موفق بوده است. سيدجلال محمدي سرپرست بخش موسيقي مازندراني اين سريال با بيان اينکه هدف ما در اين سريال ارائه کاري نو و غيرتکراري بود، اشاره‌اي هم به نوآوري‌هاي موسيقايي با پايه موسيقي مازندراني در سري‌هاي4 و 5 اين سريال دارد و مي‌گويد در پايتخت چهار و پنج دوتارنوازي‌هاي زيادي داشتم، اما در پايتخت6 از دوتارنوازي‌هاي خودم کم کردم تا کار متفاوت به گوش مردم رسانده شود.