كرونا؛ مخالفان در برابر رئيس جمهور

در شرايطي رئيس‌جمهور،‌ بر بازگشايي ادارات و فعاليت‌هاي توليدي با وجود بحران کرونا تاکيد مي‌کند و قصد دارد از 23 فروردين فاصله‌گذاري هوشمند را جايگزين فاصله‌گذاري اجتماعي کند که نمايندگان مجلس و کارشناسان حوزه بهداشت با انتقاد از اين تصميم، اجراي اين طرح را موجب آغاز موج دوم کرونا و افزايش قربانيان مي‌دانند. حميد سوري، استاد دانشگاه علوم پزشکي دانشگاه شهيد بهشتي يکي از منتقدان است که در يک برنامه تلويزيوني نسبت به تحت فشار قرار گرفتن وزارت بهداشت براي اجراي طرح فاصله‌گذاري هوشمند ابراز نگراني کرده و گفته است: «حدود 500 هزار نفر در ايران به ويروس کرونا مبتلا شده‌اند، اما اين آمار دقيق نيست زيرا بيماران کم علامت و خفيف شناسايي نشده‌اند.»
انتقادها از تصميم احتمالي دولت
رئيس ستاد مقابله با کروناي استان تهران نيز در اين رابطه گفته است: ميزان مراجعات بيمارستاني در 48 ساعت گذشته 25 درصد افزايش داشته است. عليرضا زالي همچنين اظهار کرد: «ما نه تنها به مرحله کنترل اين بيماري نرسيده‌ايم بلکه رو به افزايش است و کرونا به مرحله پاندمي در تهران رسيده و نوسانات سينوسي در تهران ناشي از هشدارهايي بوده که در روزهاي قبل داده‌ايم.» پيام طبرسي، معاون آموزشي بيمارستان مسيح دانشوري تهران نيز ابراز نگراني کرده است که اگر طرح فاصله‌گذاري اجتماعي توسط دولت تمديد نشود 2 يا 3 هفته ديگر در کشور با پيک دوم کرونا مواجه مي‌شويم. با تعطيلي برخي اماکن از جمله مدارس، دانشگاه‌ها و بقاع متبرکه و برگزار نکردن نمازهاي جمعه در فروردين ماه تا حدودي از انتقال ويروس جلوگيري شد اما از سويي ديگر دولت در فروردين ماه قصد مسدود کردن جاده‌ها را داشت که اين طرح به موقع اجرايي نشد و متاسفانه مردم اقدام به سفرهاي نوروزي کردند و کنترل بيماري سخت شد. فاطمه سعيدي، نماينده تهران در مجلس،‌ نيز با انتشار متني در صفحه توئيتر خود بي‌اعتنايي به سلامت مردم را «خطاي نابخشودني» خواند و از ارائه طرح سه‌فوريتي تعطيلي يک‌ماهه کشور در نخستين جلسه رسمي مجلس خبر داد. هم‌زمان محمدجواد جمالي نوبندگاني، نماينده فسا، به ايلنا اظهار کرد: «جان مردم در اولويت بر کسب‌وکار آنها قرار دارد.» افزايش انتقادها به تصميم دولت در حالي است که ستاد ملي کرونا با رياست روحاني تصويب کرده که کسب‌وکارهاي کم‌ريسک در استان‌ها مي‌توانند از روز 23 فروردين‌ماه و با رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي فعاليت کنند. پيشتر نيز رئيس‌جمهوري با تاکيد بر موضوع اقتصاد در کنار سلامت، دستور بازگشايي ادارات را داده بود. پيش از اين نيز بخشنامه‌اي از سوي قائم‌مقام وزارت صنعت معدن و تجارت مبني بر «جلوگيري از وقفه در کليه واحدهاي توليدي» به سازمان‌هاي استاني اين وزارتخانه ابلاغ شده بود.
وضعيت سيستان و بلوچستان


پس از آنکه رئيس‌جمهور در سخنان روز يکشنبه خود وضعيت استان سيستان و بلوچستان را به لحاظ شيوع ويروس کرونا سفيد اعلام کرد تعدادي از نمايندگان فعلي و نامزدهاي راه‌يافته به مجلس يازدهم از اين استان، چنين سخناني را غير واقعي توصيف کرده و درباره عواقب فاجعه‌بار اين سخنان و بازگشايي مدارس هشدار دادند. اين درحالي است که دانشگاه علوم پزشکي زاهدان از افزايش ابتلا به کرونا در ايران گزارش داده‌ است. حسينعلي شهرياري، نماينده زاهدان و رئيس کميسيون بهداشت و درمان مجلس دهم گفت: «آقاي روحاني در ابتداي شيوع اين ويروس در کشور نيز به توصيه کارشناسان گوش نداد و قرنطينه را دو هفته دير آغاز کرد، الان هم بي‌توجه به نظر کارشناسان تصميم گرفته است. در شهر زاهدان متاسفانه بيماري کرونا شيوع پيدا کرده و بيمارستان‌ بوعلي تخت‌هايش پر شده است و ديگر تخت خالي وجود ندارد..»
شرط جديد تردد بين استاني
روز گذشته سعيد نمکي، وزير بهداشت و درمان در نامه‌اي به دکتر رحماني فضلي، وزير کشور، تردد بين استاني فراگيران رشته‌هاي علوم پزشکي با ارائه کارت نظام پزشکي و يا کارت دانشجويي را بلامانع اعلام کرد. در متن اين نامه آمد است: به دليل ضرورت حضور فراگيران دکتراي عمومي، دستياران تخصصي، فوق تخصصي، فلوشيپ پزشکي و دندانپزشکي، دستياران داروسازي باليني، دانشجويان سال آخر پرستاري، علوم آزمايشگاهي و راديولوژي در بيمارستان‌هاي آموزشي، تردد بين استاني آنها با ارائه کارت نظام پزشکي و يا کارت دانشجويي بلامانع است. لذا مراتب جهت اعلام به مراجع ذي صلاح ارسال مي‌گردد.
آغاز غسل متوفيان کرونا
با توجه به آغاز غسل کردن متوفيان مبتلا به کرونا در شهر تهران با آب، رعايت کليه تمهيدات بهداشتي،از روز شنبه 16 فروردين 1399 در سالن‌هاي تطهير سازمان بهشت زهرا(س) تهران به منظور اجراي حداکثري فتواي مقام معظم رهبري آغاز شد. در اين رابطه محمد رستگاري، معاون نظارت و پايش اداره محيط زيست استان تهران تاکيد کرد: در حال حاضر دغدغه ما درست کار کردن سيستم تصفيه‌خانه بهشت زهرا(س) است که براي اين منظور پايش مستمري را از اين مجموعه خواهيم داشت. وي با اشاره به اينکه بهشت زهراي تهران مجهز به تصفيه‌خانه است، اظهار کرد: اداره محيط زيست استان تهران با همکاري شرکت آب و فاضلاب استان بر عملکرد اين تصفيه‌خانه نظارت مي‌کند. دغدغه ما درست کار کردن سيستم تصفيه‌خانه بهشت زهرا(س) در ايام شيوع ويروس کرونا است و اداره محيط زيست استان تهران پايش‌هاي دقيق و مشخصي را براي نظارت بر عملکرد تصفيه‌خانه اين مجموعه دارد.