دردسر کرونایی خاخام‌های اسرائیلی

گروه بین الملل: نرخ ابتلا به کرونا در سرزمین اشغالی درحال افزایش است. از یک طرف جنگ قدرت در تل آویو و از طریف دیگر یهودیان افراطی به معضلی کشنده تبدیل شده اند. براساس آمار رسمی ، طی ۲۴ ساعت گذشته با ثبت ۵۵۰ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در اراضی اشغالی، تعداد کل مبتلایان به این ویروس در اراضی اشغالی به ۷۵۸۹ تن و تعداد کل فوتی‌ها تا این لحظه به ۴۲ تن افزایش یافت و این در حالیست که وضعیت ۱۱۵ تن دیگر از مبتلایان وخیم بوده و از این تعداد ۹۸ تن زیر دستگاه تنفس مصنوعی هستند.
شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی در گزارشی به جنگ پشت پرده وزارتخانه‌های جنگ و بهداشت این رژیم بر سر اینکه کدام طرف مدیریت مبارزه با شیوع ویروس کرونا و نظارت بر آن را بر عهده بگیرد، پرداخت.
نفتالی بنت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در مصاحبه‌ای با این شبکه عبری زبان تاکید کرد که بازگشت سریع به روال عادی در اراضی اشغالی نیازمند آن است که مسؤولیت مبارزه با ویروس کرونا در این اراضی به وزارت خانه او منتقل شود.
بنت در توضیح علت این رویکرد خود گفت: ارتش اسرائیل و وزارت جنگ ماموریت را می‌دانند.


همچنین او افزود که آنها در یک جنگ بیولوژیک خطرناک برای طبیعت هستند.
وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در ادامه این مصاحبه اظهار کرد: ما انتقادی از وزارت بهداشت نداریم، و می‌خواهیم سیستم (ستاد) غربالگری کرونا موفق شود، و بر همین اساس مسؤولیت این امر باید یک ماه قبل به ارتش اسرائیل منتقل می‌شد.
وی در ادامه گفت: می‌خواهم از تشکل‌های خصوصی و شرکت‌های بزرگ فناوری استفاده کنم، همه ما تلاش می‌کنیم کمک کنیم، و اگر می‌خواهیم قادر به مقابله باشیم و اقتصاد اسرائیل را شکوفا کنیم، باید کل این مسؤولیت را به ارتش اسرائیل و دستگاه‌های امنیتی بسپاریم.
بنت در پایان نیز درباره مسؤولیت و نقش وزارت بهداشت این رژیم با اشاره به اینکه این وزارتخانه یک هیات اجرایی نیست، تاکید کرد: نقش وزارت بهداشت باید در تدوین سیاست‌های کلی مشخص شود.
دردسر یهودیان افراطی 
نکته ای که درباره دغدغه اصلی اسرائیل این است که بی‌توجهی یهودیان حریدی و ارتدکس به افزایش شمار مبتلایان به کرونا منجر شده است. سایت «تاگس‌شاو» وابسته به شبکه یک تلویزیون آلمان گزارشی از شیوع مهارگسسته بیماری کرونا در محلات مسکونی یهودیان ارتدکس در اراضی اشغالی حکایت دارد.
میزان ابتلا به بیماری کرونا در شهرها و محلات مذهبی هشت برابر دیگر نقاط است. شهر مذهبی بنی براک و محلات مسکونی یهودیان ارتدکس به کانون‌های شیوع اپیدمی کرونا تبدیل شده‌اند. پلیس با کمک ارتش عملا راه‌های ورودی و خروجی شهر بنی براک را مسدود کرده است.
۷۵۸۹ اسرائیلی آلوده به ویروس کرونا وجود دارد این است که تعداد زیادی از آنها از یهودیان افراطی هستند. نکته جالب اینجاست که از 54 کشته ویروس کرونا، ۲۴ نفر جزو خاخام‌های یهودی هستند. 
بیشتر خاخام های فوت شده بر اثر کرونا از ساکنان شهر بنی براک در مجاورت تل‌آویو هستند. اکثر ساکنان این شهر یهودیان حریدی هستند که اصولا حاضر به رعایت نکات بهداشتی و توصیه های مراجع پزشکی نیستند و اساس کارهای خود را آموزه‌های دینی یهودی می‌دانند و همین مساله موجب شده تا شمار زیادی از آنان به این ویروس آلوده شوند.
شهر بنی براک، با ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، مهم‌ترین شهر مذهبی در اراضی اشغالی به شمار می‌آید. این شهر که در استان تل‌آویو واقع است محل سکونت یهودیان ارتدکس است. ظرف روزهای گذشته، پلیس با خودروهای خود در خیابان‌های این شهر گشت‌زنی کرده است.
بی اعتنایی به هشدارها
اهالی مناطق به‌شدت مذهبی اسرائیل توصیه‌ها و مقررات وضع شده از سوی دولت را نمی‌پذیرند و همچنان در مراسم و کلاس‌های مدارس دینی شرکت می‌کنند.
برای یهودیان متعصب، سخن خاخام‌ها مهم‌تر از قوانین دولتی است. جوانان بنی براک حتی نیروهای پلیس را «نازی» خطاب می‌کنند. کار به جایی رسیده است که بنا بر ارزیابی کارشناسان این احتمال وجود دارد که ۴۰ درصد از مردم شهر بنی براک به بیماری کرونا مبتلا شده باشند.
طبق آمارهای وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی، نیمی از اسرائیلی‌هایی که به بخش آی‌سی‌یو انتقال داده شده‌اند، جزو یهودیان حریدی بودند و از هر ۵ اسرائیلی که به این بخش در بیمارستان بیلنسون انتقال داده شده اند، ۳ نفر حریدی بوده‌اند اما با این وجود همچنان از عمل به توصیه های وزارت بهداشت سرپیچی می کنند.
این گروه از یهودیان در آخرین اقدام خود در مخالفت با توصیه‌های وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی، اواخر ماه مارس به طور دسته جمعی وارد شهر نابلس در شمال کرانه باختری شدند و به رغم وجود نیروهای گسترده پلیس برای ممانعت از ورود آنان به مقبره حضرت یوسف (ع) بالاخره وارد این مکان شدند؛ اقدامی که موجب شیوع هرچه بیشتر کرونا در این منطقه می شود.
علاوه بر این، یهودیان حریدی به طور قاچاقی و مخفیانه پسر رهبر جماعت حریدی غور را با خودرو وارد شهر بنی براک کردند که تنها دلیل این کار مشارکت در مراسم ختنه نوه او بوده است!
با وجود اینکه پلیس به بیشتر ساکنان شهر بنی براک اعلام کرده که باید قرنطینه شوند، اما آنان مخالف این کار هستند و حاضر نیستند به مراکز مشخص شده برای قرنطینه بروند و تنها عده بسیار کمی حاضر به این کار شده اند.
به گفته رسانه‌های عبری زبان، خاخام های یهودی به الگوی نامناسبی برای اسرائیلی ها تبدیل شدند و با توجه به اینکه آنان خود حاضر به رعایت نکات بهداشتی و اصول پیشگیری نیستند، ویروس کرونا به سرعت در حال شیوع در میان اسرائیلی ها است.
خاخام یعقوب لیتزمن وزیر بهداشت رژیم صهیونیستی خود در راس کسانی است که در ابتدا به توصیه های بهداشتی عمل نمی کرد و حتی حاضر نبود تست بدهد اما در نهایت خود و همسرش به کرونا مبتلا شدند و اکنون در قرنطینه هستند.
پس از مثبت شدن تست کرونای لیتزمن، بسیاری از مسئولان اسرائیلی که طی روزهای اخیر با او دیدار و تماس داشته اند، نیز به قرنطینه رفتند، از جمله بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و یوسی کوهن رئیس سازمان موساد.
«حاییم کافیونسکی» خاخام ارشد طایفه حریدی نیز تاکنون فتوایی مبنی بر ممنوعیت تجمع صادر نکرده است، زیرا آن ها «اسرائیل» را دولتی کافر می دانند و علیه ارتش آن دعا می کنند و فتاوای خود را تنها از یک مرجع که فعلا اعتقادی به کرونا ندارد، می گیرند که این مساله موجب شده تا ارتش ۱۵ هزار از نیروهای خود را در منطقه بنی براک مستقر کند تا بتواند ساکنان این منطقه را کنترل و وادار به عمل به توصیه های
 بهداشتی کند.