نگرانی درباره نقشه پمپئو برای بغداد

یک پایگاه خبری عراقی نوشت که تمام خواسته آمریکا این است که دولتی ضدایرانی در عراق ایجاد کند.در همین حال، على‌رغم مخالفت‌های گسترده گروه‌هاى سیاسى عراقی با انتخاب «عدنان الزرفی» به عنوان مأمور تشکیل کابینه جدید، «متیو تولر» سفیر آمریکا در بغداد، با ارسال نامه‌ای حمایت خود از این اقدام را اعلام کرده و با دخالت در امور داخلى، این کشور را تهدید نیز کرد.
منهای تمام گمانه زنی‌ها، الزرفی در توئیتی در حساب کاربری خود نوشت که جامعه جهانی باید با برداشتن تحریم‌ها یا کاهش آن و فراهم کردن نیازهای درمانی به ایران در مبارزه با ویروس کرونا کمک کند. به گفته وی، این امر به جلوگیری از فاجعه انسانی و همچنین تبعات بهداشتی و امنیتی که بر عراق دارد، کمک می‌کند. وی اضافه کرده است که عراق به عنوان همسایه بیشترین مرز و روابط را با جمهوری اسلامی ایران دارد.
شائبه ضد ایرانی بودن الزرفی 
به گزارش ایسنا، وبگاه عراقی العهد نیوز در یادداشتی به قلم «ولید الطائی» نوشت: تمام هم و غم آمریکا این است که دولت عراق دشمن ایران باشد و همانند عربستان، بحرین و امارات دشمنی خود با ایران را علنی کند.


وی می‌نویسد: آمریکا نمی‌خواهد که عراق دولتی مستقل و تصمیم گیری مستقل داشته باشد بلکه می‌خواهد که تمامی امور عراق چه سیاسی چه اقتصادی چه امنیتی و غیره را در دست بگیرد. نویسنده در ادامه می‌گوید: آمریکا حتی می‌خواهد امور دینی عراق را در دست بگیرد؛ آمریکا می‌خواهد که مردم عراق وفق مراد او  رفتار کنند به همین دلیل می‌بینیم که واشنگتن با الحشد الشعبی و رهبران آن دشمنی می‌کند زیرا آن‌ها مخالف حضور آمریکایی‌ها در خاک مقدس عراق هستند. در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: آمریکا از سال 2003 به بهانه آزادسازی بر عراق سیطره یافت اما بعدها تمام قوانین را زیر پا گذاشت و حاکمیت عراق را نقض کرد. آمریکا در طول 17سال گذشته حتی یک دستاورد برای مردم عراق نداشته است بلکه مجموعه ای از مزدوران و فاسدان و دزدان را روی کار آورد تا منابع و زیرساخت‌های عراق را ویران کنند و فساد و رشوه گیری در موسسات دولتی را رواج دهند. نویسنده همچنین می‌گوید: آمریکا مرزهای عراق را بر روی مجموعه‌های تروریستی باز کرد و فرقه گرایی را در میان ملت عراق ایجاد کرد و پروژهایی علیه ملت عراق به منظور تخریب و ویرانی عراق در این کشور بوجود آورد.
بنابراین آمریکا به دنبال عراقی مستقل نیست بلکه می‌خواهد که عراق تابع سیاست‌های تخریبی و ویرانگر واشنگتن باشد اما امید بزرگ ما به نیروهای الحشد الشعبی و نیروهای مقاومت و همچنین مردم شریف عراق است تا تمام پروژه‌های تخریبی آمریکا در عراق را شکست دهند و ملت عراق آزاد و کریمانه و به دور از سلطه گری خارجی و آمریکایی زندگی کنند.
خط و نشان سفیر آمریکا
به گزارش شفقنا، در نامه «متیو تولر» سفیر آمریکا در عراق  که نسخه‌ای از آن در وب سایت خبرى «الموقف العراقی» منتشر شده، ضمن اشاره آشکار به نام ایران، آمده است که براى دوستان عراق، مخالفت ایران و یک گروه افراطى وابسته به این کشور با نخست‌وزیری عدنان الزرفی که حمایت اکثریت گروههای شیعه، اهل سنت و کردها را با خود دارد؛ ناامیدکننده است.
در این نامه که صراحتا به معنى مداخله در امور داخلى عراق است، سفیر آمریکا مستقیماً موضع خود را نشان داده و بیان کرد که «باید به الزرفی رأی اعتماد داده شود» و نوشت: «رهبران عراقى نباید چشم داشتى به حمایت و پشتیبانى دیگر کشورها داشته باشند، زیرا عراق داراى حاکمیت است و اکنون عدنان الزرفى بر اساس اصول به عنوان یک نامزد واجد شرایط انتخاب شده است. براى انتخاب او یک روند قانونى طى شده و پارلمان باید به او رأى اعتماد بدهد.»
سفیر آمریکا در این نامه با اتهام‌زنی به ایران و تهدید دولت آتی عراق، تأکید کرد: «در صورت مانع‌تراشی در این مسئله به دلیل دخالت ایران، سرنوشت تلخى در انتظار عراق خواهد بود. دولتى که با دخالت آشکار ایران تشکیل شود، نمی‌تواند مشروعیتى از جانب ایالات متحده یا جامعه بین‌الملل دولتی و حتى در سطح جهان داشته باشد.» تولر ضمن اشاره به شایعات ادعا کرد: «اگر خبر مخالفت قاطعانه (سردار) قاآنى با تشکیل دولت جدید به نخست وزیرى عدنان الزرفی، درست باشد. آیا او در رابطه با کاهش قیمت نفت به عراق جهت پرداخت حقوق کارمندانش کمکى می‌کند؟ ایران مى‌تواند درهاى کمک بانک جهانى و صندوق بین‌المللی پول را به روى عراق باز کند؟ و آیا توانسته در رابطه با مقابله ویروس کرونا، به عراق کمکى کند؟»
او در پایان به احزاب سیاسى عراق توصیه کرد که با اولویت قرار دادن منافع کشورشان از ملت عراق بخواهند که از تشکیل دولت آتى حمایت کنند. تولر فرصت را اندک شمرده و گفت بهتر است براى کسب حمایت به سوى دیگران و حتى ما نیایید.
چهره جنجالی 
«عدنان الزرفی» عضو «فراکسیون النصر» به رهبر «حیدر العبادی» (نخست وزیر سابق) از چهره‌های بحث برانگیز عراقی است.
این سیاستمدار عراقی در سه مقطع استاندار نجف شده (سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۵ و ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ و ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵) و در جریان اعتراض‌های اخیر خیابانی به عنوان یکی از چهره‌های ذی نفوذ در این اعتراضات معرفی شد. 
نام کامل او «عدنان عبدخضیر عباس مطر الزرفی» متولد اول ژانویه ۱۹۶۶ و از اهالی نجف است که از سوابق سیاسی او عضویت در حزب «الدعوه اسلامی» عراق ذکر شده و دارای تابعیت دوگانه عراقی - آمریکایی است. برخی از گروه‌های مقاومت اسلامی عراق از جمله «عصائب اهل الحق» (قیس الخزعلی) که وابسته به «فراکسیون الفتح» (هادی العامری) است، به شدت با انتخاب الزرفی به عنوان نخست وزیر جدید مخالفت کرده و این چهره را مخالف گروه‌های مقاومت اسلامی و الحشد الشعبی معرفی کرده بودند.
طى مراسمى در ٢٧ اسفند ماه «برهم صالح» رئیس جمهور عراق «عدنان الزرفی»، را جایگزین «محمد توفیق علاوی» برای تشکیل دولت معرفى کرد.