«ابتکار» انتخاب کر استارمر به عنوان رهبر جدید حزب کارگر انگلستان را بررسی می‌کند

دگردیسی چپ‌های لندنی
محمدرضا ستاری
پس از پنج سال رهبری جنجالی جرمی کوربین بر حزب کارگر بریتانیا و در نهایت شکست سختی که آنها در آخرین انتخابات پارلمانی از بوریس جانسون رهبر حزب محافظه‌کار متحمل شدند، «سر کر استارمر» سیاستمدار 57 ساله بریتانیایی و وزیر سایه بریگزیت در حزب کارگر به عنوان رهبر جدید این حزب انتخاب و معرفی شد.
هر چند روز شنبه استارمر توانست با کسب بیش از 56 درصد آرا سکان هدایت حزب کارگر بریتانیا را بر عهده بگیرد، اما مهم‌ترین ماموریت او به روز گذشته باز می‌گردد؛ جایی که او قرار بود کابینه در سایه خود را معرفی کند و حتی گفته می‌شود که به احتمال زیاد کوربین در این کابینه حضور نخواهد داشت. خود استارمر پس از انتخابش به عنوان رهبر مهم‌ترین حزب اپوزیسیون انگلیس گفته که می‌خواهد این حزب را وارد دنیایی تازه کند.


او در حالی بر روی این آرمان تاکید کرده که به گفته ناظران راه دشواری را در پیش دارد. حزب کارگر به رهبری جرمی کوربین در طول پنج سال گذشته موفق به پیروزی در هیچ‌کدام از انتخابات پارلمانی نشده و در حالی که محافظه‌کاران بیش از سه سال درگیر نبرد سخت با مسئله خروج از اتحادیه اروپا بودند و لندن بی‌سابقه‌ترین انسداد سیاسی خود را پس از جنگ جهانی دوم تجربه می‌کرد، به هیچ عنوان نتوانستند از فرصت ایجاد شده برای بهره‌مندی از شرایط موجود استفاده کنند.
کوربین به مثابه سندرز در آمریکا
هر چند تا قبل از کناره‌گیری کوربین از رهبری حزب کارگر به واسطه شکست سخت آنها از بوریس جانسون در انتخابات پارلمانی سال 2019، اخباری از اختلافات داخلی در این حزب منتشر شده و برخی ادامه رهبری کوربین را به واسطه این اختلافات ناممکن می‌دیدند، اما در مقابل بسیاری از کارشناسان معتقدند که کوربین به واسطه خط‌‌مشی سیاسی و نیز سلوک رفتاری فردی خود، همانقدر که در میان محافظه‌کاران به عنوان تهدید محسوب می‌شود، در بخش‌های مهمی از جامعه انگلستان به خصوص مسلمانان و اقلیت‌های مذهبی به غیر یهودیان، طرفدارانی پر و پا قرض دارد. همچنین بسیاری او را با برنی سندرز در آمریکا مقایسه می‌کردند که علی‌رغم محبوبیتش به واسطه موضع‌گیری‌های سوسیالیستی و مردمی حتی هم حزبی‌هایش نیز درصدد کنار زدن وی هستند.
با تمامی این شرایط گزینه کوربین به عنوان یک گزینه مطلوب برای چپ‌ها و برخی کشورها جای خود را به کر استارمر داده است. شخصی که از هم اکنون با چند چالش مواجه است. نخست اینکه او سعی دارد چهره ضد یهودی حزب کارگر را تا اندازه‌ای تلطیف کند و از سوی دیگر لازم است تلاش کند تا ناکامی‌های گذشته این حزب و اختلافات درونی آن را به حداقل برساند. به گفته کارشناسان هر چند حزب کارگر در طول عملکرد پنج ساله خود با شکست‌های فاحشی روبه‌رو شده و این امر به میزان زیادی بر روی انگیزه طرفداران این حزب تاثیر منفی گذاشته است، اما به نظر می‌رسد پس از پایان بحران بریگزیت و شروع بحران کورنا، یک بار دیگر فرصتی مهم برای چپ‌های لندن در جهت اثبات خود فراهم شده است.
میراث کوربین برای استارمر
استارمر حالا به عنوان میراث‌دار بخشی از محبوبیت قابل توجه کوربین با وظیفه نجات حزب از چالش‌های عمده به روی کار آمده و به نظر می‌رسد که دوران رهبری او آمیزه‌ای از تعادل از خط مشی‌های چپ‌گرایانه دوران کوربین و تمرکز بر رفع سیاست‌های ریاضتی اقتصادی باشد.
اما از سوی دیگر برخی از ناظران، دوران رهبری استارمر بر حزب کارگر را دوران سخت و آشفته برای چپ‌ها ارزیابی می‌کنند. در همین راستا، مایکل چسام منتقد و فعال سوسیالیست انگلیسی طی مطلبی در گاردین تصریح کرده که هر چند دوران کوربین به سر رسیده است، اما استارمر همچنان به سیاست‌های سوسیالیستی برای بقای خودش و حزبش نیاز دارد. او دقیقا در لحظه‌ای حیاتی(شیوع ویروس کرونا) سکان رهبری را به دست گرفته که اکنون ناچار است گزینه‌های سوسیالیستی بیشتری را برای مخاطبان به اجرا بگذارد.
همچنین استارمر اکنون موظف است که دنباله روِ برخی از سیاست‌های اقتصادی و مردمی کوربین باشد، به خصوص در شرایطی که ویروس کورنا در انگلیس تبدیل به بحران مضاعف شده و همه روزه جان بسیاری از مردم را می‌گیرد. با این حال تاکنون موضع‌گیری استارمر در خصوص عملکرد دولت جانسون در مورد مهار ویروس کرونا فاقد قاطعیت بوده است. این امر در حالی صورت گرفته که فعالان چپ‌گرای انگلیسی معتقدند اکنون حزب کارگر به عنوان مهمترین جریان اپوزیسیون دولت باید ضمن تقویت وحدت ملی، اقدامات اجتماعی نوینی را مطرح کند تا از این طریق بتواند از چالش‌ها و شکست‌های گذشته عبور کند.
سایر اخبار این روزنامه
چه انگیزه‌ای پشت تصمیم انتقال یوزهای ایرانی از «پردیسان» به سمنان وجود دارد؟ چشم‌ها نگرانِ «ایران» و «دلبر» ژوبین صفاری سرگردانی میان بیماری و اقتصاد رئیس‌جمهوری: کسب و کارهای کم‌ریسک از ۲۳ فروردین آغاز به کار کنند یک بام و دو هوای مقابله با کرونا «ابتکار» فرصت‌های سوخته و پیش روی شیوع کووید۱۹ را در عرصه اقتصادی بررسی کرد درس‌های کرونا برای اقتصاد صاحبان آثار سینمایی چه تصمیمی برای اکران فیلم‌هایشان می‌گیرند؟ برندگان و بازندگان تعطیلی سینماها ابلاغیه سازمان بورس مبنی بر حضور حداقلی کارمندان بورسی‌ها کرونا نمی‌گیرند؟! واکنش نبی به نامه تهدیدآمیز AFC: سوءبرداشت است، حل می‌شود سومین نامه AFC با چاشنی تهدید «ابتکار» انتخاب کر استارمر به عنوان رهبر جدید حزب کارگر انگلستان را بررسی می‌کند علاءالدین بروجردی: نباید تجربه دنیا در مبارزه با کرونا را نادیده بگیریم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز، خبر داد جلسات ویژه شمخانی با چهره‌های شاخص اصولگرا و اصلاح‌طلب در گزارشی عنوان شد تاکید مرکز پژوهش‌های مجلس بر هدفمندسازی حمایت‌های اجتماعی ورق انتخابات آمریکا برمی‌گردد؟ کرونا، پاشنه آشیل ترامپ در انتخابات شریعتمداری: جوانان برای مبارزه با فقر ناشی از بحران کرونا به ما کمک کنند