تمسخر نبود اما عذرخواهی می‌کنم

آفتاب یزد-گروه شبکه: سریال پایتخت در نوروز99 به مانند همیشه توانست مخاطبان زیادی را به خود جلب کند. اما فصل ششم این سرالب حواشی زیادی را به دنبال داشت که از جمله آن می‌توان به لکنت زبان بهتاش فریبا که بر اثر شوک دیدن پدرش بهبود، حاصل شده بود، اشاره کرد. برخی این شیوه از حرف زدن بهتاش را چیزی جز مسخره کردن کسانی که دارای این مشکل هستند، ندانستند از همین رو انتقادهای زیادی را بابت این مسئله مطرح کردند. یکی از کسانی که به لکنت گرفتن بهتاش انتقاد داشت شاهین صمدپور از فعالان اجتماعی بود. او در این باره درصفحه اینستاگرامی اش نوشت:« در سالهایی که دبیر بودم شاگردانی داشتم که دچار اختلال در تکلم بودند، این بچه‌ها معمولا گوشه گیر هستند و از ترس تمسخر همکلاسی‌ها کمتر صحبت می‌کنند. اگر به عنوان یک معلم سابق به شما عرض کنم که تعداد بچه‌هایی که لکنت شدید کلونیک یا تونیک دارن حتی بیشتر از بچه‌هایی که معلولیت جسمی دارن در استرس و تنش‌های روحی هستند شاید برای شما عجیب باشه! چون اصولا در جامعه و در مدارس بچه‌هایی که دارای معلولیت هستند کمتر با تمسخر سایرین مواجه می‌شون اما در مورد اختلال لکنت زبان موضوع برعکسه و شوخی‌ها و تمسخر سایرین باعث می‌شه تعدادی از این بچه‌ها نتونن خود درمانگری را ادامه بدهند و دچار لکنت‌های شدید پس رانده می‌شوند. حضور یک شخصیت با اختلال لکنت زبان در یک سرالن طنز به خصوص که بازیگر عزیزو محترمش با بزرگ نمایی در این اختلال سعی به خندوندن بیشتر تماشاگر میکنه باعث دو اشکال میشه. الف: ممکن باعث خجالت تعدادی از این بچه‌ها وناراحتی خانواده هاشون بشه. ب: به قسمتی از جامعه یاد میده که این اختلال هم می‌تونه دستمایه طنز و شوخی بشه»
واکنش کاربران
کاربرانی هم در انتقاد به این موضوع در شبکه‌های اجتماعی نوشتند:« از وقتی زبون باز کردم لکنت زبون داشتم،الانم که سی سالمه هنوز یکم لکنت دارم،واسه اولین بار نشستم با خانوادم پایتخت دیدم، یه عمر سعی کردن لکنت زبون من و طبیعی جلوه بدن تا راحت باشم، حالا باید به همین حالت تو یه کاراکتر بخندن؟! خیلی حس مزخرفی بود»، «پسرعمویم لکنت زبان دارد و این اختلال گفتاری غالبا باعث گوشه گیری و کاهش اعتماد بنفس او شده است. اگر نویسنده و عوامل پایتخت با یک نفر از اینها ارتباط داشتند قطعا سعی نمی‌کردند با هر چیز غیرانسانی مردم را بخندانند»، « هر محتوایی با موضوعاتی مثل لُکنتِ زبان باید از موضعی همدلانه باشد، به‌خصوص اگر قرار باشد از سریالی پُربیننده و طنز مثل پایتخت پخش شود. چطور به کودک یا نوجوانی که با لُکنت، همین‌طور هم هزار سختی در روابط اجتماعی دارد فکر نکردید؟ چطور از لُکنت طنز می‌سازید و خنده می‌گیرید؟»، « منم با لکنت زبان بهتاش تو پایتخت خندیدم ولی یاد یه سری حرفها توی بچگیام افتادم، یاد کلاس زبان ۵ سالگیم افتادم که واسه اولین بار فردی مدل حرف زدنم رو مسخره کرد و رفتم خونه شصت دفعه از مامان و بابام پرسیدم: مگه من عادی حرف نمیزنم؟!»
عذر میخواهم
در نهایت انتقادهای بسیار باعث شده که بهرام افشاری بازیگر نقش بهتاش در سرالا پایتخت در ارتباط تصویری با مخاطبان در خصوص لکنت بهتاش توضیحاتی ارائه دهد. او در این باره گفت: «من در کارنامه کاری ام هیچ وقت تلاش نکردم به اجبار مخاطب را بخندانم، خط قرمز من مسخره کردن است. لکنت بهتاش یک رنگ آمیزی از طرف آقای تنابنده بود که او بر اثر شوکه شدن به این حالت دچار می‌شود. اگر عزیزانی که اینگونه هستند، لحظه‌ای احساس کردند تمسخر بوده که البته اینگونه نبود، من عذرخواهی می‌کنم.»