معمای آمار ماسک های مصرفی 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص میزان مصارف تجهیزات پزشکی و اهدای  این تجهیزات توسط نهادهای عمومی به دانشگاه علوم پزشکی به خبرنگار ما گفت  : حوزه اختیارات من بسیار وسیع بوده و آماری ندارم اما اگر این آمار را در اختیار داشته باشم هم به شما نخواهم داد، شما در جایگاهی نیستید که من به شما پاسخ دهم.
از ابتدای آغاز بحران شیوع کرونا در استان مراکز عمومی و خصوصی زیادی با توجه به امکانات موجود خود برای تهیه اقلام بهداشتی مورد نیاز بیمارستان ها فعالیت خود را آغاز کردند. مراکزی که از ابتدای شروع این بحران با عنوان قرارگاه پشتیبانی ستاد مقابله با کرونا در استانداری شکل گرفته و معاونت اقتصادی استانداری، اتاق بازرگانی، سازمان صمت، اتحادیه صادرکنندگان استان در قالب ستاد مردمی پشتیبانی و همچنین شهرداری مشهد از جمله نهادهای عمومی و خصوصی حاضر در این قرارگاه بودند که در طول این مدت همواره آمار و ارقام قابل توجهی از تولید، واردات و تامین نیازهای اقلام بیمارستانی و بهداشتی اعلام می کردند و در راستای تامین نیازهای دانشگاه علوم پزشکی تلاش کردند و استان را تقریبا در بخش هایی مانند تامین ماسک به خودکفایی رساندند تا جایی که رسولیان معاون اقتصادی استاندار گفت: ۳۰۰ هزار ماسک ساده، ۴۲ هزار ماسکN95، ۱۰ هزار ماسک اف.اف.پی، ۲۰ هزار ماسک N99، ۱۲ ونتیلاتور، ۷۰ هزار لیتر الکل رایگان، ۲۱۰ دست لباس یکسره، ۱۲ هزار جفت عینک محافظ ، ۶۵ عدد تب سنج، ۲ هزار و ۳۰۰ عدد شیلد، ۴۹ هزار کلاه، ۴۰ هزار عدد کاور کفش، ۴۰۰ ملافه، ۵هزار و ۳۰۰ آستینچه، هزار و ۱۱۴ شیلد چند بار مصرف و ۳ هزار گان به ارزش ۸۰ میلیارد ریال به دانشگاه علوم پزشکی به صورت رایگان تحویل شد. وی همچنین در اظهارات دیگری گفت : از اسفندماه تا۹ فروردین ماه ۳ میلیون ماسک برای مصارف پزشکی و درمانی توزیع شده است. غفوری مقدم معاون سازمان صمت استان نیز گفت : با توجه به تصمیمات ملی درخصوص به صفر رسیدن تعرفه واردات تجهیزات پزشکی، از اواسط اسفند ماه میزان قابل توجهی ثبت سفارش در زمینه تجهیزات از جمله ماسک فیلتر دار و گان پزشکی انجام شد اما با توجه به تولید بالایی که در این دو بخش صورت گرفته دیگر نیازی به واردات نیست و کل نیاز استان از طریق تولید داخل استان تامین می شود. وی افزود: فقط در یک واحد تولیدی که با حضور استاندار محترم افتتاح شد، این واحد ۱۰۰هزار عدد ماسک سه لایه جراحی و ۲۵ هزار عدد ماسک فیلتر دار N95تولید خواهد کرد. غفوری مقدم تصریح کرد: محموله اهدایی ماسک وزارت صمت نیز به استان تحویل شده است که شامل ۲۸۰ هزار ماسک سه لایه و ۸۰ هزار ماسک N95بود و همگی تحویل دانشگاه علوم پزشکی شد، محموله دوم نیز در حال انتقال به استان است که آن هم به صورت رایگان به دانشگاه علوم پزشکی تحویل می شود . محمد حسین روشنک دبیر ستاد مردمی مقابله با کرونا نیز گفت: ما در خراسان رضوی هیچ گونه مشکلی در تامین نیاز مراکز درمانی نداریم و ادعا می کنم که امروز حتی یک بیمارستان نیست که نیازی داشته باشد و در استان تامین نشده باشد. وی افزود: تا کنون تمام امکانات لازم تامین شده و محموله های زیادی هم از طریق واردات و هم توسط تولیدکنندگان به دانشگاه علوم پزشکی اهدا شده و به عنوان مثال در زمینه ماسک یک محموله از کشور ترکمنستان به دانشگاه تحویل شده است. همتیان مدیر امور پزشکی شهرداری مشهد نیز در همین خصوص اعلام کرد: شهرداری مشهد در زمینه تولید ماسک فیلتردار فعالیت خودرا آغاز کرده و 70 درصد تولید خود را به صورت روزانه در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار خواهد داد. وی افزود: تولیدات شهرداری مشهد عددی متناوب بوده که به طور میانگین روزانه ۱۰ هزار ماسک فیلتر دار تولید می شود که ۷ هزار عدد آن در اختیار دانشگاه قرار می گیرد.
نیازی نیست به کسی توضیحی بدهیم
با توجه به وضعیت امیدوارکننده آمارهای ارائه شده درباره تامین نیازهای استان، برای شفاف شدن وضعیت این تجهیزات با علیرضا جوان، مدیر تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تماس گرفتیم که وی در پاسخ به سوال ما در این باره گفت : دانشگاه در حال رفع نیاز خود در زمینه ماسک فیلتر دار و تجهیزات پزشکی از راه های مختلف است و نیازی نیست به کسی توضیح بدهد که چطور آن را تامین و مصرف می‌کند، این مسائل چه ربطی به خارج از دانشگاه دارد ؟ وی ادامه داد: به کسی که این اطلاعات را به شما داده است بگویید، برو این دام را جای دیگری پهن کن، من در این موارد به کسی جواب پس نمی دهم.


چه کسی به شما اجازه سوال کردن داده است !
جوان همچنین تاکید کرد: این موضوع به کسی ارتباطی ندارد، ماسک ها از طرف شهرداری یا هر نهاد دیگری به دانشگاه اهدا می شود و در این بین کسی حق دخالت ندارد، شهرداری یا هر جای دیگر اگر سوالی دارد خودشان مطرح خواهند کرد، اگر هم نمی‌خواهند می توانند دیگر به ما ماسک تحویل ندهند. وی افزود: مجوز آن واحد تولیدی را خود من داده ام، شهرداری هم در حال کمک است، در این بین شما کجای داستان تعریف می‌شوید و چه کسی به شما اجازه سوال کردن داده است. این مقام مسئول در دانشگاه علوم پزشکی همچنین گفت: این موضوع هیچ ربطی به رسانه ها ندارد.وی تصریح کرد: این مجموعه و کارها تحت نظر مقام های امنیتی است و شما نیازی نیست به دنبال حاشیه باشید.
حساب و کتاب کشیدن از ما کار شما نیست
پس از این پاسخ های نامتعارف و عدم شفاف‌سازی از سوی این مقام مسئول، از بحرینی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی پیگیر این موضوع شدیم که وی نیز با برخوردی مشابه گفت: چه دلیلی دارد که من آمار ورود و خروج تجهیزات را به شما بدهم. وی تاکید کرد : جایگاه شما سازمان بازرسی و دیوان محاسبات نیست که از ما حسابرسی کنید و نقش نماینده افکار عمومی این نیست، مملکت سازمان بازرسی، حراست، اداره اطلاعات دارد و این ها همه روی اقدامات ما مسلط هستند و همه چیز حساب و کتاب دارد. وی همچنین تصریح کرد: من موافق نیستم که این طور پاسخ گوی ریز مسائل به روزنامه باشم، این حساب و کتاب کشیدن از ما کار شما نیست. دکتر بحرینی در ادامه اظهار کرد: دانشگاه علوم‌پزشکی ۲۰۰ مرکز ارائه خدمات دارد که از مشهد تغذیه می‌شود و من اطلاعات و آمار ریز آن را ندارم اما اگر هم داشتم به شما نمی دادم. او نیز در رفتاری مشابه با مدیر زیر مجموعه خود به رسانه ها توهین کرد و گفت : من شما را در جایگاهی نمی بینم که پاسخ بدهم، وظیفه شما چیز دیگری است، پرسیدن این که من چند ماسک مصرف کرده ام وظیفه شما نیست و به شما ارتباطی ندارد هرکاری که می خواهید انجام دهید، شما که حتما صدای من را ضبط می کنید، بروید و از هرجایی که می دانید حتما پیگیری کنید!
ضرورت شفاف سازی
بدون شک مصرف کننده اصلی ماسک، الکل و تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی است و این موارد باید در اختیار سربازان خط مقدم مبارزه با کرونا قرار بگیرد. اما از سوی دیگر ضرورت شفاف سازی درباره آمار تولید، توزیع و نحوه مصرف این اقلام کمک می کند از ایجاد بازار سیاه جلوگیری شود و این اقلام با قیمت مناسب به دست مصرف کننده برسد.