لرزش گسل‌های اروپا از زلزله کرونا

سرویس بین الملل جوان آنلاین: روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی به قلم مشترک لاودِی موریس و مایکل بیرنباوم نوشت: بیماری همه گیر کرونا- با بحران‌های بهداشتی و اقتصادی همزمان- در حال تعمیق خطوط گسل در اروپا است، به گونه‌ای که برخی از رهبران آن می‌ترسند که این می‌تواند یک تسویه حساب نهایی باشد.
بر اساس این گزارش اکنون، اگر رهبران اروپا نتوانند یک مسیر منسجم‌تر را ترسیم کنند، همانطور که یکی از معماران آن این هفته توصیف کرده است، پروژه اروپایی با «خطری مرگبار» مواجه خواهد شد. در اوایل شیوع ویروس کرونا، واکنش کشور‌های عضو اتحادیه اروپا نشان‌دهنده منافع و آرمان‌های اروپایی نوع‌دوستانه را نشان می‌داد. محدودیت‌های مرزی مجدداً اعمال شد و آلمان و فرانسه صادرات تجهیزات پزشکی از قبیل ماسک و دستگاه‌های تنفسی را حتی در شرایطی که ایتالیا درخواست کمک کرده بود، ممنوع اعلام کردند. اما روسیه و چین با کمک‌های پزشکی - اگرچه گاهی ناقص- به کمک ایتالیا رفتند.
به نوشته واشنگتن پست، کشور‌های اتحادیه اروپا شروع به هماهنگی در تلاش‌های خود برای تهیه منابع کرده‌اند و آن‌ها بیشتر از آنچه چین در اختیار ایتالیا -که شدیداً تحت تأثیر ویروس کرونا قرار گرفته‌اند- قرار داد، کمک‌های بیشتری ارسال کردند. اما هفته گذشته، شاهد تغییر مجدد اختلافات بلوک شمال - جنوب در مورد نحوه رسیدگی به واکنش اقتصادی بودیم. این اتحادیه همانطور که ویکتور اوربان، نخست‌وزیر راستگرا و مهاجرستیز مجارستان از قدرت‌های اضطراری برای تعلیق مؤثر دموکراسی استفاده کرده است و در حال تحکم کردن براساس اصول اساسی حکومت قانون در اروپاست در حال سوق پیدا کردن به سمت بلوک شرق و غرب است.
در مجموع، این تنش‌ها می‌توانند ائتلاف در اتحادیه اروپا را تحت‌الشعاع قرار دهند.


نوربرت روتگن، سیاستمدار آلمانی که تلاش می‌کند جایگزین صدراعظم آنگلا مرکل شود، به جمع افرادی که هشدار دادند اتحادیه اروپا در خطر جدی است، پیوست و درگیری داخلی این قاره را به یک «جنگِ سنگر به سنگر» تشبیه کرد.
خشم ایتالیایی‌ها
روزنامه ایتالیایی لاریپوبلیکا در مقاله‌ای نوشت «باید گفت که ایتالیا در اولین روز‌های این بحران نیازمند همکاری مشترک کشور‌های اروپایی بود، اما خیلی از این کشور‌ها به فکر مشکلات داخلی خود بودند.»
مخالفت اولیه فرانسه و آلمان با ارسال تجهیزات لازم برای پیشگیری از کرونا به ایتالیا موجب خشم ایتالیایی‌ها شد. آمار ابتلا و مرگ و میر کرونا در ایتالیا از بقیه کشور‌های جهان بیشتر است. مردم ایتالیا در این شرایط بحرانی تصور می‌کنند که به حال خود ر‌ها شده‌اند. آمار مرگ و میر کرونا در ایتالیا به بیش از ۱۳ هزار نفر رسید. با این حال الان حدود ۲۵ کشور اروپایی چندین میلیون ماسک به ایتالیا و اسپانیا ارسال کرده‌اند.
اما در حالی که برخی از ایتالیایی‌ها امیدوارند که با راه‌اندازی این ساز و کار اوراق قرضه کرونا اروپایی سهم عمده‌ای در کاهش بدهی ایتالیا و سهولت در دسترسی این کشور به پول ایفا کند، اما آلمان و هلند مخالف ایجاد ساز وکار مشترک برای صدور اوراق قرضه کرونا در اروپا بوده‌اند. با این حال بر اساس گزارش این روزنامه «صندق ۱۰۰ میلیارد یورویی (۳/ ۱۰۹ میلیارد دلار) اتحادیه اروپا برای تأمین مالی دستمزد کارمندانی که ساعات کارشان کاهش یافته راه‌اندازی خواهد شد.»