شمار مبتلایان به کرونا از مرز یک میلیون نفر گذشت آمریکا، رکورد دار بیشترین مبتلا

سرویس خارجی-شمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان رو به فزونی است. بر اساس گزارش‌ها تاکنون ۲۰۶ کشور درگیر این ویروس شده‌اند و بیش از 3 میلیارد نفر نیز در سراسر جهان قرنطینه‌اند. تعداد مبتلایان به این ویروس در جهان، تا صبح پانزدهم فروردین از مرز یک میلیون نفر گذشت. تعداد قربانیان این ویروس نیز از مرز ۵۳ هزار نفر عبور کرده است.
از آن سو، تعداد افراد بهبود یافته نیز به ۲۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر رسیده است. در بین کشورهای جهان از نظر تعداد مبتلایان، آمریکا در رده اول و ایتالیا و اسپانیا در رده‌های دوم و سوم هستند. آمریکا طی روزهای گذشته جای چین را به لحاظ میزان شیوع گرفت. بر اساس آمار دانشگاه «جان‌هاپکینز»، شمار مبتلایان قطعی در این کشور به ۲۴۵ هزار تن رسیده است. تعداد قربانیان نیز از مرز ۶۱۰۰ تن گذشته است. بر اساس مدل‌‌سازی و پیش‌بینی‌ها، گفته می‌شود، احتمالا بین ۱۰۰ هزار تا ۲۴۰ هزار نفر در آمریکا بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست خواهند داد!
کیسه زباله به جای لباس محافظتی!
شیوع ویروس کرونا در آمریکا در حالی شتاب گرفته که طی روزهای اخیر فرمانداران ایالت‌های متعدد گفته‌ بودند «تجهیزات کافی مورد نیاز برای مقابله با ویروس را دریافت نکرده‌ایم». شیوع ویروس کرونا و افزایش روزانه مبتلایان در آمریکا، بسیاری از بیمارستان‌های این کشور را هم با کمبود جدی تجهیزات درمانی و محافظتی مواجه کرده است. این کمبود‌ها علاوه‌بر بیماران، جان  بسیاری از پزشکان و پرستاران را نیز به خطر ‌انداخته است؛ پایگاه خبری «ایندیپندنت» نوشته، پرستاران و پزشکان بیمارستان‌های شهر نیویورک به دلیل کمبود لباس‌های محافظتی، مجبور به استفاده از کیسه زباله شده‌اند. علاوه‌بر لباس‌های محافظتی، کمبود ماسک نیز جان بسیاری از پزشکان و پرستاران را به خطر‌انداخته است؛ بسیاری از آنها از ماسک‌های یک بار مصرف را، چندین بار استفاده می‌کنند.


کمبود تجهیزات حفاظتی برای پرستاران و کادر پزشکی بیمارستان‌های آمریکا به یکی از چالش‌های اصلی این کشور تبدیل شده به گونه‌ای که «دونالد ترامپ» مجبور شد سازمان غذا و داروی این کشور (FDA) را تحت فشار قرار دهد تا مجوز استفاده مجدد از ماسک‌ها را پس از ضد عفونی صادر کند. براساس گزارش‌ها طی روزهای اخیر پرستاران برخی بیمارستان‌ها در آمریکا به کمبود تجهیزات پزشکی برای مقابله با کرونا اعتراض کرده‌اند. در نیویورک پرستاران دست نوشته‌هایی با خود حمل می‌کردند که روی آن نوشته شده بود: «ما را بدون سلاح به جنگ نفرستید».
تهدید پرستاران
خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ نیز گزارش داد که بیمارستان‌های آمریکا کارمندان بخش درمانی را تهدید می‌کنند در صورتی که شرایط کاری خود در دوره شیوع کرونا را اعلام کنند اخراج خواهند شد و در چند مورد نیز این اتفاق افتاده است.
«مینگ لین» پزشک اتاق اورژانس در ایالت واشنگتن گفته به وی اعلام شده از کار اخراج شده است چون مصاحبه‌ای با یک روزنامه درباره پست فیسبوکی خود انجام داده که طی آن درباره ناکافی بودن تجهیزات حفاظتی و انجام تست صحبت کرده بود. در شیکاگو نیز یک پرستار به دلیل ایمیل کردن این موضوع به همکاران خود که می‌خواهد از ماسک حفاظتی بیشتری سر کار استفاده کند از کار اخراج شده است. در نیویورک سیستم درمانی این ایالت به کارمندان هشدار داده در صورتی که بدون مجوز به مصاحبه بپردازند از کار اخراج خواهند شد.«راث شوبرت» سخنگوی اتحادیه پرستاران ایالت واشنگتن می‌گوید: «بیمارستان‌ها در حال بستن دهان پرستاران و دیگر کارمندان بخش درمانی هستند تا بتوانند وجهه خود را حفظ کنند. این ظالمانه است.»
رسوایی برای پنتاگون
روز پنج شنبه اما «برت کوزیر» فرمانده ناو هواپیمابر روزولت به دلیل درز نامه وی به فرماندهان نیروی دریایی درباره شیوع ویروس کرونا در این ناو هواپیمابر برکنار شد.«توماس مودلی» سرپرست وزارت نیروی دریایی آمریکا گفت که کوزیر به دلیل نوشتن این نامه برکنار نشده بلکه به این دلیل برکنار شده که این نامه را به خارج از زنجیره فرماندهی ارسال کرده است. «مودلی» در ادامه گفته: «اقدام فرمانده ناوهواپیمابر روزولت در ارسال گسترده نامه کاملا غیرضروری بوده است. این نامه این درک را ایجاد کرد که نیروی دریایی و دولت هیچگونه فعالیتی ندارد در حالی که این نادرست است». یک پزشک آمریکایی نیز که در رسانه‌های اجتماعی فعالیت گسترده‌ای دارد در پیامی در توئیتر نوشت که برای بیمارستان‌های آمریکایی پول از زندگی انسان‌ها اهمیت بیشتری دارد و کادر درمانی در صورت صحبت کردن درباره کمبودها، اخراج می‌شوند.
افزایش انتقادها از ترامپ
همزمان انتقادها از ترامپ نیز به شدت بالا گرفته‌است. نشریه آتلانتیک در همین رابطه عامل اصلی بحران ایجاد شده توسط شیوع کرونا در آمریکا را ناکارآمدی دولت ترامپ عنوان کرد و نوشت: رئیس‌جمهور و دولت وی مسئول ‌اشتباهات مهلک و پرهزینه هستند، به خصوص قصور در تولید کیت‌های تشخیصی، تصمیم مبنی بر آزمایش تعداد محدودی از افراد، تأخیر در گسترش آزمایشات به خارج از مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها، و مشکلاتی که در رابطه با زنجیره تأمین به وجود آمده‌اند.وب سایت خبری آمریکایی دیلی‌بیست نیز با استناد به سند غیرطبقه‌بندی شده گزارش داده که ارتش شمالی آمریکا در تاریخ سوم فوریه (۱۴ بهمن سال ۹۸) طی پیامی به کاخ سفید در مورد میزان کشنده بودن ویروس کرونا هشدار داده و در بیانیه خود اعلام کرده بود که در بدترین شرایط این ویروس می‌تواند جان ۸۰ هزار تا ۱۵۰ هزار شهروند آمریکایی را
بگیرد.
این گزارش در حالی منتشر می‌شود که رئیس‌جمهور آمریکا یک ماه قبل در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز هشدارهای سازمان بهداشت جهانی در مورد میزان کشنده بودن ویروس کرونا را «نادرست» خوانده بود.
گاف نتانیاهو
از سوی دیگر اما خبر رسیده، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در نشست اخیر کابینه گاف سنگینی داده و مدعی شده فیلمی از انتقال اجساد قربانیان ویروس کرونا در ایران برای دفن در میان زباله‌ها دیده است. اما مشخص می‌شود فیلم ادعایی نتانیاهو بخشی از یک سریال پخش‌شده در سال ۲۰۰۷ بوده است!
هشدار حماس به رژیم صهیونیستی
رئیس‌دفتر جنبش حماس در غزه نیز با‌اشاره به بحران کرونا به صهیونیست‌ها هشدار داده اگر مردم نوار غزه نتوانند نفس بکشند، نفس ۶ میلیون صهیونیست را خواهند برید. به گزارش المیادین «یحیی السنوار» ضمن تهدید نفتالی بنت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی تاکید کرد:«در شرایطی که به دستگاه‌ها تنفسی برای بیمارانمان یا غذا برای مردم‌مان محتاج  باشیم،‌ آماده‌ایم تو را مجبور به این کار کنیم و به اذن خداوند، خواهی دید که ما می‌توانیم».رئیس‌دفتر حماس به صهیونیست‌ها این را هم گفته که اگر مبتلایان به کرونا در نوار غزه قادر به تنفس نباشند، نفس شش میلیون صهیونیست را خواهند برید و هر آنچه که بخواهند را از صهیونیست‌ها خواهند گرفت. این اظهارات در واکنش به سخنان وزیر جنگ رژیم صهیونیستی بود که شرط ارائه کمک به نوار غزه برای مقابله با ویروس کرونا را بازگشت جنازه دو نظامی مفقود در این منطقه عنوان کرده بود!
دستور عجیب!
رئیس‌جمهور فیلیپین اما در پیامی تلویزیونی به پلیس و ارتش این کشور اجازه داده افرادی را که در مقابل اجرای قوانین قرنطینه مقاومت می‌کنند با شلیک گلوله از پای در آوردند. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، دوترته در پیامی تلویزیونی گفته: «اوضاع در حال بدتر شدن است. پس یک بار دیگر جدی بودن این مسئله را به شما گوشزد می‌کنم و شما باید گوش کنید... دستور من به پلیس و ارتش این است... اگر با دردسر مواجه شدید و مواردی پیش آمد که افرادی [در اجرای قرنطینه] مقاومت کرده و با شما به مقابله پرداختند و جان شما را به خطر‌انداختند، آنها را بکُشید...متوجه شدید؟ بکُشید. به‌جای ایجاد دردسر، شما را دفن می‌کنم».