ارزیابی کارشناسان از الزامات و راهکارهای جهش تولید


سال ۱۳۹۹ از سوی رهبر معظم انقلاب به نام «جهش تولید» نام‌گذاری شد و ایشان با بیان اینکه باید با کار ۱۰ برابری تولید به جایی برسد که در زندگی مردم اثر بگذارد تاکید کردند با استفاده از بازار فروش ۸۰ میلیونی در داخل و ارتباط با فروش و بازارهای خارجی مشکلات اقتصادی قطعا پایان می‌یابد و تحریم‌ها به نفع کشور تمام می‌شود.
در این باره، علی اصغر آهنی‌ها، نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم، درباره تحقق شعار سال گفت: مقام معظم رهبری امسال را سال جهش تولید نام‌گذاری کردند که بدون شک سرلوحه کار تولیدگران خواهد بود. در شرایط فعلی اولین گام این است که بحران ویروس کرونا را با سیاست‌های درست کنترل کنیم.
وی ادامه داد: در گام بعد باید ‌اشتغال موجود را حفظ کنیم. اینکه در حال حاضر وابستگی اقتصاد به نفت به طور کامل نابود شده است یکی از بهترین اتفاق‌ها در مسیر اقتصاد کشور است. یکی از بهترین‌ها برای رشد آینده کشور تکیه بر اقتصاد تولید محور است. باید جهش تولید را به صورت جدی دنبال کنیم تا بتوانیم به رشد اقتصادی مطلوب دست یابیم.
این فعال کارفرمایی اضافه کرد: تکیه به اقتصاد و کالای غیر نفتی زمینه رشد را فراهم می‌کند. خصوصا آنهایی که ارزش افزوده بالایی دارد. اگر چندسال از تولید کشور حمایت کنیم می‌توانیم تأمین ارز کنیم و قبلاً چون اقتصاد  دلال‌پرور بود و متکی به نفت بود زمینه جهش تولید فراهم نبود. اما در شرایط فعلی زمینه جهش تولید فراهم است.


موانع کسب و کار برداشته شود
آهنی‌ها افزود: اگر موانع کسب و کار در مسیر تولید اصلاح شود، زمینه جهش تولید فراهم می‌شود. رتبه ایران در فضای کسب و کار رتبه 127 است که باید این رتبه را کاهش دهیم،اگر بهبود فضای کسب و کار اتفاق بیفتاد، انگیزه برای سرمایه‌گذاری و رشد تولید محقق می‌شود.
وی درباره پیشنهاد افزایش حقوق به میزان فاصله میان سبد معیشتی سال گذشته و امسال گفت: این شرایط را که کارفرمایان ایجاد نکرده‌اند، در بحران فعلی راه برون‌ رفت این است که دولت تدابیری بیندیشد که شرایط زندگی بهتری برای کارگران ایجاد شود و به نحوی سوبسید‌هایی برای این قشر در نظر بگیرند.
این فعال کارفرمایی ادامه داد: چون واحدهای کوچک الان اصلا توان ندارند و ترس از ریزش و بیکاری داریم. اگر قرار است کمتر بخوریم، بخوریم ولی در شرایط سخت اقتصاد مشاغل حفظ شود در غیر این صورت هر تصمیم دیگری گرفته شود نتیجه‌بخش نخواهد بود.
راه برای کارآفرینان باز شود
در این باره، ساسان شاه ویسی، کارشناس اقتصادی در مصاحبه با رادیو با بیان اینکه مقام معظم رهبری در سه الی چهار سال اخیر در نام‌گذاری‌های خود بر روی سال‌ها بر موضوعاتی همچون تولید ملی، رونق تولید و حمایت از کالا‌های ایرانی تاکید داشته‌اند اظهار داشت: تحقق شعار جهش تولید به عنوان شعار سال 1399 یک ماموریت ملی برای همگان است و باید ضرورت‌ها و شاخص‌های آن مشخص شود.
وی با بیان اینکه در سال گذشته با توجه به تحریم‌های آمریکا و دیگر بحران‌هایی که در کشور به وجود آمد شاخص‌های اقتصادی کشور با مشکلاتی روبه‌رو شد، ولی در شرایط نبود منابع مالی موثر توانستیم حداقل‌های قابل قبولی را در برخی از حوزه‌های اقتصادی داشته باشیم، ادامه داد: شعار سال جاری دارای چند دسته مخاطب است که گروه اول آن دولتمردان، سیاستمداران و مسئولانی است که به طور مستقیم در امر تولید تاثیرگذار هستند.
این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه یکی از الزامات مهم تحقق این شعار همراهی بخش خصوصی ، اصناف، کارآفرینان و... است، گفت: دولت باید در جایگاه سیاست گذاری و نظارت اقدام به انجام فعالیت‌های اقتصادی کرده و وارد رقابت اقتصادی نشود از دیگر سو نهادهای عمومی غیر‌دولتی نیز باید نگاه رقابتی خود در عرصه اقتصاد را به همگرایی تبدیل کنند.
شاه ویسی این با ‌اشاره به تاثیر شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد بسیاری از کشورها از جمله ایران بیان کرد: در چارچوب تحقق شعار سال جاری، باید تلاش کنیم اثرات مخرب بحران کرونا بر اقتصاد کشور را جبران کنیم و عرصه را برای فعالیت هر چه بیشتر کارآفرینان و شرکت‌های خصوصی و دانش‌بنیان فراهم کنیم.باید از نیروی انسانی که در حوزه تولید مشغول به کار است از جمله کارگران، صنعتگران، مهندسان، کشاورزان و... به درستی صیانت کنیم.
چرخ کارخانه‌ها همچنان بچرخد
همچنین، ناصر چمنی در گفت وگو با خبرگزاری ایسنا، درباره تحقق شعار جهش تولید در سال جاری اظهار داشت: معتقدم اگر عنوان «جهش تولید» برای امسال انتخاب شده، به این دلیل است که رونق تولید در سال گذشته به معنای واقعی اتفاق نیفتاده است.
وی تسهیل شرایط تولید و تزریق نقدینگی به واحدهای تولیدی را از جمله راهکارهای تحقق جهش تولید برشمرد و گفت: اگر تولیدکنندگان دغدغه تامین مواد اولیه، تسهیلات بانکی و حامل‌های انرژی را نداشته باشند روی تولید با کیفیت متمرکز می‌شوند. در بحث جهش تولید تنها سرمایه‌گذاری و نقدینگی مطرح نیست بلکه بدنه تولید که جامعه کارگری هستند، مهم‌ترین عامل است.
رئیس‌کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران اضافه کرد: لذا باید سیاستی اتخاذ شود که هم معیشت کارگران را تامین کند و هم چرخ کارخانه‌ها را به گردش درآورد. رسیدگی به مطالبات جامعه کارگری، امنیت شغلی، حقوق و دستمزد و قراردادهای کار باعث انگیزه دادن به کارگران و به دنبال آن جهش تولید می‌شود و دولت باید سیاستی در پیش بگیرد که کارفرمایان و کارگران به طور یکسان تغذیه و حمایت شوند.
در این زمینه، هادی ابوی دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با ‌اشاره به تحقق شعار سال و جهش تولید بیان کرد: با بسته شدن کارخانه‌ها، قدرت خرید خانوارها پایین می‌آید، هزینه‌های دولت افزایش پیدا می‌کند و سازمان تامین اجتماعی ناچار است به کارگران بیمه بیکاری بپردازد. برای آنکه جهش تولید اتفاق بیفتد نیازمند بازنگری و اصلاح برخی قوانین هستیم و در ابتدا باید یک اقدام عملی درخصوص بانک‌ها  و قوانین آنها صورت گیرد.