درخواست لغو تحريم‌ها در شرايط اضطراري

آرمان ملي: در روزهايي که منحني سرايت ويروس کرونا در چين نزولي شده، برخي کشورهاي ديگر جهان، با اين ويروس دست و پنجه نرم مي‌کنند. از بين اين کشورها، ايران و ايتاليا وضعيت دشوارتري دارند و کشورهاي فرانسه و اسپانيا در رده‌هاي بعد قرار مي‌گيرند. ايتاليايي‌ها که متوجه وخامت شرايط شده‌اند، با توجه به توصيه‌هاي اکيد مبني بر ماندن در خانه‌ها، خيابان‌ها را خلوت کرده‌اند و اخيرا پاپ مراسم دعاي خود را بدون حضور مردم انجام داد. هرچند گفته مي‌شود شرايط زيست مردم ايران و ايتاليا شباهت‌هايي با هم دارد اما بي‌ترديد در يک مورد هيچ شباهتي به هم ندارند؛ ايراني‌ها تحت تحريم آمريکا قرار دارند به‌گونه‌اي که براي تهيه اقلام مورد نياز پزشکي هم با دشواري روبه‌رو شده‌اند. تحريم‌هاي آمريکا به هر قصد شومي که صورت گرفته باشد، اکنون جهان مي‌بيند که فشار تحريم‌ها مستقيما به مردم وارد مي‌شود. اين فشار تا جايي شدت يافته که سران برخي کشورها را به همدلي با کشورمان ترغيب کرده تا در خواست رفع تحريم‌ها را مطرح کنند. موضوع تحريم‌ها صرف نظر از ماهيت سياسي آن، اکنون در ابعاد ديگر هم انعکاس يافته و وجه ضد انساني تحريم‌ها نمود صريح‌تري يافته است. در وجه سياسي، رئيس سابق کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس مطرح کرده که جمهوري اسلامي مي‌تواند با توجه به شرايط اضطراري کنوني و نياز فوري کشور به منابع مالي براي مقابله با کرونا درخواست کند تا تحريم‌هاي يکجانبه، در قالب يک قطعنامه اضطراري شوراي امنيت سازمان ملل متحد لغو شوند و در بعد فرهنگي آيت‌ا... محقق داماد با ارسال نامه‌اي به پاپ، رهبر کاتوليک‌هاي جهان از او خواسته که در اين مورد وارد عمل شود. شرايط اخير سرآغاز تلاش‌هايي شده تا دولت ترامپ را به لغو تحريم‌هاي ظالمانه دست‌کم به صورت موقت وادارد؛ اتفاقي که پيشتر در زمان وقوع زلزله بم از سوي دولت بوش پسر رخ داد و تحريم‌ها عليه ايران موقتاً تعليق شد.
 
 
 


 
 
 
 
 
 
 
راهکار پيشنهادي مجلس
حشمت‌ا... فلاحت پيشه، رئيس پيشين کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در اين باره مي‌گويد: وقتي موضوعي اپيدمي ملي مي‌شود، امري حاکميتي است اما وقتي اپيدمي بين‌المللي مي‌شود طبق تمام کنوانسيون‌ها و منشور ملل متحد بايد با آن برخورد شود. اکنون نيز کرونا اپيدمي بين‌المللي است که بايد بر اساس منشور و کنوانسيون‌هاي بين‌المللي با آن رفتار کرد. بر اين اساس تمامي امکانات بايد براي مقابله با کرونا صرف شود. ايران به هر دليلي بالاترين نرخ واگيري را دارد که برخي از جمله خود من معتقديم اين ويروس دستکاري شده و حمله بيوتروريستي است. به هر حال جامعه جهاني بايد به کشورهاي در معرض خطر براي جلوگيري از شيوع اين ويروس کمک کند. اين عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با اشاره به نامه وزير خارجه به صندوق بين‌المللي پول و شوراي امنيت براي درخواست کمک و تحريم زدايي پيشنهاد مي‌دهد: ايران بايد از طريق کشورهاي روسيه و چين و ساير کشورهاي عضو شوراي امنيت درخواست کند تحريم‌ها در قالب قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل برداشته شود تا بتوان با کرونا مقابله کرد. فلاحت‌پيشه با تاکيد مجدد بر اينکه «ايران بايد درخواست صدور قطعنامه اضطراري کند»،‌ مي‌افزايد: ايران بايد از طريق نمايندگي‌هايش در سراسر دنيا نامه‌هايي را به شوراهاي مرتبط به سازمان ملل جهت صدور قطعنامه اضطراري براي لغو تحريم‌ها ارسال کند.
موضع چين و روسيه در برابر تحريم‌ها
اين پيشنهاد از آن رو پيشنهادي مثبت است که پکن و مسکو نيز تحريم را ناقض حقوق بشر دانسته و تأکيد دارند دست کم در شرايط فعلي اين تحريم‌ها بايد کنار گذاشته شود. روز دوشنبه وزارت امور خارجه روسيه طي بيانيه‌اي از آمريکا درخواست کرد تا تحريم‌هاي اعمال شده عليه ايران را لغو کند. به گزارش اسپوتنيک، وزارت امور خارجه روسيه اعلام کرد: «تحريم‌هاي آمريکا به عنوان مانعي براي ايران در زمينه مبارزه با بيماري کرونا تبدل شده است و ميليون‌ها نفر از شهروندان اين کشور از امکان دستيابي به تجهيزات لازم پزشکي محروم مانده‌اند». وزارت امور خارجه روسيه افزود: «رئيس جمهور ايران، روحاني اخيراً گفته است که علاوه بر خسارت 200 ميليارد دلاري که قبلاً به اقتصاد اين کشور وارد شده است، تحريم‌هاي غيرقانوني ايالات متحده که در ماه مه سال 2018 به عنوان بخشي از کمپين فشار حداکثري بر کشور وارد شده است، يک مانع قدرتمند براي مبارزه مؤثر کشور با کرونا ويروس است. ما قويا از ايالات متحده درخواست داريم كه با حقيقت روبرو شود و به برداشتن فوري تحريم‌ها که به حقوق اساسي بشر در ايران ضربه مي‌زند اقدام کند». اين وزارتخانه تاکيد کرد: «شيوع جهاني زماني براي تسويه حساب‌هاي ژئوپليتيک نيست، علاوه بر آن هيچ اساسي هم ندارد و واشنگتن آن را به منظور برآورده کردن جاه طلبي‌هاي خود ابداع کرده است. سياست‌هاي ضد بشري ايالات متحده باعث تاسف عميق، اضطراب و نگراني جدي است». سخنگوي وزارت امور خارجه چين در واکنش به تحريم‌هاي دارويي آمريکا عليه ملت ايران، ضمن مخالفت با اين تحريم‌ها اظهار کرد: «تحريم‌هاي آمريکا توان ايران براي مبارزه با کرونا را محدود کرده است». «گنگ شوانگ» روز 16 مارس در کنفرانس خبري روزانه خود در پکن از تحريم‌هاي آمريکا عليه ملت ايران به عنوان تحريم‌هاي يکجانبه و غير انساني ياد کرد و گفت: دولت و مردم ايران در حال مبارزه با شيوع ويروس کرونا هستند و اعمال اين تحريم‌ها به طور جدي مبارزه با اين بيماري همه‌گير را کند مي‌کند و بر ارسال کمک‌هاي سازمان ملل و ساير سازمان‌هاي بين‌المللي به ايران تأثير منفي مي‌گذارد. او گفت: چين از آمريکا و کشورهاي ديگر مي‌خواهد هرچه سريع‌تر تحريم‌هاي مربوط به ايران را لغو کنند از مداخله در تلاش‌هاي ايران براي جلوگيري و کنترل کرونا جلوگيري و از آسيب‌هاي بيشتر به اقتصاد ايران و معيشت اساسي مردم خودداري کنند. روز سه‌شنبه نيز عمران‌خان، نخست وزير پاکستان در گفت‌وگو با اسوشيتدپرس خواهان لغو تحريم‌ها عليه ايران شده بود.