از لیسیدن ضریح تا شکستن در حرم

آرمان ملي: گروهي که براي ورود به حرم حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) به دستورالعمل صادر شده از سوي توليت توجه نکرده و به خشن‌ترين شکل ممکن سعي در ورود به حرم داشتند، تصور نمي‌کردند کار آنقدر بالا بگيرد و آش آنقدر شور شود که بخش وسيعي از حاميان آنها، که قبلا در برابر شيرين‌کاري‌هاي قبلي همين افراد مانند ليسيدن ضريح سکوت کرده بودند، از اين کار برائت جسته و آن را تقبيح کنند. تشخيص اينکه دستورالعمل بستن درهاي ورودي حرم امام رضا(ع) و حرم حضرت معصومه(س) از سوي توليت تاييد و منتشر شده که منصوب رهبر انقلاب است و اين تصميم با در نظر گرفتن همه جنبه‌هاي آن صورت گرفته، براي اين گروه که درِ ورودي حرم حضرت معصومه(س) را به ضرب شکسته و با زور در تلاش ورود به حرم بوده‌اند، آنقدر دور از ذهن بوده است که عده‌اي از اين افراد تصميم بستن ورودي‌هاي حرم را با برخي موضوعات تاريخي بي‌ربط صورت‌بندي کرده‌اند. منطق پسِ گفتار اين افراد چنان عجيب و چنان هولناک است که در آنها نشاني از کمترين همراهي با مردم گرفتار در موج بيماري همه‌گيري مانند کرونا ديده نمي‌شود. در حالي که اين بيماري دنيا را در خود فرو برده، کشور ما يکي از کشورهاي درگير با اين بيماري است و در حالي که وسعت آلودگي چنان است که همه گروه‌ها و بخش وسيعي از فعالان عرصه مدني، مانند گروه‌هايي از طلاب براي رفع آلودگي از معابر شهرها آستين بالا زده و به کمک ماموران بهداشتي رفته‌اند، رفتار و سخنان حيرت‌انگيزي که توسط اين گروه ابراز شده چنان است که راهي جز اين نمانده که حاميان اين گروه از خود سلب مسئوليت کنند و اجتماع کنندگان را با گروه‌هاي ديگري مربوط بدانند.
يک سوال مهم
به عنوان مثال پايگاه خبري قم نيوز نوشته است: 24اسفند 98 فراخواني براي تجمعي با عنوان «جاماندگان از مدافعان حرم» در يکي از کانال‌هاي شناخته‌شده در پيام‌رسان بومي ايتا منتشر شد و حجت‌الاسلام دشتي، مدير اين کانال براي مخاطبان خود که جمعي از طلاب و حوزويان با رويکرد انقلابي به شمار مي‌آيند، نوشت: «جاماندگان از مدافعان حرم، حرم حضرت معصومه سلام‌ا... عليها را دريابيد. با توجه به اينکه شنيده‌شده وزارت کشور دستور تعطيلي کامل حرم حضرت معصومه(‌س) را به استانداري قم داده، بسياري از امت حزب‌ا... امشب را در حرم مي‌مانند تا مانع اين اقدام شوم گردند». وي در ادامه نوشته که در حرم مي‌مانند تا با برگزاري نماز صبح به کمک «ديگران» بروند. در سوي ديگر يکي از کاربران طلبه به نام م. محدثي در چند توئيت مدعي شد که: «صفحات شيعه‌هاي انگليسي رو شخم مي‌زدم، چيزي که متوجه شدم، گروه بانوان و هياتي‌ها با بيان اشعار و لعن مشغول فحاشي به نظامن و دعوت ميکنن بريد حرم! وقتي هم که رفتن، دوربين‌هاي منوتو اونجا منتظره تا با عبارت جهل مسلمين از اين جاهلان انگليسي و بازيچه، استقبال کنن». اما ماجرا از چه قرار است که در زير نگاه‌ها و در کنار حساسيت‌هاي عميقي که نسبت به شهر قم وجود دارد، شناسايي کساني که دست به چنين عملي زده‌اند دشوار مي‌نمايد؟ اين سوال زماني جديت خود را نشان مي‌دهد که بدانيم برخي فعالان رسانه‌اي و شبکه‌هاي اجتماعي قم از حضور تعدادي از افراد و جواناني سخن گفته‌اند که در تقسيم‌بندي‌هاي موسوم به متحجر غير انقلابي جا داده مي‌شوند و در مقابل برخي ديگر از فعالان رسانه‌اي از حضور برخي جوانان انقلابي از يک طيف خاص در ميان تجمع‌کنندگان مقابل درهاي حرم مطهر حضرت معصومه(س) سخن به ميان آورده‌اند.
بيانيه مشترک سه توليت


سه توليت حرم‌هاي مطهر يعني احمد مروي، سيدمحمد سعيدي و محمدمحمدي ري‌شهري توليت‌هاي آستان قدس رضوي(ع)، آستان مقدسه حضرت معصومه(س) و آستان مقدس حضرت عبدالعظيم(ع) ديروز بيانيه‌اي مشترک منتشر کردند که در آن آمده است: با ورود و شيوع بيماري کرونا و توصيه‌هاي مقامات بهداشتي در مخاطرات جدي تجمعات، مدتي است که کليه‌ اجتماعات و برنامه‌هاي گروهي عتبات مقدسه به حال تعليق درآمد و اکنون با گسترش و مخاطرات جدي‌تر کرونا در سطح کشور و جهان، با قلبي شکسته و دلي پردرد، تصميم سخت ايجاد محدوديت موقت انجام گرفت و لذا با حزن و اندوه فراوان عذرخواهي خود را به پيشگاه اهل بيت(ع) در عدم امکان ارائه خدمات به زائران عزيز حرم‌هاي مطهر ابراز مي‌داريم. ان‌شاءا... با همکاري سازمان صداوسيما و مجموعه‌هاي رسانه‌اي و فضاي مجازي، امکان زيارت از راه دور و ارتباط تصويري با مضجع منور حضرت ثامن الحجج(ع) و مراقد حضرت معصومه(س) و حضرت عبدالعظيم(ع) براي دلدادگان آن بزرگواران فراهم گرديده است. اميدواريم زمينه هرچه سريع‌تر بهره‌مندي از فيض کامل حضور در اماکن مقدسه فراهم گردد.
واکنش مردم و حوزويان
حجت‌الاسلام جوادي آملي استاد حوزه و دانشگاه معتقد است بايد با افرادي که به نام زائر، در‌هاي حرم حضرت معصومه(س) را شکسته‌اند برخورد قانوني صورت بگيرد و نهادهاي ذيربط در اين رابطه عمل کنند. به گفته هادي محمود‌نژاد معاون اجرائي آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) در بسياري از بيانيه‌ها و اعتراضات نسبت به اين هتک حرمت آمده است: مگر اين گروه محدود خبر ندارند که از شکستن در سابقه خوشي نداريم که اين عمل ناپسند را مرتکب شدند؟ حوزه علميه قم در بيانيه‌اي با محکوم کردن اقدام تندروها در هتک حرمت حرم حضرت معصومه(س) آورده است: بدون شک هيچ موضوعي نمي‌تواند بهانه‌اي براي هتک حرمت اين حريم کبريايي باشد و هرچند که براي مومنين بسته بودن در اين بارگاه سخت و جانکاه است ولي مجاهده مدبرانه، عمل به تکاليف عقلي و شرعي در سايه صبر مومنانه، دعا و کوشش همه‌جانبه چون هميشه راهگشا و حلال مشکلات خواهد بود. هيأت‌هاي مذهبي قم نيز با صدور پيام‌ها و بيانيه‌هايي بي‌حرمتي عده‌اي معدود به حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) را محکوم کردند.
اقدام ناشايست هتاکان از منظر فقه و حقوق
يک عضو مجلس خبرگان با اشاره به برخي هتک حرمت‌هاي صورت گرفته و يا اصرار براي ورود به حرم منور گفت: اينها يا از موضع جاهلانه و يا از موضع لجوجانه است؛ ما وقتي عنوان مي‌کنيم براساس شريعت قاعده علمي و فقهي حفظ نفس را ملاک قرار داده بايد آن را در نظر داشته باشيم. احکام اوليه و شرعيه عنوان مي‌کنند نبايد به جسم انسان ضرر وارد شود. آيت‌ا... عالمي تاکيد کرد: برخي اقدامات صورت گرفته ناشي از موضع بي‌خبري از احکام اوليه و ثانويه برخي افراد است. حجت‌الاسلام مرتضي چيت‌سازيان وکيل دادگستري و استاد فقه هم در محکوميت هتک حرمت حرم‌هاي حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) توسط افراد تندرو خودسر گفت: بحثي که اخيرا پيش آمده و افرادي به اماکن مقدسه حمله‌ور شدند تا درِ اماکن و بقاع متبرکه باز شود و بتوانند وارد حرم اولياءا... شوند، هم از لحاظ فقهي و هم از لحاظ حقوقي ناشايست است. سيدعطاءا... مهاجراني، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي دولت اصلاحات هم نوشت: «مهم‌ترين کتاب حديث شيعه، اصول کافي است. اين کتاب با کتاب العقل و الجهل شروع شده است 70 سال بعد از کليني، فردوسي مقدمه شاهنامه را با حسن مطلع آغاز کرد. شيعه در بين مذاهب اسلامي پرچمدار حکمت و خرد بوده است. خرافات و افسانه‌ها و جهل مقدس خرد را خفه کرده است». علي مطهري نماينده تهران در مجلس در واکنش به هتک حرمت ساحت حريم کريمه اهل بيت(س) در توئيتي نوشت: «افراد جامدفکري که در اعتراض به بسته‌شدن در حرم حضرت معصومه(س) به آنجا هجوم بردند و در را شکستند بايد بازداشت و مجازات شوند، هم به خاطر کمک به شيوع ويروس کرونا و هم به دليل ايجاد وهن براي اسلام و شيعه. آنها ياد خوارج را زنده کردند».
رسيدن به آخر خط
دادستان قم گفت: درپي تجمع غيرقانوني در اطراف حرم حضرت معصومه(س) و هتک حرمت تعدادي افراد اجيرشده به حريم حرم مطهر که در قم رخ داد، 11 نفر دستگير و در اختيار دستگاه‌هاي قضائي قرار گرفتند. حجت‌الاسلام حسن غريب پيرامون اين موضوع اظهارداشت:‌ 11 تن از افراد که با بي‌حرمتي حريم مبارک کريمه اهل بيت(س) را شکستند، دستگير و همچنان در بازداشت بسر مي‌برند. وي افزود: اين افراد با هتک حرمت آستان مقدس قصد داشتند با توسل به زور و شکستن در‌هاي ورودي حرم وارد حرم مطهر شوند.