سال 98 گذشت، اما سخت

آفتاب یزد- گروه اجتماعی: سال 98 یکی از پرحادثه ترین و پرفراز و نشیب ترین سال‌ها به شمار می‌آید. در این سال اتفاقات تلخ شیرین بسیاری رقم خورد و در پی این اتفاقات خیلی از هموطنانمان جان خود را از دست دادند؛ سال98 با سیل و بی خانمانی و جان باختن خیلی از هموطنانمان آغاز شد و با اپیدمی کرونا در کشور که منجر به جان باختن شمار زیادی از هموطنانمان شده است نیز رو به پایان است. در ادامه برخی از اتفاقات تلخ سال 98 را مرور می‌کنیم.
>فروردین؛ سیل جان خیلی‌ها را گرفت
افزایش بارندگی در روزهای پایانی سال 1397 منجر به جاری شدن سیل در روز اول عید98 در استان‌های شمالی ایران شد. تلفات این سیل در استان‌های شمالی 13 نفر بود و یکی از بی‌سابقه‌ترین سیل‌های صد سال اخیر در این مناطق به شمار می‌رفت. این سیل‌ها موجب خسارت‌های مالی برای ساکنین استان‌های مازندران، گلستان و خراسان شمالی و همچنین مصدوم شدن حداقل ۱۱۶ نفر شد. چند روز بعد بارندگی شدید که از ساعت 8 صبح روز دوشنبه 5فروردین در شیراز آغاز شد، فاجعه‌ای باورنکردنی را در ورودی شهر و منطقه دروازه قرآن به وجود آورد. سیل در آن روز جان حدود 21 نفر را گرفت و به خانه‌های مسکونی متعددی آسیب‌زد. این سیل در استان‌های خوزستان و کرمانشاه هم جاری شده و خسارات جانی و مالی زیادی
در بر داشت.


سیل در استان لرستان نیز در روزهای 6 و 12فروردین در 2 مرحله خسارت‌های بسیاری به مردم خرم‌آباد، پل‌دختر و بسیاری از شهرهای دیگر تحمیل کرد. در این سیل حدود 21 نفر از هموطنان لُر جان خود را از دست دادند. در استان خوزستان هم طغیان رودهای کارون و اروند رود و پر شدن سدها خسارت 138 میلیارد تومانی به زمین‌های کشاورزی و مناطق مسکونی وارد کرد.
>خرداد؛ محمد علی نجفی
پشت میله‌های زندان
میترا استاد در صبح روز سه‌شنبه 7 خرداد 1398 به ضرب گلوله در برجی واقع در سعادت‌آباد تهران کشته شد. محمد علی نجفی شهردار سابق تهران به عنوان مظنون اصلی این قتل شناخته شد و 10ساعت بعد به قتل همسرش اعتراف کرد. پرونده او به یکی از جنجالی ترین پرونده‌های قتل تبدیل شد و چند صباحی تیتر اول همه رسانه‌های داخلی را به خود اختصاص داده بود. در نهایت محمد علی نجفی در دادگاه به قصاص محکوم شد که البته مورد بخشش اولیای دم قرار گرفته و رای نهایی پرونده او هنوز هم صادر نشده است.
>شهریور؛ غم جان باختن کودکی
در استادیوم آزادی
شهریور ماه بود که در جریان بازی تیم‌های پرسپولیس و صنعت نفت آبادان در ورزشگاه آزادی، یک پسر بچه 8 ساله در گیت‌های الکتریکی ورزشگاه دچار برق‌گرفتگی شد و با وجود حضور نیروهای امدادی و اورژانس جان خود را از دست داد. این کودک به نام عماد صفی یاری در محوطه ورودی وزرشگاه آزادی در حال دویدن بود که در میان داربست‌ها گرفتار می‌شود. سپس صورت او به یکی از میله‌ها که حاوی جریان برق بوده اصابت می‌کند و پس از سوختگی شدید در ناحیه صورت جان خود را از دست می‌دهد.
>آبان؛ اعتراضات به گرانی بنزین
افزایش قیمت بنزین به لیتری 3000 تومان در آبان ماه یکی از اتفاقات عجیب سال 98 محسوب می‌شود. این موضوع باعث شد تا ناآرامی و بعضاً اغتشاشاتی در شهرهای مختلف صورت گیرد. در جریان این موضع تعداد زیادی اموال عمومی نظیر بانک به آتش کشیده شد و تعدادی از هموطنانمان نیز جان خود را از دست دادند.
>دی؛ ترور نا جوانمردانه
سپهبد حاج قاسم سلیمانی
فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بامداد روز جمعه 13 دی ماه 1398 در حمله‌ای تروریستی توسط پهپاد آمریکایی در فرودگاه بغداد به شهادت رسید. بلافاصله ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرد شخصاً دستور حمله را صادر کرده است. سپهبد قاسم سلیمانی در این واقعه به همراه ابومهدی المهندس از رهبران گروه حشدالشعبی و 10 تن دیگر به مقام شهادت نائل شدند. این موضوع بازتاب بسیار گسترده‌ای داشت؛ به گونه‌ای که در اقصی نقاط کشور مردم برای محکوم کردن این عملیات تروریستی به خیابان‌ها آمدند. جمعیت به حدی زیاد بود که بیش از 50نفر از هموطنان کرمانی به علت ازدحام و شلوغی جان خود را از دست دادند؛ موضوع ترور سردار قاسم سلیمانی یکی از تلخ‌ترین اتفاقات سال 98 به شمار می‌آید.
>دی؛ سقوط هواپیمای اوکراینی
ماجرای پرواز شماره 752 هواپیمایی اوکراین نیز یکی دیگر از تلخ‌ترین اتفاقات سال 98 بود که در دی ماه اتفاق افتاد. در بحبوحه بحران سیاسی بین کشورمان و ایالات متحده آمریکا، این هواپیما به همراه 176 نفر مسافر در 18 دی ماه 1398 از باند فرودگاه امام خمینی برخاست و پس از 6 دقیقه، در پی خطای انسانی که رخ داد مورد اصابت شلیک موشک‌های پدافند هوایی قرار گفت و تمامی 176مسافر و خدمه این هواپیما جان خود را از دست دادند.البته این موضوع چند روزی مورد تکذیب قرار گرفت و در نهایت ستادکل نیروهای مسلح در بیانیه‌ای، در باره سقوط هواپیمای اوکراینی توضیح داد. در این بیانیه آمده بود:« ۱-درپی تهدیدهای رئیس جمهور و فرماندهان نظامی آمریکای جنایتکار مبنی بر هدف قرار دادن تعداد زیادی از اهداف در خاک جمهوری اسلامی ایران در صورت انجام عملیات متقابل و نظر به افزایش بی سابقه تحرکات هوایی در منطقه، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به منظور پاسخگویی به تهدیدات احتمالی در بالاترین سطح آماده‌باش قرار گرفتند.
2- در ساعات پس از انجام عملیات موشکی، پرواز‌های جنگی نیروهای تروریست آمریکایی پیرامون کشور افزایش یافته و برخی اخبار نیز از مشاهده ی اهداف هوایی به سمت مراکز راهبردی در کشور به واحدهای دفاعی واصل و اهداف متعددی در برخی صفحات رادار مشاهده شد که موجب حساسیت بیشتر در مجموعه‌های پدافند هوایی گردیده است.
۳- در چنین شرایط حساس و بحرانی، پرواز شماره ۷۵۲ خطوط هوایی اوکراین از فرودگاه امام خمینی(ره) حرکت نموده و درهنگام چرخش، کاملاً در حالت نزدیک شونده به یک مرکز حساس نظامی سپاه و در ارتفاع و شکل پروازی یک هدف متخاصم قرار می‌گیرد که در این شرایط بر اثر بروز خطای انسانی و به صورت غیر عمد، هواپیمای مذکور مورد اصابت قرار گرفته که متاسفانه موجب به شهادت رسیدن جمعی از هموطنان عزیز و جان‌باختن تعدادی از اتباع خارجی میگردد.
۴- ستاد کل نیروهای مسلح ضمن عرض تسلیت و اظهار همدردی با خانواده‌های داغدار هم وطن و جان باختگان اتباع سایر کشورها و عذرخواهی به خاطر خطای انسانی پیش آمده، اطمینان کامل می‌دهد با پیگیری انجام اصلاحات اساسی در فرآیندهای عملیاتی در سطح نیروهای مسلح امکان تکرار این گونه خطاها را غیر ممکن ساخته و بلافاصله مقصر آن را به سازمان قضایی نیروهای مسلح معرفی نماید تا با خطا‌های صورت گرفته برخورد قانونی صورت گیرد.
5-همچنین ابلاغ گردید تادر اسرع وقت مسئولین مربوطه در سپاه با حضور در رسانه ملی توضیحات مشروحی را به مردم شریف ارائه نمایند.»
>بهمن؛ قتل عام پرندگان در میانکاله
از روز 7 بهمن 98 خبر مرگ هزاران فلامینگو در تالاب ملی میانکاله بسیاری از مردم را شوکه کرد. این خبر در حالی منتشر شد که وجود حجم عظیمی از لاشه پرندگان در ساحل این تالاب صحنه تلخی را رقم زده بود. بعد از گذشت دو هفته و پس از آزمایش‌های سازمان دامپزشکی کشور، دلیل مرگ 15 هزار پرنده مهاجر مشخص شد،« وارد نشدن آب بالادست به تالاب میانکاله علت تلف شدن پرندگان دانسته‌ شد.»آخرین گزارش رسمی سازمان دامپزشکی که مسئولیت بررسی بیماری‌های حیات وحش را دارد اذعان داشت: «سم بوتولیسم، سبب تلف شدن پرندگان شده است. بوتولیسم سمی بسیار خطرناک است که هر نانوگرم آن می‌تواند پنج نفر را به کشتن دهد. به عبارتی هر دو کیلوگرم از آن می‌تواند تمام انسان‌های روی زمین را نابود کند. وارد نشدن آب به تالاب میانکاله سبب ایجاد شرایط بی‌هوازی و تولید این سم شده است؛ چراکه سدها و پمپاژها جلوی ورود آب به تالاب را می‌گیرند.»
>اسفند؛ اپیدمی بیماری مخوف کرونا
در حالیکه حدود یکماه از شیوع این ویروس در کشور چین و کشورهای اطراف گذشته بود، سرانجام در یک اسفند ماه اولین مورد از ابتلا به ویروس کرونا در شهر قم مشاهده شد.
بنا به گفته مسئولین در روز 29 بهمن دو نفر از هموطنان قمی با علایمی شبیه به کرونا در بیمارستان‌های این شهر فوت کرده بودند که پس‌از تحقیق مشخص شد ویروس کرونا وارد ایران شده است. تاکنون نیز بنا به گفته وزارت بهداشت ۱۶۱۹۶ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که 988 نفر از هموطنانمان نیز در اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند و ۴۹۹۶ نفر نیز بهبود یافته‌اند.
>کوچک شدن سفره‌های مردم
تشدید تحریم‌ها از اواخر سال 97 آغاز شد و تا کنون نیز ادامه دارد، همین موضوع سبب شده تا فشار اقتصادی بیشتر از هر زمان بر جامعه وارد شود. سفره کارگران و اقشار کم در آمد هر روز کوچک و کوچک‌تر شده و حالا تعداد افراد زیر خط فقر بیشتر شده تا جایی که چندتن به دلایل مشکلات اقتصادی اقدام به خود سوزی رو به روی شهرداری کردند. از طرف دیگر تحریم‌های دارویی نیز تاکنون جان خیلی از بیماران به ویژه بیماران پروانه‌ای را گرفته است.
>همچنان امید پا بر جاست
با همه این تفاسیر همچنان زندگی زیبایی‌های خودش را دارد و ما همچنان امیدوار سال سخت98 را پشت سر گذاشته‌ایم تا سال جدید را به امید بهترین‌ها آغاز کنیم. به امید روزی که کرونا را شکست داده باشیم و بلایای طبیعی و غیر طبیعی جان هموطنانمان را به خطر نیاندازد.