تقاضا برای قطعنامه اضطراری شورای امنیت جهت رفع محدودیت‌های مالی و اقتصادی آمریکا علیه ایران

کرونا تحریم‌ها را لغو می‌کند؟
آفتاب یزد- گروه سیاسی: با وقوع بحران کرونا در ایران، در عرصه سیاست خارجی تلاش‌هایی مبنی بر لغو تحریم‌ها صورت گرفته است. نمونه آن زمانی بود که دونالد ترامپ در رفتاری دوگانه و نمایشی پیشنهاد کمک‌های بشردوستانه به کشورمان را برای مبارزه با کرونا داد، اما ایران با رد آن خواستار لغو تحریم‌ها برای رفع این مشکل شد. این سخنی است که به کرات از زبان رئیس جمهور و البته جواد ظریف وزیر خارجه ایران شنیده‌ایم. آنها حتی درخواست کمک‌های مالی از سازمان ملل و البته بانک جهانی داشته‌اند اما لازمه موفقیت در برابر این بیماری را لغو همه تحریم‌ها دانستند.
در این میان البته هستند کشورهایی که خواستار لغو تحریم‌ها علیه ایران در اوضاع کرونایی امروز نیز شده‌اند. درست مثل نخست وزیر پاکستان که با تاکید بر لزوم لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران برای مقابله با شیوع کرونا خواستار اقدام جامع بین‌الملل در این زمینه شد. عمران خان تصریح کرده که اکنون زمان آن است که تحریم‌های آمریکا علیه ایران که این ویروس در آن شیوع زیادی پیدا کرده است، پایان یابد و جامعه بین الملل باید در این زمینه دست به اقدام بزند.
وزارت امور خارجه روسیه نیز در بیانیه‌ای به تاثیر منفی تحریم‌های آمریکا بر مبارزه ایران با شیوع کرونا ویروس جدید اشاره کرده و خواستار لغو آنها شد. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، وزارت امور خارجه روسیه، مطرح کرد: تحریم‌های غیرقانونی یک‌جانبه آمریکا که ماه مه سال ۲۰۱۸ به عنوان بخشی از کارزار «فشار حداکثری» اعمال شده‌اند، مانع نیرومندی بر سر راه مبارزه موثر با شیوع این بیماری هستند. دلیل قربانی شدن بسیاری از افراد به خاطر این بیماری، تنها به خود بیماری بستگی ندارد، بلکه به این هم بستگی دارد که آمریکا هدفمندانه مانع مقاومت (در برابر کروناویروس) می‌شود. در ادامه این بیانیه آمده است: میلیون‌ها نفر از شهروندان ایرانی از امکان خرید تجهیزات پزشکی ضروری منع شدند، اهمیتی هم ندارد که واشنگتن چقدر سخت تلاش کرد تا [این واقعه] را تحریف کند. سیاست ضدبشری آمریکا تاسفی شگرف، هراس و نگرانی جدی را بر می‌انگیزد. این وزارت‌خانه روسیه خواستار لغو اقدامات محدود کننده‌ای شد که «به حقوق بشر در ایران ضربه می‌زنند».


وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌اش افزود: این اتفاق همه‌گیر بوده و زمان انتقام‌های ژئوپولیتیک نیست، به ویژه آن‌هایی که هیچ پایه و اساسی نداشته و در واشنگتن برای تحقق بلندپروازی‌های خودشان ایجاد شده‌اند.
مقامات ایرانی همچنان با جدیت موضوع رفع تحریم‌ها علیه ایران را به واسطه کرونا دنبال می‌کنند، چند روز پیش علی لاریجانی رئیس مجلس در نامه‌ای به اتحادیه بین‌المجالس و روسای مجالس کشورهای مختلف خواستار مداخله جهانی برای لغو تحریم‌ها در بحران کرونا شد. از سویی جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی به دبیرکل سازمان ملل متحد در مورد ضرورت لغو تحریم‌ها علیه ایران در شرایطی که ایران در حال مبارزه همه‌جانبه با ویروس کرونا است، نامه نوشت. او همچنین در پیامی بر تاثیر منفی تحریم‌های آمریکا بر روند مبارزه ایران با کرونا ویروس اشاره کرده و سکوت کشورهای دیگر در قبال این تحریم‌ها را غیراخلاقی خواند. او گفته است: تحریم‌های غیرقانونی آمریکا موجب کاهش منابع اقتصادی ایران شد که توان مبارزه با کووید-19 [کرونا ویروس] را کاهش می‌دهد.به تماشا نشستن این تحریم‌ها غیراخلاقی است؛ این کار هیچ وقت کسی را از خشم آمریکا در آینده در امان نگاه نداشته است.به کارزار جهانی و رو به گسترش عدم رعایت تحریم‌های آمریکا علیه ایران ملحق شوید.
روز گذشته هم حشمت الله فلاحت پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی در گفتگویی که با ایسنا داشته است با بیان اینکه «ایران باید از شورای امنیت درخواست صدور قطعنامه اضطراری جهت رفع تحریم‌های آمریکا را مطرح کند»،‌ گفت: ایران باید رسما درخواست کند که تحریم‌ها در قالب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل جهت مقابله ایران با کرونا لغو شود.
حشمت الله فلاحت پیشه گفت: وقتی موضوعی اپیدمی ملی می‌شود، امری حاکمیتی است اما وقتی اپیدمی بین‌المللی می‌شود طبق تمام کنوانسیون‌ها و منشور ملل متحد باید با آن برخورد شود. اکنون نیز کرونا اپیدمی بین‌المللی است که باید بر اساس منشور و کنوانسیون‌های بین‌المللی با آن رفتار کرد.
فلاحت پیشه توضیح داد: این کمک‌ها نهادی و بر اساس حقوق بین‌الملل و نه انفاق بین‌المللی است. چون اگر ایران کم کاری کند به راحتی این ویروس قابلیت انتقال به سایر نقاط دنیا را دارد. بر همین اساس ایران در راستای وظیفه ملی و بین‌المللی با آن مقابله می‌کند چون کنوانسیون‌های بین‌المللی تکالیفی را برای کشورهای در معرض ویروس تعیین کرده است. ما به تکالیف‌مان عمل می‌کنیم اما جامعه جهانی کمکی انجام نمی‌دهد تا بتوان برای مقابله با این اپیدمی اقدام شایسته‌ای در سطح بین‌المللی کرد.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به نامه وزیر خارجه به صندوق بین‌المللی پول و شورای امنیت برای درخواست کمک و تحریم زدایی اظهار کرد: ایران باید از طریق کشورهای روسیه و چین و سایر کشورهای عضو شورای امنیت درخواست کند تحریم‌ها در قالب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برداشته شود تا بتوان با کرونا مقابله کرد. فلاحت پیشه با تاکید مجدد بر اینکه «ایران باید درخواست صدور قطعنامه اضطراری کند»،‌ افزود: ایران باید از طریق نمایندگی‌هایش در سراسر دنیا نامه‌هایی را به شوراهای مرتبط به سازمان ملل جهت صدور قطعنامه اضطراری برای لغو تحریم‌ها ارسال کند. اما اساسا قطعنامه اضطراری شورای امنیت برای لغو تحریم‌ها به دلیل کرونا می‌تواند چاره کار لغو تحریم‌ها باشد و این قطعنامه اضطراری آمریکا را وادار به لغو تحریم‌ها می‌کند ؟ از سویی رسیدن به چنین قطعنامه‌ای امکانپذیر و عملیاتی است؟
>در اختیار سازمان ملل نیست
علی بیگدلی با تاکید بر اینکه این تحریم‌ها در قالب سازمان ملل نیست که سازمان ملل بخواهد آن را لغو کند به آفتاب یزد می‌گوید: حتی کنگره آمریکا هم نمی‌تواند این تحریم‌ها را لغو کند. این جزو فرمان‌های اجرایی است که در قانون اساسی برای رئیس جمهور آمریکا پیش بینی شده است. اینکه ممکن است به این قطعنامه اضطراری به چشم قطعنامه بشردوستانه نگاه شود و تاثیرگذار باشد حرف دیگری است.
وی ادامه می‌دهد: از جهت حقوقی تحریم‌های ایران در اختیار سازمان ملل نیست وشورای امنیت این امتیاز را ندارد که تحریم‌ها را بردارد چون مربوط به شورای امنیت نیست.
بیگدلی می‌گوید: نهایت کاری که سازمان ملل می‌تواند انجام دهد این است که از آمریکا تقاضا کند در جهت‌های کمک‌های بشر دوستانه به ایران کمک کند. سازمان ملل متحد در جهت حفظ بقای آمریکا به وجود آمده است. اینکه به رئیس جمهور آمریکا بگوید این تحریم‌ها را لغو کند و اجرایی شود چنین چیزی نیست.
وی ادامه می‌دهد: به نظر می‌آید اظهارنظر افرادی مانند فلاحت پیشه یا ظریف یک تلاش سیاسی از سوی ایران است. به این معنا که می‌خواهند با قطعنامه‌ای علیه آمریکا که الزام آور هم نیست صادر شود تا صرفا تصویر واقعی آمریکا را از بعد سیاسی در جهان نشان دهد نه اینکه باعث لغو تحریم‌ها شوند. ازسویی فراموش نکنیم مطابق با مواد مندرج در منشور هیچ تحریمی نمی‌تواند دارو، غذا،تجهیزات پزشکی را در بربگیرد. در زمان عراق و سیاست نفت در برابر غذا هم عراق از هر سه این موارد معاف بوده است. هیچ کس و هیچ دولتی نمی‌تواند دارو، غذا و تجهیزات پزشکی را تحریم کند.
>آنچه در فضای سیاسی دیده می‌شود
مهدی مطهرنیا کارشناس مسائل بین‌الملل نیز در اینباره به آفتاب یزد می‌گوید: آنچه که در جامعه بین‌المللی دیده می‌شود، همگرایی بین المللی برای مبارزه با بحران کروناست و در حالیکه کشوری مثل آمریکا به صورت نمایشی اعلام می‌کند کمک‌های خود را به ایران ارسال می‌نماید ایران رسما آن را
رد می‌کند و حتی مقتدی صدر و سید حسن نصرالله نیز در برابر آن موضع می‌گیرند، در چنین فضایی جمهوری اسلامی خواستار برداشتن تحریم‌ها از طریق قطعنامه شورای امنیت است در حالیکه تحریم‌ها از سوی آمریکا صورت گرفته است و ساز مان ملل متحد بنابه فرض درخواست ایران و حمایت کشور روسیه از آن چنین پیشنهادی را در صحن سازمان ملل متحد مطرح کند با وتوی آمریکا روبه رو می‌شود. وی در ادامه می‌گوید: البته قطعا وتوی چنین چیزی می‌تواند اتمسفر رسانه‌ای ضد آمریکایی ایجاد کند.