پشت پرده هتک حرمت حرمین شریفین در مشهد و قم

ساعاتی پس از آن که برخی افراد متحجر به صورت همزمان با هتک حرمت حریم مطهر رضوی و حرم حضرت فاطمه معصومه سلام ا... علیها در قم، اقدام به حمله به گیت های این حرمین شریفین و شکست آن و حتی شکستن یکی از درهای ورودی حرم حضرت معصومه (س) کردند، انتشار برخی فیلم ها و خبرها درباره گردانندگان این اقدامات، حاکی از ارتباط آن ها با گروه های افراطی از جمله پیروان شیعیان انگلیسی است. در این باره فارس، گزارش داد «یکی از این لیدرها برادر مسئول دفتر سیدصادق شیرازی است.»
اقدامات هتاکانه این عده محدود البته بلافاصله در شبکه های فارسی زبان معاند از جمله
بی بی سی فارسی و شبکه سعودی اینترنشنال که در لندن مستقر هستند بازتاب گسترده ای داشت.رفتارهای مشکوک و موهن این گروه های افراطی و شناخته شده، پیش از این نیز در این رسانه ها بازتاب گسترده ای داشته و موجب وهن شعائر دینی شده است.  اقدامات  این گروه   هتک حرمت حرم های مطهر فرزندان موسی بن جعفر (ع) در مشهد و قم پس از آن انجام شد که تولیت آستان های مقدس این حرم ها و نیز حرم حضرت عبدالعظیم حسنی در شهر ری، طی بیانیه ای اعلام کردند که دلیل شیوع ویروس کرونا محدودیت موقت ورود به این حرم ها اعمال می شود:«با ورود و شیوع بیماری کرونا و توصیه‌های مقامات بهداشتی در مخاطرات جدی تجمعات، مدتی است که کلیه‌ اجتماعات و برنامه‌های گروهی عتبات مقدسه به حال تعلیق درآمده است و اکنون با گسترش و مخاطرات جدی‌تر کرونا در سطح کشور و جهان، با قلبی شکسته و دلی پردرد، تصمیم سخت ایجاد محدودیت موقت انجام گرفت و لذا با حزن و اندوه فراوان عذرخواهی خود را به پیشگاه اهل بیت (ع) در عدم امکان ارائه خدمات به زائران عزیز حرم‌های مطهر ابراز می‌داریم».
بیایید این جا را به آتش بکشیم!


پس از اعمال این محدودیت ها، با وجود توصیه اکید و صریح رهبر معظم انقلاب به لازم الاجرا بودن تدابیر ستاد مبارزه با کرونا و وزارت بهداشت و توصیه اکید مراجع عظام و علمای اعلام به اهمیت توجه به توصیه های بهداشتی، ابتدا در قم عده ای با تجمع مقابل حرم حضرت معصومه (س) شروع به شعار دادن علیه این تصمیم و نیز خدام حرم کردند و سپس با حمله به سمت یکی از درهای حرم، اقدام به لگد زدن به در این حریم متبرک کرده و بخشی از در را شکستند. در یکی از فیلم هایی که از قم منتشر شده، فردی که با تلفن گفت و گو می کند درحالی که خود را ناراحت نشان می دهد، می گوید: «...بیایید این جا را به آتش بکشیم»! با این حال دقایقی بعد، اقشار مختلف مردم قم خواستار برخورد با این افراد شدند.در این باره حجت الاسلام والمسلمین حسن غریب دادستان قم از بازداشت 11 نفر خبرداد.
فیلمی که پشت پرده تحرکات مشهد را نشان داد
اما یکی از اتفاقات قابل توجه در این باره انتشار فیلمی بود که پشت پرده اتفاقات و صحنه گردانان مشهد را عیان کرد. در این فیلم فردی که در میان معترضان سخن می گوید، ادعا می کند که کسانی که این جا هستند «دار و دسته اون شیعه انگلیسی و سید صادق شیرازی و امثالهم نیستند». ناگهان تعداد زیادی از افرادی که در این جمع هستند شروع به شعار دادن و از این جمله ابراز انزجار می کنند و صدای یکی از افراد حاضر شنیده می شود که می گوید: « خیلی خوب جلو می رفت ولی خراب کرد»! حتی برخی حضار خواستار عذرخواهی آن فرد می شوند. موضوعی که به خوبی نشان دهنده ماهیت  این افراد است. یکی از کاربران توئیتر با انتشار این فیلم نوشت: «فیلم کامل تر اتفاقات حرم امام رضا(ع)؛ فقط اونجاش که طرف میگه ما طرفدار سیدصادق شیرازی نیستیم و مستمعین میگن حرمت آقا (سید صادق شیرازی) رو نگه دار!!»  در همین زمینه فارس از روشن شدن ابعادی از این تجمعات خبرداد و نوشت: «پیگیری‌ها از منابع آگاه، حاکی از آن است که یکی از لیدرهای تجمع شب گذشته برادر مسئول دفتر سید صادق شیرازی (سرکرده یک جریان انحرافی) است.» این گزارش افزوده است: «در همین خصوص برخی منابع آگاه، اطلاعات جالبی در اختیار فارس قرار دادند که نشان می‌دهد این افراد بعد از بازداشت در اعترافاتشان اظهار کرده‌اند: «پیش از اقدام به لیس زدن پنجره‌ها، آن را با پَد الکلی تمیز کرده‌اند»». این اتفاقات که قلوب همه دوستداران اهل بیت (ع) در اقصی نقاط جهان را جریحه دار کرد در فضای مجازی هم واکنش های گسترده ای داشت و کاربران در توئیتر هشتگ «شیعه انگلیسی» را داغ کردند.
 احمد خاتمی: تجمع اعتراضی قم و مشهد غیرشرعی است
به گزارش ایرنا، آیت ا... سید احمد خاتمی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خبرگان و امام جمعه موقت تهران، تجمع اعتراضی و هتک حرمت عده‌ای به حرم امام رضا(ع) و حضرت معصومه (س) را غیرشرعی و غیرعقلی خواند و تأکید کرد: این ها می‌خواهند بگویند از نظام اسلامی و در رأس آن، مقام معظم رهبری ولایی‌تر هستند؟ همچنین به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی طباطبایی رئیس شورای هیئات مذهبی خراسان رضوی گفت: کسانی که به بسته شدن درهای حرم امام رضا (ع) در روزهای شیوع کرونا معترضند به نظام و اسلام علاقه ندارند و دستاویز آخوند و شیعه انگلیسی هستند. وی تاکید کرد: هیئات مذهبی ما با بصیرت و انقلابی اند و از روز نخست که ویروس کرونا وارد استان شد هیئات مذهبی تابع دستورات متخصصان بهداشت و سلامت بودند و جلسات و تجمعات مذهبی هم تعطیل شد.
بیانیه مرکز مدیریت حوزه علمیه
مرکز مدیریت حوزه علمیه درباره اتفاقات پیش آمده در حرم حضرت معصومه (س)  و هتک حرمت حرم مطهر در بیانیه ای تاکید کرد: «بدون شک هیچ موضوعی نمی‌تواند بهانه‌ای برای هتک حرمت این حریم کبریایی باشد و هرچند که برای مومنین بسته بودن درِ این بارگاه سخت و جانکاه است ولی مجاهده مدبرانه، عمل به تکالیف عقلی و شرعی در سایه صبر مومنانه، دعا و کوشش همه‌جانبه چون همیشه راهگشا و حلال مشکلات خواهد بود».
تولیت آستان قدس رضوی: بستن حرم کار ساده‌ای نیست
در دو روز گذشته، همچنین فیلمی از اظهارات حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی در شبکه های اجتماعی منتشر شد که وی در آن تاکید می کند: «در این شرایط هر وقت به حرم مطهر مشرف می‌شوم، خدا می‌داند ابتدا عذرخواهی می‌کنم که حرم خلوت شده است، اما چاره‌ای نداریم، ما حرم مطهر را این گونه دوست نداریم و برای ما خوشایند نیست؛ ولی مسئولیت داریم؛ امام رضا (ع) روز قیامت از ما در خصوص اقداماتمان برای حفظ سلامت زائرانشان سوال خواهند کرد... ما فقط مسئول نگهداری از این کاشی کاری‌ها و این ضریح مطهر نیستیم؛ ما مسئول دل‌های مردم هم هستیم، ما مسئول نشر معارف امام رضا (ع) هم هستیم، ما مسئول روایاتی که در آن امام رضا علیه‌السلام خلق را به عقلانیت دعوت کرده‌اند نیز هستیم. خدا می‌داند دل ما از این شرایط خون است، اما یک بلایی آمده و وظایفی بر دوش ما گذاشته شده است، باید همه کمک کنیم و برای رفع آن به درگاه خداوند متعال و امام علی بن موسی الرضا (ع) دعا کنیم.»